Az illetékes kongresszusi bizottság erről a 700 milliárd dolláros TARP keretében kifizetett pénzek sorsáról szóló jelentésében emlékezett meg. A panel vezetője, a Harvard jogász professzora az AP-nek úgy nyilatkozott: az Obama-kormány kemény üzletet kötött, de nem biztos, hogy ez elég lesz. A szakértők szerint valószínűtlen, hogy a két autógyár a megmentésükre szánt 23 milliárd dollár jelentős részét visszafizesse.
Az amerikai állam a Chrysler 10, a GM 61 százalékának tulajdonosa. A cégek akkor lennének képesek a támogatás visszatérítésére, ha részvényeik árfolyama váratlan szintre emelkedne – közölték a Kongresszus szakértői.
A GM értéke 2008 áprilisában, csúcspontján 57,2 milliárd dollárra rúgott. Ahhoz, hogy a vállalat visszafizethesse a támogatást, piaci értékének 67,6 milliárd dollárra kellene emelkednie, ami igencsak optimista feltételezés. A panel leszögezte: meglehetősen valószínűtlen, hogy a Chrysler valaha visszafizesse az 5,4 milliárd dolláros támogatási részt.
A pénzügyminisztérium illetékesei elismerték, hogy a 23 milliárd dollár nagyobb részének búcsút mondhatnak az amerikai adófizetők. Washington korábban közölte: szeretnék a lehető legnagyobb összeget visszakapni az állami támogatásokból úgy, hogy minél gyorsabban megválnak tulajdonosi jogaiktól.
"Nem akarunk Warren Buffettként viselkedni és az utolsó dollárt is kipréselni ebből" – mondta az ügy kapcsán az Obama-kormány autóipari szakcsoportját vezető Steve Rattner. Hozzátette: szeretnék, ha a adófizetők jól járnának, de a legfontosabb az, hogy az amerikai kormány a lehető leggyorsabban kiszálljon az autóiparból.
Az "új GM" szóvivője, Greg Martin ugyanakkor bizakodóan nyilatkozott a visszafizetésről. Mint mondta, képesek lehetnek rá, mivel kisebb az adósságuk, nyerő a portfóliójuk és méretük pont megfelel a jelenlegi piaci realitásoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.