Szeptember elsején a cég közölte: valamennyi járatát azonnali hatállyal felfüggeszti. A csődeljárás következtében ezrek rekedtek a reptereken, a légitársaság szóvivője pedig közölte: a cég nem tud megállapodást kötni más társaságokkal az utasok elszállításáról. A légitársaság ellen ezután vizsgálatot indított az osztrák felügyelet, mert véleményük szerint a cég eltitkolta a rossz anyagi helyzetére vonatkozó tényeket.
A vállalat honlapján rövid közleményben tájékoztatta a földön ragadt utasokat. Eszerint a hitelkártyával fizető ügyfelek a kártyakibocsátókhoz fordulhatnak visszatérítését. Az utazási irodán keresztül vásárlók az irodáktól kérheti vissza a pénzüket. A cég leszögezte: azok, akik közvetlenül a SkyEurope-nak fizették ki a jegyet átutalással vagy készpénzben, nem biztos, hogy visszakapják a jegyük árát.
Azoknak, akik a SkyEurope-nál jegyet váltottak, de elutazni már tudtak, a felszámolóbiztos kijelölésétől (szeptember 9.) számítva 45 nap áll rendelkezésükre ahhoz, hogy egy szlovák nyelvű űrlapon bejelentsék a visszatérítésre vonatkozó igényeiket – mondta el Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) igazgatója. Mint arról korábban beszámoltunk, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felajánlotta segítségét a pórul járt magyar utasoknak. Egyedi ügyekben konkrét lépéseket ebben az ügyben az EFK tesz.
A központ folyamatosan egyeztetett szlovák partnerével hírt adott a felszámolásról szóló közleményről. Az EFK egyfajta sorvezetőt is készített, amely a hazai utasokat segíti a szlovák űrlap kitöltésében. Morvay György leszögezte: a vonatkozó Európai Uniós rendeletben valóban nem található részletes szabályozás a cégek felszámolásával kapcsolatos teendőkről. Azonban tény, hogy bármikor jelentik is be egy utaztató csődjét, mindig lesznek olyanok, akik éppen az előző napon foglalták le jegyeiket és akik a tájékoztatás hiányát róhatják fel a vállalatnak.
Ami a konkrét ügyet illeti: a SkyEurope közlése szerint azok, akik bankkártyával fizették ki a repülőjegyet, azonnal visszakapják pénzüket. Ez azonban nem feltétlenül igaz a magyar vásárlókra, hazánkban ugyanis a kártyakibocsátók "csalárd használat" esetén térítik vissza automatikusan a befizetéseket. A légitársaság csődje azonban nem tekinthető csalárd használatnak, így nem feltétlenül biztosított az azonnali visszatérítés. Másik eset, ha a fogyasztó utazási irodán keresztül fizette be a jegy árát, ilyenkor az adott utaztatón követelheti a jegy árát, amit valószínűleg vissza is kaphat, hiszen nem teljesült a szolgáltatás, feltéve, hogy nem a bíróság nem minősíti vis maiornak az ügyet.
A legrosszabbul vélhetően azok járnak, akik saját maguk fizették ki a jegy árát átutalással. Nekik ugyanis meg kell várniuk a felszámolási eljárás végét és igényeiket vélhetően nem az első és nem a második körben elégítik ki. A SkyEurope jóval nagyobb tartozást halmozott fel, mint amekkora tőke a rendelkezésére áll, így a fogyasztóvédelmi szakértő szerint nem sok esély van arra, hogy az utalással fizetők visszakapják pénzüket.
Magyarországon nem jellemző, hogy az utazási irodák fapados társasággal szervezzenek utat, így nem valószínű, hogy ezeket a cégeket érinti a légitársaság felszámolása – mondta el Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége
(MUISZ) elnöke. Az utazási irodák tehát itthon gyakorlatilag kimaradnak a történetéből.
De mi a helyzet a többi utassal? Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője szerint sem lehet tudni, visszakaphatják-e a pénzüket, ez a cég anyagi helyzetén múlik. Mint ahogy az sem világos, hogy vis maiornak tekinthető-e az eset. A szakértő értetlenül áll a SkyEurope kártyás fizetésekre vonatkozó visszatérítése előtt, hiszen az utasjogok szempontjából nincs különbség a fogyasztók között aszerint, hogy milyen módon fizették ki a jegyet.
Ha az európai utasjog nem is tesz különbséget, a gyakorlatban mégis eltér a kártyával fizető utasok esete. A SkyEurope honlapján tévesen a „hitelkártya” kifejezés szerepel, valójában – mint az MKB sajtó osztályától megtudtuk – a visszatérítés lehetősége mind a hitelkártyával, mind a bankkártyával fizetőkre érvényes a nemzetközi kártyatársaságok szabályai szerint.
Ez kimondja, hogy a kártyával fizető fogyasztónak a tranzakció lebonyolításától számítva 120 napja van arra, hogy számlavezető bankjuknál reklamáció keretében kérjék a visszautalást, az úgy nevezett charge backet. A chargeback eljárásra csak abban az esetben van lehetőség, ha a befogadó bank már elutalta az összeget az adott cégnek. Az erre vonatkozó írásos beadványhoz csatolni kell az elektronikus repülőjegyet, valamint igazolást arról, hogy a fogyasztó a visszafizetést levélben kérte a cégtől is. Vagyis ezeknek a fogyasztóknak is ki kell tölteniük a fent említett űrlapot. A határidők a chargeback típusától, illetve az adott ügytől függnek, tehát egyedileg változóak. Az átfutási idő 1,5-2 hónap, de akár fél év, vagy annál is hosszabb lehet. Ez utóbbi esetekben nem lehet sablonfolyamatokról beszélni, minden eset egyedi, így a reklamált összeg jóváírásának határideje is - tájékoztatott az MKB.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.