BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tudnivalók az Opelről - Háttér az alkudozásokról, lobbikról

Megkönnyebbülés fogadta Németországban az Opel autógyár jövőjével kapcsolatos döntést, amelyet csaknem egy éve tartó, fordulatokban gazdag alkudozások előztek meg.

Az Opelt több mint 80 éve tulajdonló amerikai General Motors rendkívül súlyos pénzügyi helyzete az európai, illetve németországi Opelt is hasonlóan súlyos helyzetbe sodorta és az elmúlt hónapokban egyre nyilvánvalóbbá vált: a nagy hagyományokkal rendelkező, a németországi Rüsselsheimben alapított gyárat csakis egy külföldi befektető mentheti meg.

A többször is többesélyes játszmából végül az osztrák-kanadai beszállítói konszern, a tekintélyes orosz kapcsolatokkal rendelkező osztrák-kanadai alkatrészgyártó, illetve beszállító konszern, a Magna került ki győztesen. A Magna a világ egyik legnagyobb üzeme az autóalkatrészek gyártása és beszállítása területén, Németországban 35, világméretekben pedig 240 gyárral rendelkezik. Összesen 70 ezer alkalmazottat foglalkoztat és az elmúlt évben mintegy 24 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le.

A válság azonban a Magnát sem hagyta érintetlenül, elsősorban Ausztriában rövidített munkaidő bevezetésére, továbbá a bérek és más különböző juttatások csökkentésére kényszerült.

A Magna alapítója a 76 esztendős osztrák-kanadai Frank Stronach, aki a jelenlegi konszernt 1969-ben hozta létre saját osztrák cége és egy kanadai, addig a haditechnikai elektronika területén működő gyár egyesítésével. A konszern egyik legfőbb tevékenységi területe Oroszország, ami magyarázza, hogy az Opel tulajdoni hányadának 55 százalékát az orosz Sberbankkal közösen szerezte meg. Együttműködik továbbá a GAZ orosz autógyárral és ebből fakadóan az Opellel egyik fő célja az oroszországi piacok meghódítása. Berlini értesülések szerint a tárgyalások rendkívül nehéznek bizonyultak.

A General Motors ugyanis mindvégig ragaszkodott ahhoz, hogy olyan megoldást találjon, amely biztosítja befolyásának fennmaradását és közvetve azt, hogy a jövőben is beleszólhasson az Opellel kapcsolatos gyártási technológiák alakításába. Ez volt az oka annak, hogy az amerikai anyavállalat a potenciális beruházók közül sokáig a vele szoros kapcsolatban álló belga pénzügyi befektetőt, az RHJ Internationalt favorizálta, sőt az utóbbi napokban az is felmerült, hogy nem adja el az Opelt.

Megfigyelők szerint felismerte ugyanakkor, hogy az európai Opel-üzemek szanálása túl költséges lenne, ezzel egyidejűleg azonban arra is törekedett, hogy a végén a maga számára minél jobb pozíciókat teremtsen.

Az előzetes megállapodás szerint ez sikerült is, a General Motors ugyanis továbbra is a tulajdoni hányad 35 százalékával rendelkezik.

Sőt, a létrejött egyezséget bejelentő sajtóértekezleten utalás hangzott el arra is: a detroiti autógyár nem mondott le arról, hogy egyszer még újból többségi tulajdonos legyen. Mindennek tápot adtak azok a híresztelések is, hogy az orosz Sberbank nem sokáig kívánja megtartani 27,5 százalékos részesedését és a jövőben megválhat attól.

A General Motors ilyen esetre pedig elővásárlási joggal rendelkezik. Minden bizonytalanság ellenére a német kormány fellélegezhet. A nagykoalíció két pártja, a konzervatív CDU és a szociáldemokrata SPD egyaránt a Magnát és ezen keresztül az orosz üzleti kapcsolatok erősítését támogatta.

Angela Merkel kancellár és Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter egyformán és a legnyíltabban a Magnát részesítette előnyben az összes jelentkező közül és az osztrák-kanadai beszállítói konszernt támogatta az a négy németországi tartomány is, ahol az összesen 26 ezer alkalmazottat foglalkoztató Opel-üzemek működnek. Ebből kiindulva a kormány és a tartományok összesen 4,5 milliárd eurós segítséget helyzetek kilátásba a Magna - de csakis a Magna - támogatására. Megfigyelők szerint a szeptember végi országos parlamenti választások előtt mind a két nagy párt igyekszik majd választási tőkét kovácsolni az Opel jövőjével kapcsolatban létrejött megállapodásból, miközben az ellenzéki pártok az adófizetők pénzének elherdálásával vádolják mindkettőjüket.

A csütörtökön bejelentett egyezmény a hírek szerint néhány hét múlva kerülhet végső aláírásra. Valószínűnek tűnik, hogy a négy németországi üzem közül egy sem kerül bezárásra. Szakértők szerint azonban a leépítések még a Magnával is elkerülhetetlenek lesznek. Szakértői értékelések szerint az Opel jövőjével kapcsolatban továbbra sem tűnt el minden kérdőjel, de az osztrák-kanadai konszern beruházói szerepvállalásával ez a jövő a korábbinál megalapozottabbnak tűnik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.