Amennyiben a GM mégis amellett döntene, hogy az Opelt megtartja és saját erejéből szanálja az üzemi tanács közlése szerint a dolgozók készek a tiltakozó akcióra.
A Magna International és a Sberbank hivatalosan is értesítette az EU-Bizottságot szándékáról a General Motors Co. európai érdekeltsége, az Opel megvásárlására; Brüsszel november 27-ig értékeli versenyjogi szempontból a vételi ajánlatot. A vételi ajánlat versenyjogi vizsgálata független a német kormány tervezett 4,5 milliárd eurós Opelnek nyújtandó támogatásának vizsgálatától.
Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat, a General Motors szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak.
A GM "B" terve szerint viszont az amerikaiak megtartanák az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel saját erőből szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával, Németországot is beleértve. Az üzemi tanács és a politika mereven elutasítja ezt a megoldást és kétli, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.
Ugyanakkor az európai versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene az Opel összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagját. Brüsszelnek azonban fenntartásai vannak, és jogi állásfoglalást követel a GM-től és az Opel-ügygondnoktól (Treuhand) arról, hogy a döntés a Magna és konzorciális partnere, az orosz Sberbank javára nem politikai nyomásra született meg. A GM erre nem mutatkozik hajlandónak, mivel kártérítési igénytől tart. A milliárdos hitelcsomag folyósítása emiatt függőben van.
Az eladást még az üzemi tanácsnak is jóvá kell hagynia. Négy hete tárgyalnak a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban, eddig eredmény nélkül. A munkavállalók képviselői a kisebbségi részvényesi jogok garantálását követelik, valamint jóváhagyási jogot a tervezett telephely-költöztetéseknél. Ennek érdekében 2014-ig lemondanának évi 265 millió euró üdülési- és karácsonyi prémiumról.
A GM még visszaléphet az eladástól, hiszen az Opelt még nem adták el a Magnának. Egyelőre mindössze a GM igazgatótanácsának szeptember 10-i ajánlása áll rendelkezésre, ami az Opel-részvények 55 százalékának az eladását javasolja az autóipari beszállító csoportnak és orosz partnerének, a Sberbanknak. A GM az "Új Opel" részvényeinek 35 százalékát tartaná meg, 10 százalék pedig az alkalmazottak tulajdonába kerülne.
A GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás.
Az idő szorít az eladás körüli ellentmondások tisztázására, hiszen az Opel havonta 70 millió eurót él fel. A vállalatot jelenleg életben tartó 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsön már csak november végéig elegendő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.