BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felemás év, felemás kilátások

Az előző évekhez képest valamivel kevesebb, de nem rossz minőségű termés, nyomott felvásárlási árak, a termékpaletta kényszerű átstrukturálódása. Ez az általános kép, ha a hazai növénytermesztés elmúlt évét nézzük. A fontos kultúrák feldolgozói közül lapunknak nyilatkozó cégek vezetői is megerősítik ezt, bár szavaik alapján a kép ennél árnyaltabb.

„Az átlagosnál valamivel jobb volt a 2009-es eredmény, bár az időjárás nem volt kegyes hozzánk” – emelte ki Fischer Béla, a Magyar Cukor Zrt. vezérigazgatója. Az uniós cukorreform után egyedüliként talpon maradt kaposvári cukorgyárat üzemeltető, az Agrana csoport tulajdonában levő társaság első embere hozzátette: a hozam ugyan alacsonyabb volt a vártnál (ez hektáronként 57-60 tonna), de a cukortartalma nagyobb volt a répának, ez ellensúlyozta a terméskiesést. Így a magyar termelési kvótánál, vagyis 105 ezer tonnánál 3 ezer tonnával több cukrot termeltek, vagyis nagyjából a tervezett szinten alakultak az eredményeik.

A cukorra is volt kereslet, hiszen a magyar fogyasztás stabilan 300-320 ezer tonna, tehát a kvóta háromszorosa. Komoly nyomást éreztek ugyanakkor a kereskedelemben: a magyarországi cukorárak ma a környező országokéi alatt vannak, mivel a nagy áruházláncok olcsó importtal tudják befolyásolni a piacot. Szignifikánsan jelenik meg az illegális forrásokból származó cukor is: az uniós áfacsalásoknál kedvelt termék a jól elálló cukor, és – akár legális csatornákon keresztül is – megjelentek az európai szabványnak nem megfelelő termékek. Mindezek nehézséget jelentettek a szegmensnek, akárcsak az árfolyam alakulása. „Ez utóbbi okozhat meglepetést számunkra, egyébként szerény eredményre számítunk ebben az évben” – tette hozzá Fischer Béla.
Az egyetlen hazai bioetanol-üzemet működtető Hungrana Kft. számára sem volt rossz az elmúlt év. „A magyarországi termés várhatóan meghaladta a 7 millió tonnát, vagyis nem rekordév ugyan a 2009-es, de az átlagnál jobb. Ami az árakat illeti, normális egyensúly alakult ki az év végére: a hazai feltételeket is meghatározó exportárak a 2008-as nyomott értékek és a 100-110 eurós idei mélypont után mára tonnánként 110-120 eurót kínálnak egy tonna kukoricáért, ez hosszú távon is normális árnak tűnik” – összegzett lapunknak Lengyel Attila, a Hungrana Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság elsősorban kukoricát dolgoz fel, egy jobb évben egymillió tonnát vásárolnak fel, ebből keményítő, cukor, alkohol készül. Lengyel Attila ugyanakkor hozzátette: „A keresletre a mi területünkön is kihatott a pénzügyi válság. Különösen a keményítőipar jelzi jól a konjunkturális helyzetet: a különböző keményítőszármazékok piacán jól érzékelhető volt a viszszaesés, a papíripari keményítőknél például 15-20 százalékos csökkenést tapasztaltunk.” A bioetanol-gyártásnál az alapanyag-oldali kockázatok mellett számolniuk kell azzal is, hogy a termékoldali felvevőpiac fejletlen. Mindössze néhány országban alkalmazott kötelező bekeverési arányon alapul, emiatt ma ez a legkockázatosabb szegmens.

A 2010-es évre már óvatos derűlátással tekint a cég: azt várják, hogy ahogy a gazdaság egésze talpra áll, a fogyasztás is nő, és ennek már látják az első jeleit.
Nem ennyire optimista az idei évet illetően a Hilltop Neszmély Borászati Zrt. főborásza, ám aggodalmát nem a tavalyi termés minősége indokolja. „Nehezen kezdődött 2009 növény-egészségügyi szempontból, és az időjárás miatt a minőség is gyengének mutatkozott, ám a hosszú, szép ősz végül jó termést hozott, várhatóan jó fehér- és vörösborok készülnek” – értékelt Kamocsay Ákos. Ugyanakkor nagy készletek maradtak a pincékben, és gyenge a piaci mozgolódás: több korábbi felvásárló sem vett szőlőt, míg a kereskedelemben elsősorban az alacsonyabb árfekvésű borok a kelendőbbek.

A csapadékos idő miatt megdrágult növényvédelemhez így az évek óta nyomott szőlőárak kapcsolódtak, ez tovább csökkentette a termelés jövedelmezőségét. A közgazdasági környezet sem kedvező, ráadásul a borkereskedelem is sok visszássággal küzd, a nagy áruházláncokkal szemben nem tudják felvenni a versenyt. Ráadásul a nagy tömegben érkező, időnként nem is rossz minőségű olasz import is komoly konkurenciát jelent. Az export sem könnyebb: a Hilltop Nyugat-Európában értékesíti borai 90 százalékát, és ahhoz, hogy mennyiségileg szinten tudjanak maradni, óriási áldozatokat kell hozniuk, ugyanis ezeken a piacokon is az olcsóbb, akciós termékekre van kereslet, és ez várhatóan így lesz ebben az évben is.

Gyükeri Mercédesz-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.