A gazdasági válság mellett nehezítette az energiaszolgáltatók helyzetét, hogy miközben a tavalyi áram- és gázfelhasználás átlag 6-8 százalékkal esett, az energiacégek kinnlevősége nőtt. A Magyar Energia Hivatal adatai szerint 2009 első fél évében az E.On észak-dunántúli régióját sújtotta leginkább a visszaesés, ez komoly gondokat okozott a cégnél – erősítette meg érdeklődésünkre Kutas István, az E.On cégcsoport médiakapcsolati vezetője.
Az E.On Energiaszolgáltató Kft-nél tavaly januárban e trend még nem ilyen egyértelmű, ám hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az ebben a régióban működő cégeknél lesz a legnagyobb a visszaesés, és így az elbocsátás is. A autóipar „bedőlése” indította el a sort, hiszen a térségben meglehetősen sok vállalkozás szolgálja ki ezt az ágazatot. A leépítéseket, üzembezárásokat elsőként bejelentő cégek zöme vagy az E.On Energiaszolgáltató Kft. ügyfele volt, vagy az E.On Észak-Dunántúli Áramhálózati Zrt. hálózatát használva fogyasztott energiát. 2008 őszén, amikor az energiaszolgáltató előkészítette a 2009-es áramvásárlási szerződéseit, még nem látszott az akkor éppen csak kezdeti pénzügyi szakaszában levő válság fogyasztáscsökkenést okozó hatása. Emiatt a cég több áramot vásárolt 2009-re, mint amennyit később – a válság miatt csökkenő termelés következtében – el lehetett adni a versenypiaci vevőknek. Csak a nyáron tudta eladni a feleslegesen beszerzett energiát, de akkor meg a túlkínálat miatt komolyan csökkentek az árak. Így a cég kiskereskedelmi árrése is esett. Az eredményét tovább rontotta, hogy a versenypiaci ügyfelek csökkentették a műszakok számát és a munkaidő hosszát. Így már lehetett az igényeket a legolcsóbbnak számító úgynevezett zsinórárammal, illetve földgázzal fedezni, csak drágább termékekkel.
Kutas István szerint a főként lakossági fogyasztókat ellátó egyetemes szolgáltatásban kicsit másként jelentkeztek a válság hatásai. A háztartások visszafogták a nagy kiadással járó kül- vagy belföldi utazásokat, kevesebbet költöttek színházra, mozira, vagyis otthon maradtak, bekapcsolták a tévét és a többi energiafogyasztó háztartási gépet. Ebből az a fonák helyzet alakult ki, hogy az áramfogyasztás ebben a szektorban még némileg nőtt is. A lakosság azonban az idén minden bizonnyal feléli tartalékait, így nagy valószínűséggel a háztartási kiadások csökkentése is napirendre kerül. A befizetetlen számlák miatti kinnlevőségek összességében nem nőttek számottevően, de jelentősen „korosodtak”, ez szintén komoly veszteségforrásnak bizonyult. A fogyasztásból történő kikapcsolás ugyan hatásos eszköz az ebből származó veszteségek csökkentésére, ez azonban a jelenlegi körülmények között csupán a versenypiacon működik eredményesen. A lakossági fogyasztóknál – elsősorban a védett fogyasztói kör egyre növekvő hányada miatt – a kikapcsolás eszközével sokkal óvatosabban tud csak élni az energiaszolgáltató.
Az E.On területén a fogyasztás visszaesése (lakossági és ipari gáz és villamos energia) mintegy 10 százalékos volt, a kinnlevőség több tízmilliárd forint. A visszaesés jelentős részben az ipari fogyasztás csökkenésére vezethető vissza, a lakosságnál az előbbiek ismeretében még nem számottevő. Alkalmazkodva a megváltozott helyzethez, a csoport kreatív, egyedi ajánlatokat dolgozott ki a nagyobb ügyfelek számára, szorosan együttműködik a partnerekkel, illetve a hitelezőikkel, vagyis rugalmas, személyre szabott konstrukciókat jelentetett meg a versenypiacon.
A céget óvatosabbá tette az a tavalyi tapasztalat, hogy a tényleges igénynél több villamos energiát kötött le még a válság kiszélesedése előtt, ezen nehéz volt túladni.
Az idén ezért már óvatosabban tervezett a beszerzéssel, így nincs olyan nagy értékesítési nyomás rajta, mint tavaly volt.
A céget óvatosabbá tette az a tavalyi tapasztalat, hogy a tényleges igénynél több villamos energiát kötött le még a válság kiszélesedése előtt, ezen nehéz volt túladni.
Az idén ezért már óvatosabban tervezett a beszerzéssel, így nincs olyan nagy értékesítési nyomás rajta, mint tavaly volt. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.