BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit vár a szakma az új kormánytól?

Egyetért a megalakítandó új kormány politikusainak megállapításával, hogy „azt kell megváltoztatni, ami nem működik jól” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Wáberer György, a Waberer’s Holding elnök-vezérigazgatója, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöke. Szerinte nálunk most nagyon kevés dolog működik jól. Így van ez a logisztika területén, és érzékeli, hogy nincs ez másképp a gazdaság más területein sem, hiszen a logisztika teremti meg az összeköttetést a vállalkozások között, a gazdaság és a lakosság között. Van tehát mit tennie az új kormánynak, és hogyha hosszú távra gondolkodik, akkor meg fogja tenni mindazokat az intézkedéseket, amelyekre azt mondják, hogy „nem népszerűek”.

Néhány évvel ezelőtt a logisztikai ágazatot Magyarországon stratégiai fontosságúvá nyilvánították. A GDP-hez való hozzájárulása eléri a hat százalékot, azaz az 1600 milliárd forintot (ami több, mint a mezőgazdaságé vagy az építőiparé), és lehetne a jelenleginél jóval nagyobb. Földrajzi elhelyezkedésünk a térség logisztikai „nagyhatalmává” tehetne bennünket. Megközelítés kérdése, hogy ennek érdekében mit kell tenni – véli Wáberer György –, semmi különlegeset vagy éppen nagyon sokat. A megoldást olyan adózási és bürokratikus környezet megteremtésében látja, amely versenyképes a szomszédos országokéval. Azaz a logisztika fejlődését ugyanúgy a fundamentumok átalakításával lehet támogatni, mint a gazdaság más ágazataiét.

Az MKFE elnöke szólt arról, hogy a GDP-hez viszonyított adminisztrációs költség Magyarországon az EU-átlag közel duplája. A leggyorsabban megtérülő „beruházásnak” nevezte az adózás átalakítását és a bürokrácia racionalizálását. Ez egy kisebbségnek fájdalmas lenne, a többség viszont élvezné az előnyeit – fogalmazott.

Olyan adórendszerben hisz, amely egységes, átlátható és elviselhető szabályokat állít, amely alapján az adót mindenki be fogja fizetni. A logisztikai ágazat jövőjét is egy egészséges adórendszerben látja. Nem tartja igazságosnak, hogy többféle lehetőség van adózni, és aki megteheti, a számára legkedvezőbbet választja. Szerinte nem jó, hogy minimálbéren bejelentett emberek, a dolgozók egynegyede nem járul hozzá a közteherviseléshez. Nem ösztönöz senkit jó irányba, hogy az akár havi kétmilliót kereső emberek az evával a nettó összeg mindössze 12,5 százalékát adózzák. Nem csoda, hogy Magyarországon a legroszszabb az adófizetők aránya az

Európai Unióban – mondta.

Biztos népszerűtlen, de elkerülhetetlen intézkedés, hogy mindenki fizessen adót. A bevezetést lehet, úgy kell megoldani, hogy ne egy lépcsőben történjen, és ne járjon jövedelemcsökkenéssel azok számára, akik ma tényleg nem keresnek többet. A megoldás például lehetne az, hogy annyival emelkedne évente a minimálbér adója, amennyivel növekedne maga a minimálbér.

A fundamentális problémák következményei törvényszerűen lecsapódnak a logisztika szegmensében is. Nem valósulhatott meg például a VOSZ és az MKFE javaslatai alapján az ágazat legégetőbb gondjainak megoldására az akkori kormánnyal született megegyezés. A gázolaj jövedéki adója nem csökkent, hanem nőtt, nem történt meg a kereskedelmi gázolaj bevezetése. Pedig kiszámolták, ha bevezetnék a kereskedelmi gázolajat, az a jövedékiadó-bevételt nem csökkentené, a kamionok külföldi tankolásainak „hazahozatala” révén talán még növelné is. Wáberer György szerint nehéz úgy dolgozni, hogy az üzemanyag ára és az adózási terhek is a legmagasabbak.

Emlékeztetett arra, hogy a kérésük ellenére nem kapták meg a kért kedvezményt a gépjárműadóból a légrugós járművek. Nem módosultak az 5000 köbcentiméter lökettérfogatot meghaladó tehergépjárművek esetében az illetékek. A teljesítmény- arányos úthasználati díj kérdésében szintén évek óta igyekeznek eredményt elérni a fuvarozók. Nem sikerült elérni, hogy ha nem dolgozik egy kamion, akkor ne kelljen érte fizetni.

Az adminisztráció diszfunkcionalitásának megszüntetése is gyorsan megtérülő beruházása lehet az új kormánynak – mondta. Könnyen meg lehetne oldani, hogy ne kelljen napokat várni az engedélyekre, például budapesti behajtás esetén. Az is csak szigorú kormányzati elhatározás kérdése, hogy ne kelljen egy logisztikai központ építési engedélyéért hónapokig könyörögni a hatóságoknak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.