BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága az öregedő flotta

Négy év után akár harmadával is nőhet a cégeket terhelő fenntartási költség

A válság hatására kismértékben a céges flottáknál is nő az autók átlagéletkora. A korábban jellemző hároméves futamidő ma már a négy év felé kezd eltolódni, ez viszont megemeli a fenntartási költségeket – áll a KBC Autolease lapunkhoz eljuttatott elemzésében, amely szerint az új személyautók értékesítésének jelentős visszaesése a hazai személygépkocsik átlagos életkorának a növekedésében is megmutatkozik. Míg 2008-ban a 3,055 millió személyautó átlagéletkora 10,4 évet ért el, addig 2009-ben mintegy negyvenezerrel kevesebb futott az utakon, átlagos életkoruk pedig már 10,8 év volt. A hazai személygépkocsi-állomány mintegy 9 százalékát kitevő céges flották átlagéletkora ezzel szemben 3,6 év körül mozog.

„A céges autók mintegy 30 százaléka operatív lízing keretében kerül a vállalkozásokhoz. Ennek a finanszírozási formának a lényege, hogy a gépjármű a bérbeadó tulajdonában marad, és az autó szervizelésével kapcsolatos minden költség a bérbe adó céget terheli. A teljes körű flottakezelést végző vállalatok többnyire az autóhoz kapcsolódó összes szervizelési feladatot vállalják. Ha nagyobb futásteljesítményre kötik meg a tartós bérleti szerződést, az a szervizdíjak növekedését vonja maga után, ezt a flottakezelők csak magasabb havi díj mellett vállalják. Másrészt a bérleti időszak végén a flottakezelők a gépjárműveket értékesítik, és a fiatalabb, kevesebbet futott autókra magasabb árakat érhetnek el a használtautó-piacon. Ez a bérbevevő számára új szerződések esetén, középtávon alacsonyabb havi díjat jelenthet” – magyarázta a magán- és a céges autók átlagéletkora közötti eltérés egyik, gazdasági észérvekkel alátámasztható okát Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág-igazgatója.

A négyévesnél idősebb autók megtartását azonban már alaposan át kell gondolni a vállalkozásoknak. Típustól és mérettől függően száz-százhúszezer megtett kilométer vagy három-négy év után exponenciálisan megnő a személyautók javítási költsége. Egyrészt ekkor jár le a garanciális időszak, másrészt a közlekedésbiztonsági szempontból lényeges alkatrészek – mint például a futómű, a kormánymű, a hajtáslánc vagy a kuplung – cseréjére is ezen időszak után kerül sor. A KBC Autolease tartós bérletbe adott, felső középkategóriás vezetői autóra végzett számításai szerint 120 ezer megtett kilométer után vagy négyéves életkor felett az éves szervizdíj 25-30 százalékkal nő meg.

A Magyar Lízingszövetség legfrissebb, az első fél év végi állapotokat tükröző adatai alapján a járműflottákat használó cégek is kezdenek rájönni ezekre az öszszefüggésekre: egyrészt a használt flottáknak a válság nyomán terjedő finanszírozása lassan eltűnik a piacról, és a flottafinanszírozási üzletág az első fél évben már sokkal enyhébb visszaesést produkált a lízing egyéb területeihez képest.

A lízingszövetség statisztikái szerint a második negyedben 46,5 százalékkal emelkedett a flottafinanszírozás a bázisidőszakhoz képest, így a múlt év első feléhez viszonyítva már csak 7 százalékos a csökkenés. A második negyedévben 11,18 milliárd forintot helyeztek ki a piaci szereplők, szemben az első három hónapban regisztrált 7,44 milliárddal.


Erős koncentráció

A flottafinanszírozási területen összesen 13 szereplő működött az első fél év végén, így a piac meglehetősen koncentrált. Az ágazati szövetség adatai szerint a legnagyobb öt szereplő – az MKB, a Leaseplan, az Arval, a Porsche és az ALD – a piac csaknem kétharmada fölött diszponált, és csak öt olyan versenyző akadt, amelynek a részesedése nem érte el az öt százalékot. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.