Novemberben is folytatódott a teherautó-értékesítés növekedése Európa-szerte. Amíg a 27 uniós tagországban 7,1 százalékkal kevesebb személykocsi kelt el, mint egy évvel korábban, addig a kishaszonjárművek forgalomba helyezésének a száma 11,6, a nagyobb teherautóké pedig 55 százalékkal bővült. Ami a tizenegy havi összesítést illeti, már nem ilyen szép a kép, hiszen a 3,5 tonnásnál nagyobb teherkocsikból csupán 3,5 százalékkal kelt el több, mint az elmúlt év azonos időszakában, ám októberben még 1,1 százalékos elmaradást mutatott a tízhavi egyenleg.
Ha az Izland–Norvégia–Svájc alkotta EFTA- és a régi 15 EU-tagország összesített adatait nézzük, ott közel 14 százalékkal kelt el több kishaszonjármű novemberben és 12-vel az első tizenegy hónapban. Kelet-Európában azonban 25 százalékos csökkenést mutat a tizenegy havi és az októberi 14 százalékos elmaradás után már csak 6,6 százalékos visszaesést a novemberi mérleg.
Más a helyzet a 3,5 tonnásnál nagyobb teherautóknál. Régiónkban az októberi 61 százalék után a múlt hónapban 80 százalékos volt a forgalombővülés, és november végéig is negyedével bővült a piac, míg a kontinens nyugati felében nem érte el az egy százalékot a tizenegy havi eladásnövekedés. A múlt hónapban azonban ott is másfélszer annyi teherkocsi került forgalomba, mint tavaly novemberben. Mindez azt mutatja, hogy ismét szükség van az áruszállító teherkocsiflották frissítésére, talán bővítésére is, hiszen a szállítási igény fejlődését a fogyasztás bővülése váltja ki.
A kelet-európai fuvarozóvállalatok egyre nagyobb részt hasítanak ki a kontinens áruszállításából, így a távolsági szállításokat végző 16 tonnásnál nagyobb kamionok forgalma különösen a tíz új EU-tag kereskedőinél emelkedett. Novemberben 116 százalékkal, 2529 darabra, de a 11 hónap alatt is 40 százalékkal bővült a piac, meghaladva a 17,5 ezer darabot.
Magyarországon a kishaszonjárművek forgalomba helyezése terén – a szeptemberi megtorpanást leszámítva – folytatódik a júliusban kezdődött markáns javulás. Ez azt mutatja, hogy a kishaszonjárműveket elsősorban használó kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódni látszik, munkájukhoz egyre inkább szükségük van ezekre a járművekre, illetve régebbi kocsijaik lecserélésére. Az év eleji jelentős, 56 százalékos visszaesés mostanra, 11 hónapra vetítve 18 százalékra mérséklődött, és az MGE további javulást vár az év végére.
A nagyhaszonjárművek eladása a múlt hónapban különösen nagyot, közel 90 százalékot bővült. Az első negyedévi 45 százalékos visszaeséshez képest a 11 havi összesítés már 16 százalékkal nagyobb darabszámot tartalmaz, mint az elmúlt év azonos időszakában. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.