BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gáztervek Törökországban?

Az OMV AG nemrég megvásárolta a Dogan Holdingtól Törökország legnagyobb ásványolaj-forgalmazó vállalatának, a Petrol Ofisi SA-nak (PO) az 54,1 százalékát.

Ezzel tulajdoni hányadát a korábbi 41,6-ről 95,7 százalékra növelte, meghatározó tulajdonosból többségivé lépett elő. Az ár 499,7 millió euró volt, az ügylet a török versenyhivatal jóváhagyása nyomán a múlt év utolsó napjaiban zárult.

„Szándékaink szerint ezzel a lépéssel nemcsak az OMV kereskedelmi pozícióját erősítettük meg Törökországban, hanem egy leendő integrált kőolajipari bázissal (hub) is bővítettük meglévő ausztriai és romániai központjainkat” – áll az osztrák vállalat közleményében.

Üzleti elképzelésnek mindenképpen ambiciózusak a fentiek, mert a PO egyelőre nehezen hasonlítható össze nemcsak magával az OMV-vel, de még annak legnagyobb leányvállalatával, a pitesti-i és a ploiesti-i óriásfinomítókat működtető Petrommal is. Mérlegfőösszege alapján nem egészen nyolcada az OMV-nek, s mintegy negyede a Petromnak. A PO leginkább az üzemanyag-kereskedésben erős: Törökország 12 ezer benzinkútjából háromezer az övé, forgalmának több mint 70 százaléka a kiskereskedelemből származik.

Habár üzleti kiadványaiban rendszerint integrált olaj- és gázipari vállalatként aposztrofálja magát, az OMV-hez (vagy a Molhoz) képest teljes üzletágai hiányoznak. Öt éve még egyetlen kutatása-feltárása sem volt. Logisztikai kapacitásai szűkösek, jóllehet az osztrák cég 2006-os tulajdonszerzése óta Törökország-szerte gőzerővel folyik a PO tárolóinak (Batman), tengeri termináljainak (Marmara Ereglisi) kiépítése. Olajfinomítója nincs, az általa eladott üzemanyag nagyobb részét a török Tüprastól, kisebb részét orosz, ukrán, illetve görög importból szerzi be. Petrolkémiai üzletága négy éve még két kenőolajgyárból állt – az aliagaiból és a derinceiből –, de a derinceit tavaly bezárták.

Inkább a gáz a vonzerő?

Miért érte akkor meg az OMV-nek félmilliárd euróért többségi tulajdont szerezni benne? A kézenfekvőnek tűnő eurázsiai piacszerzés feltehetően azért nem lehet az egyedüli cél, mert az üzemanyag-kiskereskedelem az olajbiznisz ma legkevésbé jövedelmező ága, a kitermelés nyereségessége pél-dául háromszor-négyszer nagyobb hasznot hoz, ráadásul saját finomító híján nincs is mivel integrálni a hálózatot. A kérdésre a PO-nak az elmúlt négy évben, az OMV jelentős menedzsmenti közreműködésével végrehajtott fejlesztései adhatnak választ. Törökországi méretekben jelentős gázüzletágat építettek föl a semmiből.

Tavalyelőtt 55 millió dollárért meghatározó részesedést vásároltak az akcakocai feltárásban-kitermelésben, amely fő ellátója lehet az épülőfélben lévő, szintén fekete-tengeri szamszuni hőerőműnek.

A nagy üzlet az lenne, ha a PO az Azerbajdzsánból Európába vezető nemzetközi gázüzletből részesülni tudna.

Tavalyelőtt 55 millió dollárért meghatározó részesedést vásároltak az akcakocai feltárásban-kitermelésben, amely fő ellátója lehet az épülőfélben lévő, szintén fekete-tengeri szamszuni hőerőműnek.

A nagy üzlet az lenne, ha a PO az Azerbajdzsánból Európába vezető nemzetközi gázüzletből részesülni tudna. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.