Bár a közelmúltban napirendre került hamburgeradó kétségtelenül javíthatna a költségvetés egyensúlyán, a deklarált célját – vagyis a lakosság egészségi állapotának javítását – nem valószínű, hogy elérné – derül ki a rendelkezésre álló háttérszámításokból.
A Gyorskiszolgáló Éttermek Egyesületének számításai szerint a termékenként 10 forintos különadó bevezetése mintegy 1 milliárd forint adóterhet jelentene a szektor számára, és 4 százalékos áremelést a gyorséttermi szektor esetében. Az áremelkedés hatására a gyorséttermi ételek fogyasztása mintegy 0,4 százalékkal csökkenne.
Az egyesület adatai szerint havi 90 főétkezésből összesen 2 alkalmat tesz ki a gyorskiszolgáló éttermekben történő étkezés. A legnépszerűbb gyorséttermi szendvics átlagos felnőtt napi kalória-beviteléből mindösszesen 30 kalóriával részesül, azaz a napi bevitel 1,5 százalékát teszi ki. A különadó miatti 0,4 százalékos fogyasztáscsökkenés így legfeljebb 0,006 százalékkal mérsékelhetné egy magyar átlagember napi kalória-bevitelét.
Hasonló eredményekre jutott az egyéb érintett termékcsoportokra vonatkozóan a Magyar Édességgyártók Szövetsége is. A csokoládé (szeletes, táblás, desszert, üreges és szaloncukor) szegmensnél például a termékenként 10 forintos különadó bevezetése mintegy 7 milliárd forint adóterhet jelentene, és 7-8 százalékos áremelést. Az áremelkedés hatására a fogyasztás a teljes édességpiacon becslések szerint 8 százalékkal csökkenne. Az édességek fogyasztása pedig csak 3 százaléka a teljes napi kalória bevitelnek, így 8 százalékos fogyasztáscsökkenés legfeljebb 0,24 százalékkal mérsékelhetné egy magyar átlagember napi kalóriaadagját.
Emellett hazai és nemzetközi számítások is azt igazolják, hogy a lakosság elhízásáért nem elsősorban az egészségtelennek bélyegzett ételek fogyasztása, hanem leginkább a mozgásszegény életmód okolható, vagyis ezen a területen kellene intézkedéseket hozni a látható eredmény elérése érdekében.
Ezen a területen pedig a magyarok nem állnak túl jól: az Eurobarometer 2010-es kutatása szerint az unió átlagában 39, a magyaroknál pedig 53 százalék soha nem sportol. A magyaroknak csupán 23 százaléka sportol, illetve végez testedzést legalább heti rendszerességgel, míg az EU átlagában ez a mutató 40 százalék. A havonta legfeljebb néhány alkalommal sportolók számaránya az unióban 21, Magyarországon 24 százalék.
Hasonló eredményre jutott a GfK Hungária Piackutató Intézet is: tavaly közzétett felmérése szerint a 15 éves és idősebb lakosság körében 1999 és 2009 között 56-ról 69 százalékra emelkedett azok aránya, akik nem sportolnak említésre méltó mértékben. Közben 25-ről 16 százalékra csökkent a nagyjából rendszeresen, legalább havonta többször sportolók, valamilyen testmozgást rendszeresen végzők részaránya.
A sportolásra a GfK kutatásának eredménye szerint a legnagyobb veszélyt a számítógépek, játékkonzolok elterjedése jelenti. Minden hatodik megkérdezett játszik sport témájú számítógépes játékokkal. A 15-17 éves korosztályban a legmagasabb ez az arány, közel 40 százalékos, de még a 60 év felettiek közül is minden ötvenedik magyar polgár érdeklődik a sporttal kapcsolatos számítógépes játékok iránt.
Dánia
Európán belül Dániában idén nyáron vezetnek be különadót „egészségtelen” élelmiszerekre. A dán adó alapja az élelmiszerek telített zsír tartalma. A cukorral és a sóval szemben, melyek bevitele nélkül nem élhetünk, a bizonyítottan egészségkárosító telített zsír fogyasztása más zsiradékfélével kiváltható, így az erre kivetett különadó szakmailag alátámasztható. A dán adó mértékét 16 korona, mintegy 2,15 euró egy kilogramm telített zsírra. Az adó csak az élelmiszerek azon körére lesz kivetve, melyek telített zsírtartalma meghaladja a 2,3 százalékot. Az adófizetés alól emellett mentesülnek azon vállalkozások is, melyek éves forgalma az adóval érintett élelmiszerekből nem éri el az 50 ezer dán koronát. A dán adó sem általában a zsírt, mint a létfenntartáshoz elkerülhetetlen alapélelmiszert, hanem annak egészségre károsabb nagy mennyiségű fogyasztását sújtja.
Románia
2010-ben került szóba hasonló elgondoláson alapuló élelmiszeradó bevezetése, az élelmiszeripar és a közvélemény egyaránt hevesen tiltakozott, és drasztikus áremeléseket helyezett kilátásba. Az ötletet Cseke Attila RMDSZ-es egészségügyi miniszter vetette föl, politikai támogatást ugyanakkor végül nem kapott, vélhetően a javaslat szakmai kidolgozatlansága, ellentmondásos volta miatt.
Németország
Az egészségtelen életmód ellen elsősorban információs kampányokkal küzdenek. Ennek fontos eleme, hogy az iskolákban felhívják a gyerekek figyelmét a veszélyekre, valamint a közétkeztetésben az egészséges táplálkozásra helyezik a hangsúlyt. A települések úgynevezett egészségnapon hívják fel a lakosság figyelmét a megfelelő étkezés fontosságára.
Nagy-Britannia
Az európai országok között az elhízás itt az egyik legsúlyosabb gond, várhatóan 2050-re a költségvetésből 32 milliárd fontot visz majd el az elhízás okozta problémák kezelése. Felmerült, hogy különadóval sújtsák az egészségtelennek tartott élelmiszereket, ám ez áremelkedéshez vezetett volna, a legszegényebb rétegeket sújtotta volna leginkább, miközben nem hozott volna megoldást a problémára. A javaslatot ezért elvetették. Hasonló indokkal került le egy ilyen javaslat a francia parlament napirendjéről is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.