Heteken belül csődvédelemért folyamodik az Electro World Magyarország Kft. (EWM). Mint Polgár Csaba, az igazgatóság elnöke mondta, a mai helyzetben elkerülhetetlen ez a lépés. Ez a „mai helyzet” pedig azt jelenti, hogy az EWM a normál működési költségek kifizetése után nem tudja törleszteni adósságait.
Ezzel vége is lehetne a történetnek, de Polgár hangsúlyozza, a megegyezés, a tartozások kifizetése a cél, nem a cég felszámolása. Amiatt ugyanis a cég alkalmazottai a munkahelyüket, a szállítók pedig egy partnert veszítenének el. No meg – érvel – egészségtelen lenne az egypólusú piac Budapesten, országos szinten pedig szükség van az EW, az Euronics, valamint a Media Markt Saturn Holding alkotta három műszaki-elektronikai láncra.
A csődvédelem azt a célt szolgálja, hogy a minimum 90 napos csődvédelmi időszak alatt (ha a hitelezők és a cég megegyezik, kiterjeszthető akár egy évre is) újabb kilábalási terv készüljön a hitelezők és a bankok bevonásával. Ezzel az EWM időt nyerne arra, hogy célegyenesbe forduljon egy külföldi szakmai befektetővel folyó tárgyalássorozat.
„A szóban forgó vállalat tőkét hozna a társaságba, ezt követően egy-két hét alatt talpra állunk, mert szakmai hibát nem követtünk el” – hangsúlyozza Polgár Csaba, hozzátéve: van olyan új üzleti partnerük, amelynek a támogatásával jelentős ingatlanbiztosítékot tudnak a finanszírozó banknak felajánlani. Eddig ugyanis a pénzintézetek azt kívánták, hogy a finanszírozáshoz az EWM nagyobb biztosítékot adjon, mert az árukészletet nem tartják elegendőnek.
Az igazgatóság elnöke abban bízik, egy-két hónapon belül átütő eredményt érnek el ezen a téren. És ha rövid időn belül hozzájutnak a finanszírozáshoz, már kisebb árbevétel-növekedés is stabilizálja a hálózat helyzetét: nyereségessé válna a cég.
Az igaz, a számok hatalmas előrelépést mutatnak, hiszen egy év alatt harmadára csökkent a hálózat vesztesége, ezt a hatékonyságnövelés eredményeként könyvelik el. Más kérdés, hogy a Dixons-időkből örökölt hálózat egyes áruházaival mit tud kezdeni a cégvezetés, amely szerint két-három egységre olyan hátrányos bérleti szerződést kötött a Dixons csoport, hogy még válságmentes időkben sem lehetne nyereségessé tenni. Az elmúlt években jelentősen csökkentek a piacon a bérleti díjak, ezek esetében viszont be vannak betonozva, sőt, évente emelkedő díjtételekről írtak alá szerződést hat évvel ezelőtt.
Nyilván ezekre az áruházakra célzott Polgár Csaba, amikor a 13 közül két-három egység bezárásának lehetőségét említette lapunknak (VG, január 21.).
Hétfőn már ki sem nyitott a budakalászi egység. A közel 6000 négyzetméteres áruházat azért zárták be, mert a lánc előző tulajdonosa, a brit Dixons csoport által kötött szerződés miatt a bérleti díja két és félszerese volt a hasonló méretű és adottságú EW áruházaknak, s ez évi 300 ezer eurós többletköltséget jelent a rosszabb szerződés miatt. A csődvédelem alatt a bérbeadóval ismét egyezkedni próbál a cég. Az ingatlanpiacon ugyanis általános tarifacsökkenés és túlkínálat van.
Nem véletlen, hogy a Dixons csoport 2009 májusában egy euróért eladta a túlságosan nagy méretű – öt-hatezer négyzetméteres – áruházakból álló és minden évben több milliárd forintos veszteséggel működő, közel 500 fős Electro World hálózatot. Az utolsó üzleti évet 2009 áprilisában 3,75 milliárdos veszteséggel zárták. Felmérték ugyanis, ha bezárták volna a kilenc áruházat, az több mint 35 millió euróba került volna a brit csoportnak.
A bérbeadók általában a bérleti díj, valamint a rezsi három-négy havi összegét kérik biztosítékként, a Dixons azonban inkább úgynevezett anyavállalati garanciát adott a tízéves szerződések teljes díjára. Ez azt jelentette, hogy ha az Electro World Magyarország Kft. nem fizeti a kötelezettségeket vagy megszűnne a tíz év lejárta előtt, a Dixons csoportnak ki kellett volna fizetni azt az összeget, amely a szerződés futamidejének lejártáig jár. Így persze nagyon kényelmes helyzetbe hozta a bérbeadókat.
A kérdésre, hogy a romániai Domo bolthálózat létrehozójával, a Bukarestben élő Szarvadi Loránddal közösen miért vették meg a céget, Polgár azt mondja, normális gazdasági környezetben és ha hitelhez jutnának, nem lenne semmi gond, mert a hálózatot abszolút hatékonnyá tették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.