A vállalati piacra kíván koncentrálni Oroszországban az HSBC, így kivonul a lakossági piacról – közölte a Financial Times. A legnagyobb brit szereplő ezzel a lépésével nincs egyedül: két hónappal ezelőtt a Barclays jelentette be, hogy felhagy a lakossági hitelezéssel, és inkább a vállalati üzletágra koncentrál.
Bár a lépés első hallásra meglepőnek tűnhet, kétségkívül van benne ráció: egyrészt a kelet-európai stratégiájukat átgondoló nagy nyugati bankok igyekeznek megszabadulni a viszonylag kicsi, ezért értékelhető profitot termelni nem képes üzleteiktől, másrészt a nagy helyi szereplők dominanciája akkora Oroszországban, hogy a kisebb hálózattal jelen lévő újabb versenytársaknak nem sok esélyük marad a túlélésre. A lapnak nyilatkozó bankárok és elemzők szerint a lakossági piacon csak azok rúghatnak labdába, amelyek már hoszszú évek tapasztalatát tudhatják maguk mögött, és kiépítettek egy kellően széles értékesítési hálózatot is: így például az UniCredit, a Citigroup vagy a Raiffeisen. „Az orosz piac nagyon nehéz. Nem törhetsz csak úgy be, mondván: én vagyok az HSBC” – próbálta vázolni a körülményeket egy helyi bankvezető.
Stuart Gulliver, az HSBC vezérigazgatója a jövő hónapban dönthet arról, hogy leépítik azokat az üzletágakat, amelyek jövedelmezősége nem megfelelő. Ennek részeként határozhatnak úgy, hogy Amerikában és Oroszországban a továbbiakban a vállalati banki üzletágra fókuszálnak. Az HSBC 200 millió dollárt fektetett be az oroszországi üzletbe 2009-ben, míg a Barclays egy helyi szereplőt, az Expobankot vásárolta meg 745 millió dollárért még a válság kitörése előtt.
David Nangle, a Renaissance Capital elemzője a fejlemények kapcsán úgy vélekedett: „Mindkettejük nagy harsonaszó mellett lépett be az orosz piacra, ám csak maréknyi fiók megnyitására futotta az erejükből. Ennek megfelelően most könnyű távozniuk.”
A lakossági piac pedig tényleg nem könnyű terület, hiszen a betétek felét az állami többségi tulajdonú Szberbank kezeli. Ezzel együtt azoknak a szereplőknek, amelyek már megvetették a lá-bukat a piacon, óriásiak a növekedési lehetőségeik: jellemző adat, hogy a jelzáloghitelek átlagos kamata 9 százalékponttal magasabb a betétekénél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.