BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Álláshelyeket teremt válság idején is

Magyarország egyik informatikai szolgáltatója, az IT Services Hungary az elmúlt évben százötvenről kétezer főre növelte dolgozói létszámát, és jövőre újabb ötszáz embernek szeretnének munkát adni – mondta lapunknak Ilosvai Péter, a társaság ügyvezető igazgatója.

Magyarországon az innováció és a gazdasági növekedés egyik fő mozgatórugója az információs és telekommunikációs szektor. Számos nemzetközi nagyvállalat helyezte hozzánk termelését vagy szolgáltatói tevékenységét. Néhányan közülük idetelepítették európai központjukat vagy kutatás-fejlesztési tevékenységüket. Ez az elmúlt években hetvenmilliárd eurós közvetlen külföldi tőkebeáramlást jelentett.

NAGY MUNKAADÓ „Abban az álomban természetesen senki nem ringathatja magát, hogy ezt a szektort a végtelenségig lehet növelni. Ma közel ötvenezren dolgoznak az informatikai ágazatban Magyarországon. Ezt a létszámot talán fel lehet tornázni nyolcvanezerig, figyelembe véve a munkaerőpiac sajátosságait. Mi szeretnénk ennek a növekedésnek a motorjaként működni” – fogalmazott Ilosvai Péter, az IT Services Hungary (ITSH) ügyvezető igazgatója. Személy szerint arra a legbüszkébb, hogy egy magas hozzáadott értékű szektorban cége kétezer munkahelyet tudott teremteni az elmúlt négy évben. Reményei szerint ez egy hosszú távon fenntartható üzletág lesz Magyarországon, amely hozzásegít ahhoz, hogy a gazdasági kátyúból kilábaljunk. Hogy ez így lesz-e, egyelőre nem tudjuk, mindenesetre az jó hír, hogy a Pricewaterhouse-Coopers idei elemzése szerint az elmúlt évtizedben mutatott gyors növekedés eredményeként a hazai szolgáltató központok szegmense az ország egyik legjelentősebb foglalkoztatójává vált. Azon túlmenően, hogy jelentős munkaadó, ez a szektor adja a 2010-es állami költségvetési bevételek mintegy 1,2 százalékát a foglalkoztatókat terhelő járulékok és adók, valamint az áfabefizetések révén.

AZ ÉV BEFEKTETŐJE Az ITSH Magyarország legnagyobb szolgáltató központjai közé tartozik. A német T-Systems International leányvállalataként a cégcsoport nemzetközi ügyfeleit szolgálja ki Magyarországról. A cég budapesti és debreceni szolgáltató centruma rendszer-integrációs és üzemeltetési területeken elégíti ki a külföldi ügyfelek igényeit, de kínálatában az összes, széles körben alkalmazott szoftver- és hardverplatform SAP-rendszer szolgáltatásai, távoli és helyi szerverüzemeltetés, valamint hálózatmenedzselés és hálózatfelügyelet is megtalálható. A vállalat az ICT-szolgáltatás teljes portfólióját nyújtja, a cégnövekedésnek köszönhetően 2008-ban elnyerték Az év befektetője díjat. A cég munkatársainak egyik fele Budapesten dolgozik – a lágymányosi informatikai parkban –, a másik fele pedig Debrecenben, ahol három éve építettek egy hasonló központot. Itt a román és az ukrán munkavállalók felé is nyitottak, a Nagyváradi Egyetemmel is együttműködnek. Bár a cég alkalmazottainak 95 százaléka magyar, sok olyan német fiatal is dolgozik náluk, akik vállalkoztak arra, hogy pályakezdőként kipróbálják magukat náluk. Még a Seychelle-szigetekről is érkezett munkatárs. A külföldieknek két-három hónapig biztosítják az albérletet, ennyi idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy beilleszkedjenek.

MESTERSÉGES ÖREGÍTÉS Az alkalmazottak átlagéletkora alig harminc év. Fiatalok, ami nem feltétlenül előny, hiszen ezeknek a központoknak komoly hátránya, hogy a megfelelő koreloszlás nem biztosítható, hiszen a munkaerőpiacról elsősorban a friss diplomás fiatalokat veszik fel. „Komoly erőfeszítés, hogy mesterséges »öregítéssel« tapasztaltabbá tegyük a fiatalokat, hogy mind a vezetői, mind a szakmai pozíciókra alkalmasak legyenek” - tette hozzá Ilosvai Péter. Sajnos tapasztalata szerint a magyar felsőoktatásról kikerülő fiatalok „minősége” az elmúlt húsz évben gyengül, ez megnehezíti az iparág gyors utánpótlásának biztosítását. Az elmúlt évek „bűne”, hogy a nyelvi oktatást nem sikerült visszaszorítani középiskolai szintre. Ma ahhoz, hogy képesek legyünk Magyarországon dinamikusan fejlődő gazdaságot építeni, előfeltétel lenne, hogy a középiskolából kikerülők minimum két nyelvet beszéljenek közel anyanyelvi szinten. Ennek lehetőség szerint a németnek és az angolnak kellene lenni, hiszen a százmilliós német közösség vonzáskörzetébe tartozunk, pénzügyileg, üzletileg egyaránt.


UTÁNPÓTLÁS Az ITSH szívügye az utánpótlás biztosítása. A cég a közelmúltban 463 millió forintos európai uniós támogatást nyert k+f tevékenysége finanszírozására és telekommunikációs eszközök fejlesztésére a Gazdaságfejlesztési operatív program keretében. A szerződést az állammal kötötték, a támogatás szoros elszámolású, folyamatos lehívású; a kapott összeget képzésre és telephely-létesítésre költik. A cég igyekszik kihasználni az üzleti és az oktatási szektor kölcsönhatásának előnyeit. A vállalat több olyan gyakorlatorientált képzési programot indított az elmúlt években, amelyekkel a jövő informatikusainak elhelyezkedési lehetőségeit már az iskolai évek alatt segíteni kívánja. A vállalat együttműködési megállapodást kötött a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a Miskolci Egyetemmel, valamint a Nyíregyházi Főiskolával, a Debreceni Egyetemen, a Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskolában, valamint a Brassai Sámuel Műszaki Középiskolában pedig IT-szakképzést indított.

FOLYAMATOS KÉPZÉS Az IT Services Akadémia létrehozásával olyan gyakorlatorientált képzési programokat alakítottak ki, mely során a résztvevők megszerezhetik a diplomához szükséges szakmai gyakorlatot, az ITSH témavezetőinek segítségével pedig megírhatják diplomamunkájukat, elmélyíthetik ICT-tudásukat, nemzetközi projektekben vehetnek részt, illetve értékes és hasznos munkatapasztalatokat szerezhetnek. A pályakezdőknek felajánlanak egy olyan oktatási csomagot, amelyet a cég fejlesztett ki, ez a Train IT nevű, három hónapos kurzus nem informatikai végzettségűek számára, amely felkészíti őket az IT Services Hungary debreceni szolgáltató központjában a megfelelő szakmai minőségű munkavégzésre. A programba felvetteknek a cég automatikusan, a kezdetektől munkaszerződést, fizetést és tanulmányi szerződést kínál. A folyamatos tanulás igénye nem csak az ITSH-n belül „kötelező”, Ilosvai Péter vezetői attitűdjét is jellemzi. A mérnöki diploma megszerzését követően igyekezett folyamatosan karbantartani tudását, részt vett például a Bull, a Sun, a Tandem és a Matáv technikai tréningjein, valamint MBA-diplomát szerzett Hollandiában és az Egyesült Államokban.

a T-Systems Hungary élére, majd 2007-ben az IT Services Hungary ügyvezető igazgatói posztjára. Nős, két gyermeke van. Kedvenc szabadidős tevékenysége a vadászat, a motorozás és a vitorlázás. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.