A LeasePlan Hungária Zrt. flotta- és gépjárműkezelő adatai szerint az elmúlt években ügyfelei flottájában mindössze 7 luxusautó rótta az utakat, noha a cég több, mint tízezer gépjárművet menedzsel. A tavalyi országos forgalomba helyezési adatok szerint is mindössze alig több mint 100 db luxusjármű talált gazdára, melyből mindössze 2% került a LeasePlan flottába.
Magyarországon a gépkocsik kategorizálásánál kicsit máshol húzódik a határ, mint Nyugat-Európában, hiszen sok esetben a felső-közép kategória felett található nagy autók már a nehezen megfizethető modellek közé tartoznak.
Hazánkban a felső kategóriás modellek, mint a BMW 7-es sorozata, a Mercedes S osztálya, a Volvo 80-as vagy a Lexus LS típusai felszereltségtől függetlenül luxus kategóriájú gépkocsikat jelentenek, még ha áruk sok esetben csak töredéke egy Porsche, Ferrari, Bugatti vagy éppen Bentley példánynak. A tavaly forgalomba helyezett 129 db luxus kategóriájú jármű mindössze 2,5 ezrelékét tette ki az összes új gépjármű értékesítésnek.
A LeasePlan adatai szerint az elmúlt években általuk vásárolt cégautók közül a hét legdrágább értéke haladta csak meg a 20 millió forintot és a valaha megvásárolt legdrágább modell, egy Audi A8 4.2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 milliót. A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan autók körében két A8-as Audi, egy Lexus LS, egy Jaguár Xj Type és egy BMV 7-es képviselte a luxus kategóriát, de helyet kapott egy nagy autó kategóriás A6-os Audi és két E-osztályos Mercedes is. A flottakezelő adatai szerint a legdrágább autók listájában kiugró a német márkák dominanciája, a gépkocsik 80%-a származik ebből az országból.
A hétköznapi modellek árától nem „fényévnyi távolságban” levő autók birtoklása rendszerint a jól profitáló vállalatokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma Magyarországon, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjából.
A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMV 5-ös, Volvo S60-as és a hasonló kategóriájú modelleket használják, míg az igazgatók általában már a flotta egy negyedét kitevő felső-középkategóriás típust – Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat és Ford Mondeo - vezetik.
Pesti Tímea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója szerint a cégvezetők korlátozott luxuskeresésében a cégautó szabályzatok és sok esetben a kirívó presztízsű autók kerülése is szerepet játszik. „Tapasztalatunk szerint a magyarországi flottaautók beszerzési árai lényegesen kisebb szórást mutatnak, mint azt az országos értékesítési adatokból látjuk. Ez utóbbinál a legolcsóbb és legdrágább új autók ára között több mint húszszoros különbség is lehet. A flottaautók esetében a legdrágább cégvezetői autók havi bérleti díja is csupán háromszorosa a legolcsóbb, általában az értékesítő munkatársak által használt gépkocsikénak. A racionális döntéshozatalt támogatják a LeasePlan által összeállított cégautó szabályzatok is, amely a vállalatvezetés és a munkatársak számára egyértelmű és átlátható módon határozzák meg a munkakörökhöz választható gépkocsik körét, felszereltségét és a használatra vonatkozó előírásokat. Úgy vesszük észre a támogatásunkkal elkészített és az adott vállalati stratégiával összhangban álló, testre szabott cégautó szabályzatok jelentősen hozzá tudnak járulni a vállalati gépjárműflották költségeinek optimalizálásához” – mondta el a kereskedelmi igazgató.
A válság éveiben nem csak a luxusautókra, de a vállalati gépkocsikra fordított keretösszeg csökkentése, a beszerzések visszafogása, elhalasztása volt jellemző hazánkban. A 2010-ben értékesített 52 000 gépjármű kevesebb mint 2,5 %-a, 1245 darab esett a nagy autók kategóriájába és mindössze 15 %, vagyis 7860 autó volt felső-közép kategóriás. Az idei év első negyedéves forgalomba helyezési adatai alapján úgy tűnik növekedés várható, de a luxusautókból valószínűleg idén sem fogy majd sokkal több és ezek sem vállalati flottákban kerülnek majd útra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.