BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Temetői járat

„Azt reméljük, valami elindul a magyar autóbuszpiacon, mert ha ez így megy tovább, nemcsak a NABI lesz bajban, hanem az összes gyártó és alkatrész-beszállító. Ha nincs eladás, lehetetlenné válik a fejlesztési potenciál fenntartása, hiszen a szakmának nem lesz miből fizetni a mérnököket” – mondta Baranyai Ferenc, a NABI Kft. vezetője.

Kár is lenne veszni hagyni az Ikarus-időkből még megmaradt szakértelmet és műszaki hátteret. Az egész magyar autóbuszipar az Ikarus köpenyéből bújt ki. Miután az egykor évi húszezer járművet gyártó cég több tulajdonosváltás után gyakorlatilag megszűnt, egykori leányvállalatai, illetve a szakemberei által alapított cégek folytatni kívánták a munkát. Itt-ott kisebb cégek még prototípusokat is létrehoztak, a nagyobbak külföldön is el tudtak adni, de ez volt a maximum. Itthon pedig a világmárkákkal kellett fölvenni a versenyt – ameddig a Volán-társaságoknak még telt a járműcserére. Ezért az elmúlt év végén a 17 641 magyarországi busz közül több mint hatezer volt 16 évesnél régebbi.

A fő gond a szakma szétaprózottsága lett, pedig összefogásra lett volna szükség, hogy közös termékkel jelenjünk meg a világpiacon. Ezért alakult meg a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter és a Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz), ám ha az egyik vállalat német motort használ, a másik pedig svédet, az eltérő érdekek miatt sosem fognak együttműködni a magyar busziparért.

A BKV tegnap óta egy Volvo hibrid buszt tesztel. A Mabusz elnöke, Vincze-Pap Sándor szerint nem ez a baj, hanem az, hogy a buszállomány frissítéséhez a pénz mellett az egységes, hosszú távú koncepció is hiányzik. A minisztériumokban pedig nincs felelőse a magyar buszgyártásnak. Pedig talán ez az egyetlen szektor a magyar gazdaságban, amelyben a tervező, a gyártó és a felhasználó egyaránt magyar tulajdonban van. Ez pedig komoly lehetőséget rejt az agonizáló ágazat számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.