Kiküldték a pénzügyi szolgáltatók azokat a tájékoztató leveleket lakossági ügyfeleiknek, amelyek az összes élő hitelszerződésük adatait tartalmazzák: a cél az, hogy a kölcsönnel rendelkezők ellenőrizhessék a teljes körű adóslistába kerülő adataikat. Az értesítők ugyanakkor nemcsak a teljesítő hiteleket tartalmazzák, hanem az esetleges problémás ügyleteket is.
A pozitív adóslistával kapcsolatban csak azoknak kell intézkedniük, akik úgy vélik, hogy az egyeztetésre megküldött adatok nem helyesek vagy időközben változtak: a nem reagáló ügyfelek adatait pedig automatikusan feltöltik a rendszerbe. Az érintett ügyfeleknek a személyre szóló tájékoztató levelekben megjelölt módon kell megtenniük a bejelentésüket. Az esetleges egyeztetésekkel ugyanakkor az ügyfeleknek nem szabad késlekedniük: 15 napjuk van ugyanis arra, hogy jelezzék észrevételeiket.
„Gyorsabb és megalapozottabb hitelbírálati folyamatot eredményezhet a 2012 tavaszától bevezetendő pozitív adóslista. A jó adósok pedig kedvezőbb megítélésre számíthatnak az új nyilvántartás létrejöttével” – reagált a fejleményekre Bába Ágnes, a K&H Bank lakossági banki divízióért felelős vezérigazgató-helyettese. Felhívta a figyelmet arra: az adatokat a pénzintézetek kizárólag akkor kérhetik le, ha valaki hitelkérelemmel fordul egy bankhoz. Ezek az adatok elősegítik, hogy a hitelbírálati folyamat gyorsabb legyen, ugyanakkor megalapozottabb információk alapján dönthetnek a bankok a hitel odaítéléséről. A jó hitelmúlttal rendelkező adósok pedig kedvezőbb megítélésre számíthatnak egy új hitel felvételekor.
A vezérigazgató-helyettes szerint a bankok oldaláról a pozitív adóslista abban nyújt segítséget, hogy elővigyázatosabban tudnak eljárni a hitel odaítélése során, és ezzel megelőzhető az ügyfelek túlzott eladósodottsága is. A központi rendszerben lévő adatok alapján látható, hogy a hitelkérelmező jövedelme milyen mértékben van terhelve hitelekkel. Így kiszűrhető az a veszélyes gyakorlat is, amikor az ügyfelek a korábban felvett hitelek visszafizetését egy újabb hitelből próbálják megoldani, és előbb-utóbb adósságspirálba kerülnek.
Dagad a negatív lista
2011 végén több mint 1,7 millió lezárt és még élő lakossági hitelszerződés adatait tárolták a Központi Hitelinformációs rendszerben, amely több mint háromszorosa az öt évvel korábbi mennyiségnek – derül ki az adatokat kezelő BISZ Zrt. statisztikáiból. A negatív listára azok az adósok kerülnek fel, akik a pénzügyi intézményekkel kötött hitel- vagy hiteljellegű szerződésben vállalt kötelezettségeiknek a minimálbér összegét meghaladó mértékben folyamatosan több mint 90 napon keresztül nem tettek eleget.
Világgazdaság - Barát Mihály Dagad a negatív lista 2011 végén több mint 1,7 millió lezárt és még élő lakossági hitelszerződés adatait tárolták a Központi Hitelinformációs rendszerben, amely több mint háromszorosa az öt évvel korábbi mennyiségnek – derül ki az adatokat kezelő BISZ Zrt. statisztikáiból. A negatív listára azok az adósok kerülnek fel, akik a pénzügyi intézményekkel kötött hitel- vagy hiteljellegű szerződésben vállalt kötelezettségeiknek a minimálbér összegét meghaladó mértékben folyamatosan több mint 90 napon keresztül nem tettek eleget. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.