Negyvenkétmilliárdos strukturális nyugdíjspórolást ígért erre az évre a Széll Kálmán terv jóvoltából egy októberi, nyilvános, angol nyelvű dokumentum, amellyel a kormány feltehetően a külföldi partnereknek számolt be a fiskális szigorításokról. Ehhez képest Banai Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának minapi nyilatkozata szerint „a nyugdíjak és a korábbi nyugdíjszerű ellátások idén januári abszolút összege nem tér el érdemben a 2011. januári abszolút összegtől”. Hozzátette: "a nyugdíjak és a korábbi nyugdíjszerű ellátások 2012. januári abszolút összege nem tér el érdemben a 2011. januári abszolút összegtől. Ez azonban számos folyamat eredménye (pl. korfa, átlagos nyugdíj, ellátásban részesülők változása, nyugdíjemelések figyelembe vétele). A Széll Kálmán Tervben megfogalmazott rokkantsághoz és egészségkárosodáshoz kapcsolódó ellátások átalakításának éves költségvetési hatása mintegy 26 milliárd forint, míg a fegyveres testületek nyugellátási rendszerének átalakításából 8 milliárd forint megtakarítás várható."
Hasonló jelenség figyelhető meg egy másik területen: a tömegközlekedés fogyasztói árkiegészítésének csökkentéséről tavaly megszületett a törvény, ezen 16 milliárdot spórol idén a kormány, késik ugyanakkor a kiadáscsökkentést hozó, rendszerszintű átalakítás. Tavaly december 31-re ígérték a MÁV átalakításának tervét, de nem alakult meg a Nemzeti Közlekedési Holding sem, szintén olcsóbbá tette volna az államnak a tömegközlekedést.
Ezekről egyébként Rogán Antal azt nyilatkozta a portfolio.hu-nak, hogy újra kell gondolni az ígéreteket, már csak az IMF-tárgyalások miatt is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig érdeklődésünkre azt közölte: a közösségi közlekedés rendszerszintű átalakítása folyik, a feladatok szakmai előkészítése és vizsgálata zajlik, de végleges döntés még nincs. Mint írták: a MÁV és a Volánok vagyonkezelése egységesen az MNV Zrt.-hez került, a MÁV csoporton belül végrehajtható lépéseket a cég elkezdte a kiszolgáló leányvállalatok MÁV-START alá rendelésével.
A felsőoktatásban is megoldotta az államilag támogatott férőhelyek csökkentésével az állam az idénre 12 milliárdosra ígért fiskális megszorítást, ugyanakkor – bár tény, hogy a Széll Kálmán-terv erre nem tett ígéretet – a felsőoktatás finanszírozási logikája és az intézményi struktúra alapvetően nem változik, ráadásul az államilag dotált új diákhitel-program súlyos milliárdokat visz majd el a megtakarításból. Jövő év elejére ígérték a sok tízmilliárdos bevételt hozó elektronikus útdíjat is, ez is késik legalább fél évet.
Akadnak olyan területek is, melyeken nem azonnali költségvetési okok miatt akart a kormány változtatni: idén év elejére kellett volna elkészülniük a vállalkozások terheinek csökkentéséről szóló terveknek, ám egyelőre a kamarai regisztrációs díjjal, kötelező béremeléssel, az evakulcs emelésével nemigen látszik az egyértelmű irány.
Igazságtalan lenne ugyanakkor mindezt a Széll Kálmán-terv egészére vonatkoztatni, eközben ugyanis jelentősen karcsúsítják a közszférát, és az egészségügyi átalakítások is hatékonynak látszanak: felére csökkentették a táppénz maximális összegét, megszüntették a passzív táppénzt, a csalások szankcióját szigorították. A gyógyszerkasszában 83 milliárdos a megtakarítás, jövőre ez 120 milliárd lesz. Árversenyt hirdettek a gyógyszergyártók között. Megvan az új közbeszerzési törvény is, befagyasztották a párttámogatást és jön a kisebb parlament is.
Világgazdaság NGM: eddig öthados siker A Nemzetgazdasági Minisztérium megkeresésünkre azt közölte, hogy a Széll Kálmán terv 2012. évre javasolt intézkedések egyenlegjavító hatása 550 milliárd forint. Döntés született és döntés várható 458 milliárd forint összegről, ez a várt megtakarítás 83,3 százaléka. Összességében a Széll Kálmán Tervben szereplő lépések jelentős része elindult, megvalósult, a hátralévő intézkedések pedig terv szerint folytatódnak, így a jelzett mérték a jövőben emelkedik.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.