Franco Gabrielli az olasz polgári védelem vezetője vasárnap délután ad végleges felhatalmazást a Costa Concordia felállítására. Ha nem szól közbe az időjárás, az angolul parbuckling-nak elnevezett művelet hétfő reggel hat órakor kezdődik. A Giglio-szigetét övező tenger időjárási viszonyait külön meteorológus-csoport figyeli. A világ eddig legnagyobb hajóroncsának elmozdítását számos olasz és külföldi televízió egyenes adásban közvetíti. A húsz hónapja a tengerben fekvő Costa Concordia fölállítását a képernyőkön követi majd Francesco Schettino a 2012. január 13-án zátonyra futott tengerjáró volt kapitánya is.
A Costa Concordia fölemelésére minden készen áll: a roncs körüli tengerszakaszt lezárták és csak engedéllyel lehet eljutni Gigliónak a hajóroncsra néző partszakaszára is. Hétfőig ezer "belépőt" osztanak ki helyi lakosok és újságírók között. Hétfőn nem lesz senki a hajó fedélzetén, a mozgatás távvezérléssel történik. A tengerjáró felállítása az utóbbi másfél évben végzett munka után a második fázisnak számít. Az elsőben a hajó alatti tengerfenéken és a hajótest körül készítették elő mindazt, ami a Costa Concordia mostani megmozdításához szükséges. A hajót megtartó vázat összesen 30 ezer tonna acélból építették meg, amely a duplája a párizsi Eiffel-toronyhoz felhasznált acélnak. A műveletet végző Titan Micoperi amerikai-olasz cég a Costa Concordiát nyolc téglatestű úszó tartállyal vette körbe. A legnagyobbak - a Leone (Oroszlán) és a Micoperi30 nevű - hosszúsága 160,5 méter (mint a római Colosseumé), szélességük 122 méter (mint a párizsi Notre Dame székesegyházé). A Costa Concordiát 56 darab 58 méter hosszú és 26 tonna súlyú acéllánc fogja húzni, hogy a 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó fölegyenesedjen.
Ötszáz ember dolgozott és dolgozik egyszerre a Costa Concordia felállításán. A központi probléma a teherbírás lesz. A számítások szerint például a mozgatás közben a hajóból legalább 80 ezer köbméter víz fog kiáramlani. Több mint kilencven százalékos sikert jósolt a műveletnek Nick Sloane, a Titan dél-afrikai mérnöke. "Ha nem sikerül felállítani a Costa Concordiát, nincsen semmiféle B-tervünk" - mondta olasz újságíróknak Gabrielli. A polgári védelem vezetője hozzátette, hogy a művelet 10-12 órán át tart majd.
Ha sikerül felállítani a hajót, kedden megkezdődik a Costa Concordia stabilizálása. Ezzel egy időben robotokat eresztenek a hajó belsejébe a szerencsétlenségben meghalt két utolsó áldozat tetemének megkeresésére. A szicíliai Maria Grazia Trecarichiről és a Costa Concordián dolgozó indiai pincér Russel Rebellóról van szó. Maria Grazia saját 17 éves lányát még be tudta lökni a mentőcsónakba, de neki már nem sikerült beszállnia. Russell is inkább az utasoknak segített, magát már nem tudta megmenteni. Rokonaik Giglio partjairól követik a hajó felállítását. http://video.corriere.it/costa-concordia-lunedi-16-via-raddrizzamento/4c71599a-1ba8-11e3-bb5a-be580d016df6
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.