Hárommilliárd forint átlagköltséggel számolhatunk egy új határátkelőhely kapcsán – közölte lapunkkal a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM). A korábbi tapasztalatok alapján túlnyomórészt határmenti, szomszédos településeket összekötő kapcsolatokról van szó, amelyek jellemzően önkormányzati utak, kisebb híd-, vagy kompkapcsolatok. Az ilyen jellegű kapcsolatok átlagos költsége a tárca szerint 1,5 milliárd forintra tehető. A 2014–2020-as fejlesztések közül azonban számos nagyméretű beruházás lesz (például híd, autópálya vagy gyorsforgalmi kapcsolat), az átlagköltség 3 milliárdra emelkedhet.
Az M43-as magyar és az A1-es román autópálya összekapcsolása kapcsán például az M43-as kivitelezés alatt álló kiépítése Makó és az országhatár között 23,1 km hosszan, 59 milliárd forint összeggel, uniós támogatással várhatóan az idén megvalósul. Az M4-es magyar és az A3-as román autópálya összekapcsolása várhatóan 2015-2017 között készülhet el. Az M4-est uniós támogatással Berettyóújfalu–Nagykereki között 32 kilométer kiépítése 90,8 milliárdba kerülhet.
A KKM tájékoztatása szerint a következő években 47 új határátkelő nyílhat (az összköltségük az átlagköltség alapján 141 milliárd forint lehet). Jelenleg 93 határátkelője van Magyarországnak, a schengeni határokon 46 működik. A magyar országhatár hossza összesen 2246 kilométer, ebből a leghosszabb rész a szlovákiai szakasz (679 kilométer), ahol 24 új határátkelő megnyitását tervezik, melyekről már műszaki tervek is vannak.
Romániával (453 kilométeres szakasz) tárgyalások folynak az átkelők kiválasztásáról. A július 14–15-én rendezett magyar–román vegyesbizottsági ülésen megerősítették a 12 új kapcsolat kiépítését a tíz már megépített átkelő üzembe helyezésén túl. Ukrajnával (137 kilométer) három új határátkelőhely kiépítésében állapodtak meg. Szlovéniával (102 kilométer) hat új kapcsolat megvalósításáról állapodtak meg a kormányfők. Szerbiával (164 kilométer közös határ) jelenleg két új határátkelőről folynak a tárgyalások, miközben két átkelő megépítése most is zajlik.
A horvát határszakaszon (355 kilométer) való fejlesztésekről még nincs konszenzus. Ausztriával a konkrét fejlesztések kiválasztása folyamatban van. Megállapodás született, hogy az osztrák-magyar határon (356 kilométer) átnyúló fejlesztésekre fordítható EU-források egyharmadát új utak építésére allokálják.
A tavalyi adatok alapján a legforgalmasabb határátkelőhely a szerb határnál lévő Röszke volt 5,6 millió fővel – tudatta lapunkkal az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). A legkisebb forgalmú határátkelők (az ideiglenes határátkelők adatai nélkül) személyforgalma alapján a horvát határnál lévő Drávaszabolcsnál hajóval tavaly mindössze 28-an lépték át a határt. Szegednél hajóval 1053-an mentek át Szerbiába, míg Magyarbolynál vasúton 2100-an Horvátországba.
Nő az illegális migránsok száma
Növekszik az ország határain illegálisan belépők száma – nyilatkozta az MTI-nek a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal megbízott menekültügyi igazgatója. Szép Árpád szerint főként a balkáni útvonalon, embercsempész-hálózatok közvetítésével érkeznek, többségük tranzitországnak tekinti Magyarországot. Többségük afgán, szír és koszovói fiatal, alacsony képzettségű férfi, akik a biztonsági helyzet vagy a nyomor elől menekülnek. Az idén eddig több mint 5000 idegen állampolgár átmeneti elhelyezése és menekültügyi kérelmének elbírálását kellett megoldani a korábbi 2–3000 fő helyett. A befogadó intézményekben jelenleg 1400 menedékkérő tartózkodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.