BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel ötven új határátkelő épül, átlagosan hárommilliárdért

A következő években 47 új határátkelőhely megnyitását tervezik Magyarországon, a legtöbbet, 24-et a szlovák szakaszon építenék ki.

Hárommilliárd forint átlagköltséggel számolhatunk egy új határátkelőhely kapcsán – közölte lapunkkal a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM). A korábbi tapasztalatok alapján túlnyomórészt határmenti, szomszédos településeket összekötő kapcsolatokról van szó, amelyek jellemzően önkormányzati utak, kisebb híd-, vagy kompkapcsolatok. Az ilyen jellegű kapcsolatok átlagos költsége a tárca szerint 1,5 milliárd forintra tehető. A 2014–2020-as fejlesztések közül azonban számos nagyméretű beruházás lesz (például híd, autópálya vagy gyorsforgalmi kapcsolat), az átlagköltség 3 milliárdra emelkedhet.

Az M43-as magyar és az A1-es román autópálya összekapcsolása kapcsán például az M43-as kivitelezés alatt álló kiépítése Makó és az országhatár között 23,1 km hosszan, 59 milliárd forint összeggel, uniós támogatással várhatóan az idén megvalósul. Az M4-es magyar és az A3-as román autópálya összekapcsolása várhatóan 2015-2017 között készülhet el. Az M4-est uniós támogatással Berettyóújfalu–Nagykereki között 32 kilométer kiépítése 90,8 milliárdba kerülhet.

A KKM tájékoztatása szerint a következő években 47 új határátkelő nyílhat (az összköltségük az átlagköltség alapján 141 milliárd forint lehet). Jelenleg 93 határátkelője van Magyarországnak, a schengeni határokon 46 működik. A magyar országhatár hossza összesen 2246 kilométer, ebből a leghosszabb rész a szlovákiai szakasz (679 kilométer), ahol 24 új határátkelő megnyitását tervezik, melyekről már műszaki tervek is vannak.

Romániával (453 kilométeres szakasz) tárgyalások folynak az átkelők kiválasztásáról. A július 14–15-én rendezett magyar–román vegyesbizottsági ülésen megerősítették a 12 új kapcsolat kiépítését a tíz már megépített átkelő üzembe helyezésén túl. Ukrajnával (137 kilométer) három új határátkelőhely kiépítésében állapodtak meg. Szlovéniával (102 kilométer) hat új kapcsolat megvalósításáról állapodtak meg a kormányfők. Szerbiával (164 kilométer közös határ) jelenleg két új határátkelőről folynak a tárgyalások, miközben két átkelő megépítése most is zajlik.

A horvát határszakaszon (355 kilométer) való fejlesztésekről még nincs konszenzus. Ausztriával a konkrét fejlesztések kiválasztása folyamatban van. Megállapodás született, hogy az osztrák-magyar határon (356 kilométer) átnyúló fejlesztésekre fordítható EU-források egyharmadát új utak építésére allokálják.

A tavalyi adatok alapján a legforgalmasabb határátkelőhely a szerb határnál lévő Röszke volt 5,6 millió fővel – tudatta lapunkkal az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). A legkisebb forgalmú határátkelők (az ideiglenes határátkelők adatai nélkül) személyforgalma alapján a horvát határnál lévő Drávaszabolcsnál hajóval tavaly mindössze 28-an lépték át a határt. Szegednél hajóval 1053-an mentek át Szerbiába, míg Magyarbolynál vasúton 2100-an Horvátországba.

Nő az illegális migránsok száma

Növekszik az ország határain illegálisan belépők száma – nyilatkozta az MTI-nek a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal megbízott menekültügyi igazgatója. Szép Árpád szerint főként a balkáni útvonalon, embercsempész-hálózatok közvetítésével érkeznek, többségük tranzitországnak tekinti Magyarországot. Többségük afgán, szír és koszovói fiatal, alacsony képzettségű férfi, akik a biztonsági helyzet vagy a nyomor elől menekülnek. Az idén eddig több mint 5000 idegen állampolgár átmeneti elhelyezése és menekültügyi kérelmének elbírálását kellett megoldani a korábbi 2–3000 fő helyett. A befogadó intézményekben jelenleg 1400 menedékkérő tartózkodik.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.