A történelmi visszatekintések július folyamán inkább az első világháború centenáriumával foglalkoznak, és nem az 1944-es Bretton Woods-i konferencia 70. évfordulójával, ami teljességgel érthető. A világháború lezárásában és az új növekedési periódus megalapozásában azonban döntő szerepe volt az 1944 nyarán a Mount Washington szállodában megrendezett tanácskozásnak, ahol az Egyesült Nemzetek tárgyalódelegációi három hét alatt kidolgozták az új gazdasági és pénzügyi világrend alapjait.
A kanadai határ közelében fekvő, oxigéndús település azáltal lett világhírű, hogy a Washingtonra nyáron jellemző rekkenő hőség elől ide menekültek a 44 országot képviselő delegációk. Ezáltal viszont a nemzetközi gazdasági rend kutatói körében Bretton Woods egyfajta fogalommá vált: olyan átfogó rendezés szinonimájává, amely új elveket fektet le, új korszakot nyit a világgazdaságban.
Ezen az általánosságon túlmenően fontos tudni azt is, hogy a BW-konferencia három pillérre építve képzelte el a világgazdasági rendet: a valutastabilitás, a fejlesztés-finanszírozás, illetőleg a szabad kereskedelem elveire. Nem jelentéktelen szempont volt egyidejűleg a hegemónia kérdését kezelni valamilyen formában. A háromhetes esemény főszereplője egy John Maynard Keynes nevű lángelme volt.
Amikor húsz évvel ezelőtt a Közgáz Társadalomelméleti Kollégiumában nemzetközi konferenciát rendeztünk a konferencia ötvenedik évfordulóján, a világgazdaság újrarendezésének kérdése, tehát „egy új Bretton Woods” lehetősége két téma körül forgott: az egyik a „harmadik világ” évtizedes adósságválsága, a másik pedig a kelet-európai átalakulás volt.
Ma világgazdasági értelemben az egyik fő kérdés a 2007-ben kezdődött válság okainak kiküszöbölése, egy jobban szabályozott nemzetközi pénzügyi rendszer megteremtése, és a feltörekvő országok jólétnövelő eredményeinek konszolidálása. Ezeket a kérdéseket a világ vezető államai évről évre, az úgynevezett Húszak (G20) fórumán tárgyalják meg – ennek idei házigazdája Ausztrália.
A másik problémakör, amely BW-szerű, átfogó rendezésért kiált, az eurózóna válsága. Ennek tétje az EU és a külvilág számára igen nagy. Az elmúlt négy év európai válsága miatt az EU gazdaságai növekedési hátrányba kerültek, életveszélybe került az európai szociális modell, és a kontinens komoly humántőke-veszteséget szenvedett el.
Az, hogy az EMU-t rendszerszinten kell újragondolni, nem mai felismerés. Ez tükröződik a négy elnök (Herman van Rompuy, José Manuel Barroso, Mario Draghi és Jean-Claude Juncker) 2012-es jelentésében, valamint az Európai Bizottság által a „mély és valódi” valutaunióhoz vezető útról elkészített útitervben (Blueprint). Ezek a dokumentumok azonban nem tartalmaznak határidőket.
Az EP-választások előtt és azóta is sok szó esett és esik a költségvetési szabályok rugalmasabb alkalmazásáról és a beruházások élénkítésének szükségességéről, ami feltehetőleg csak kezdete egy átfogóbb újragondolási folyamatnak. Ezt az is sürgeti, hogy az amerikai monetáris politika várható megszigorítása a mainál sokkal nehezebb helyzetet teremthet az európai pénzügyi folyamatok irányításában is, vagyis az EU-nak mihamarabb stabilabb alapokra kellene helyeznie saját magát.
Egy európai Gazdasági és Monetáris Konferencia – a la Bretton Woods – felgyorsíthatná az euró és az eurózóna stabilizálását, s ezáltal az európai gazdaság fellendítését. Ad hoc jellegű engedmények helyett tartós, strukturális javulást hozhatna. Egy ilyen tartós rendezéshez átfogó alkura van szükség a többlettel és a deficittel rendelkező országok között, lehetővé téve egy fenntartható gazdasági pályát mindegyik számára.
A kilábalási stratégia újragombolásának szükségességére lehet következtetni abból is, hogy a több éven át tartó kiigazítás ellenére minden válságországban nőtt az adósság/GDP hányados. Normál esetben minden tartozás visszafizetésére törekedni kell. Ha viszont valahol egy adósságválság kialakul, amögött nemcsak felelőtlen hitelfelvétel, hanem felelőtlen hitelnyújtás is áll. A gyorsabb kilábalás érdekében pedig minden érintett félnek (hitelezők, adósok, részvényesek, adófizetők) valamilyen méltányos részt kell vállalni a veszteségek leírásából.
Jó hír, hogy Jean-Claude Juncker, aki az év végén átveszi az Európai Bizottság vezetését, a kampány során és azóta is nyíltan beszélt az eurózóna stabilizálását célzó új fiskális eszközökről, és nem zárta ki a szorosabb koordinációval járó kockázatok megosztását a monetáris unión belül. Ez több mindent jelenthet, például az államadósságok valamilyen fokú összevonását, vagy pedig olyan automatikus stabilizátorok kidolgozását, amely megosztja a tagországok között a ciklikus munkanélküliség költségeit.
Ha ilyen fiskális eszközök kerülnek szóba, sokan azonnal erkölcsi kockázatot emlegetnek. Ilyenje azonban a mai mechanizmusnak is van, hiszen nem nagyon lehet másképp jellemezni azt a helyzetet, amikor az egyensúlyhiányból fakadó minden költséget a gyengébb országokra és gyengébb társadalmi csoportokra lehet terhelni.
Mindent egybevetve rendszerszintű, hosszú távú megoldást kell találni a válságra, helyreállítva minden tagország növekedési potenciálját, valamint a valutaunión belüli konvergencia lehetőségét. A rendszerszintű problémákat pedig nem lehet pusztán tagállami szintű erőfeszítésekkel megoldani – ennyit mindenképpen le kéne szűrni a 2011-12-es felfordulásból. Tisztázni kell például egyszer, s mindenkorra, hogy mit tehet az Európai Központi Bank, és mit nem.
E kérdések rendezésére az Európai Tanács által eddig követett módszer nem alkalmas. A bizonytalanságot fenntartó tyúklépések helyett jobb volna egy komoly konferenciát rendezni. Európában sok olyan hegyvidéki szálloda található, amely ilyen célra használható lenne. Igaz, Keynes-hez fogható közgazdászokban manapság nem bővelkedünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.