BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól startolt az idei főszezon

Ugyan a hagyományosan legfontosabb küldőpiacaink gyengültek az idei első félévben, de a turizmus így is 9,7 millió vendégéjszakával zárta az időszakot

Magyarország négy legfontosabb küldőpiaca közül három is gyengébben teljesített 2014 első félévében, mint tavaly ilyenkor. A KSH pénteken kiadott adatai szerint ugyanis minimálisan ugyan, de a német, az osztrák és a brit vendégéjszakák száma is csökkent, egyedül az orosz turisták maradtak többet nálunk.

Összességében ugyanakkor nem zárt rossz félévet a turizmus, hiszen a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma is gyarapodott: mindösszesen 9,7 milliónál állt meg a számláló, ez közel 7 százalékos növekedést jelent. A két kategória között záródik az olló, ugyanis a külföldieknek idén júniusig 5,2 millió vendégéjszakát köszönhetünk, míg a magyarok 4,5 millió éjszakát hoztak össze. Tavaly ilyenkor még közel egymillió éjszaka volt a különbség. A legerősebb küldőpiacaink stagnálását vagy gyengélkedését az orosz mellett főleg a cseh és a szlovák piac szárnyalása kompenzálta. A KSH által mért és publikált piacok közül pedig az első félévben a svéd és a japán esett vissza a legjobban.

Általában júliusban szokta a belföldi vendégéjszakák száma meghaladni a külföldit. Idén viszont ez most már júniusban bekövetkezhet. Júniusban 505 ezer belföldi vendég 1,19 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, ahol összesen 6,2 milliárd forint szállásdíjat fizettek: ezek a számok sorrendben 10,5 százalékos, 7,9 százalékos és 14,4 százalékos növekedést jelentenek 2013-hoz képest. A 443 ezer külföldi pedig 1,17 millió éjszakát töltött nálunk a nyár első hónapjában.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 54 százalékos volt, ami 1,8 százalékponttal több az egy évvel korábbinál. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint szép kilátásokat vetít előre az év egészére, hogy az első hat hónap teljesítménye a tavalyi rekordév felett alakult. „Az egyik legfontosabb jövedelmezőségi mutató, az egy kiadható szobára jutó bruttó szobaárbevétel például 2014 első hat hónapjában is több mint 10 százalékkal múlta felül a tavalyit” – olvasható a tárca összegzésében. Összességében szerencsére nem igazolódott be az az előzetes félelem, hogy a brazíliai labdarúgó világbajnokság idején kevesebbet fognak utazni az emberek, mert inkább otthon nézik a meccseket.

A német turisták szinte menetrendszerűen megérkeztek a Balatonhoz, alacsony bázisról ugyan, de végre az osztrák piac is kimagasló teljesítményt ért el. Ez utóbbi ugyanakkor így is csak a hatodik helyhez volt elegendő a júniusi top10-es listán. A csehek második pozíciójára még csak-csak akad magyarázat (az utóbbi néhány évben nagyon megkedvelték a nyugat-dunántúli welness hoteleket), de a lengyel turistainvázió előtt tanácstalanul áll a szakma. Még soha nem fordult ugyanis elő, hogy júniusban a lengyel vendégéjszakák száma a harmadik legtöbb legyen, megelőzve az amerikai, az angol, az osztrák és az orosz piacot is. A Magyar Turizmus Zrt. nem indított nagyobb kampányt Lengyelországban és új repülőjárat sem magyarázhatja a 37 százalékos növekedést.

Segített a SZÉP-kártya

A gazdasági tárca szerint a belföldi forgalom növekedésének a motorja továbbra is a töretlen népszerűségű SZÉP-kártya. Idén január és június között a kereskedelmi szálláshelyek 6,59 milliárd forint értékben fogadták el a plasztikot, ez 29,5 százalékos növekedés tavalyhoz képest. Ugyancsak a SZÉP-kártya pozitív hatásának tulajdonítható az NGM szerint, hogy az év első felében kivétel nélkül minden hazai turisztikai régió forgalma növekedni tudott. A legnagyobb, kétszámjegyű javulás a Dunától keletre fekvő régiókban figyelhető meg.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.