BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól startolt az idei főszezon

Ugyan a hagyományosan legfontosabb küldőpiacaink gyengültek az idei első félévben, de a turizmus így is 9,7 millió vendégéjszakával zárta az időszakot

Magyarország négy legfontosabb küldőpiaca közül három is gyengébben teljesített 2014 első félévében, mint tavaly ilyenkor. A KSH pénteken kiadott adatai szerint ugyanis minimálisan ugyan, de a német, az osztrák és a brit vendégéjszakák száma is csökkent, egyedül az orosz turisták maradtak többet nálunk.

Összességében ugyanakkor nem zárt rossz félévet a turizmus, hiszen a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma is gyarapodott: mindösszesen 9,7 milliónál állt meg a számláló, ez közel 7 százalékos növekedést jelent. A két kategória között záródik az olló, ugyanis a külföldieknek idén júniusig 5,2 millió vendégéjszakát köszönhetünk, míg a magyarok 4,5 millió éjszakát hoztak össze. Tavaly ilyenkor még közel egymillió éjszaka volt a különbség. A legerősebb küldőpiacaink stagnálását vagy gyengélkedését az orosz mellett főleg a cseh és a szlovák piac szárnyalása kompenzálta. A KSH által mért és publikált piacok közül pedig az első félévben a svéd és a japán esett vissza a legjobban.

Általában júliusban szokta a belföldi vendégéjszakák száma meghaladni a külföldit. Idén viszont ez most már júniusban bekövetkezhet. Júniusban 505 ezer belföldi vendég 1,19 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, ahol összesen 6,2 milliárd forint szállásdíjat fizettek: ezek a számok sorrendben 10,5 százalékos, 7,9 százalékos és 14,4 százalékos növekedést jelentenek 2013-hoz képest. A 443 ezer külföldi pedig 1,17 millió éjszakát töltött nálunk a nyár első hónapjában.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 54 százalékos volt, ami 1,8 százalékponttal több az egy évvel korábbinál. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint szép kilátásokat vetít előre az év egészére, hogy az első hat hónap teljesítménye a tavalyi rekordév felett alakult. „Az egyik legfontosabb jövedelmezőségi mutató, az egy kiadható szobára jutó bruttó szobaárbevétel például 2014 első hat hónapjában is több mint 10 százalékkal múlta felül a tavalyit” – olvasható a tárca összegzésében. Összességében szerencsére nem igazolódott be az az előzetes félelem, hogy a brazíliai labdarúgó világbajnokság idején kevesebbet fognak utazni az emberek, mert inkább otthon nézik a meccseket.

A német turisták szinte menetrendszerűen megérkeztek a Balatonhoz, alacsony bázisról ugyan, de végre az osztrák piac is kimagasló teljesítményt ért el. Ez utóbbi ugyanakkor így is csak a hatodik helyhez volt elegendő a júniusi top10-es listán. A csehek második pozíciójára még csak-csak akad magyarázat (az utóbbi néhány évben nagyon megkedvelték a nyugat-dunántúli welness hoteleket), de a lengyel turistainvázió előtt tanácstalanul áll a szakma. Még soha nem fordult ugyanis elő, hogy júniusban a lengyel vendégéjszakák száma a harmadik legtöbb legyen, megelőzve az amerikai, az angol, az osztrák és az orosz piacot is. A Magyar Turizmus Zrt. nem indított nagyobb kampányt Lengyelországban és új repülőjárat sem magyarázhatja a 37 százalékos növekedést.

Segített a SZÉP-kártya

A gazdasági tárca szerint a belföldi forgalom növekedésének a motorja továbbra is a töretlen népszerűségű SZÉP-kártya. Idén január és június között a kereskedelmi szálláshelyek 6,59 milliárd forint értékben fogadták el a plasztikot, ez 29,5 százalékos növekedés tavalyhoz képest. Ugyancsak a SZÉP-kártya pozitív hatásának tulajdonítható az NGM szerint, hogy az év első felében kivétel nélkül minden hazai turisztikai régió forgalma növekedni tudott. A legnagyobb, kétszámjegyű javulás a Dunától keletre fekvő régiókban figyelhető meg.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.