A makroelemzők számára nyilvánvaló alapigazság, hogy egy gazdaság növekedési pályáját alapvetően a potenciális (vagy fenntartható, egyensúlyi) növekedési üteme és az ettől való eltérés mértékét mutató kibocsátási rés (vagy igazodva az angolszász szóhasználathoz: output gap) határozza meg. A nyilvánvaló alapigazság ellenére nem lehet könnyen megrajzolni a szóban forgó gazdaság valószínű növekedési pályáját.
A nehézséget az okozza, hogy a potenciális, egyensúlyi növekedési pálya nem határozható meg egzakt módon, a rendelkezésre álló empirikus adatok alapján. S ha maga a pálya meghatározása is bizonytalan, akkor még nehezebb annak megbecslése, hogy a növekedés ettől a pályától milyen mértékben térhet el a gazdaságpolitikai intézkedések hatására.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Mellár Tamás - Kép: MW[/caption]
Mi lehet az igazság?
Ezekkel a nehézségekkel a magyar gazdaság makroviszonyait vizsgáló közgazdászok is nap mint nap szembesülnek. A hivatalos kormányzati álláspontot képviselő szakemberek szerint a magyar gazdaság fenntartható egyensúlyi növekedési üteme 3-4 százalék körül alakul, köszönhetően a végrehajtott szerkezeti reformoknak. Így aztán, ha nem éri a gazdaságunkat valamilyen erőteljes negatív sokk (nemzetközi válság, rossz időjárás), akkor ezen a pályán tud haladni a következő években, sőt e fölé is kerülhet az élénkítő monetáris és fiskális politika hatására.
A kormányzati optimizmussal kevésbé átitatott külföldi elemzők ennél némiképpen alacsonyabbra teszik a potenciális növekedési pályát, szerintük ez inkább csak 2 százalék körül van. Ám ők is elképzelhetőnek tartják a 3-4 százalékos pálya elérését, ambiciózus gazdaságpolitikai intézkedések mellett. A legkevésbé optimista, mondhatni pesszimista (vagy inkább realista?) szakértők szerint a magyar gazdaság fenntartható növekedési üteme valahol a 0–1 százalékos sávban helyezkedik el, és csak nagyon jelentős keresletélénkítés mellett lehet feltornázni a kívánatosnak tartott 4 százalékos érték környékére, s ha egyáltalán lehet, akkor is csak átmenetileg.
A háromféle helyzetértékelésből vajon melyik áll legközelebb az igazsághoz? Nehéz kérdés, de a választ némiképpen megkönnyíti a 2016-os esztendő gazdasági teljesítménye. A tavalyi 1,8 százalékos gazdasági növekedés ugyanis elég speciális körülmények között jött létre. Egyrészről nem érte semmilyen jelentős külső (pozitív vagy negatív) sokk a magyar gazdaságot, másrészről a gazdaságpolitika az európai uniós támogatások késlekedése miatt nem tudott jelentős keresletélénkítést alkalmazni (s talán nem is akart, hiszen csak tavaly decemberben osztott ki jelentős pénzeket a költségvetés).
Harmadrészt pedig – a szakértők többségének véleménye szerint – bezárult a 2008-as válság után kialakult negatív kibocsátási rés, és már pozitívba váltott át: a kapacitáskihasználás a historikus átlag fölé emelkedett, a munkanélküliségi ráta pedig a természetes munkanélküliségi ráta trendje alá csökkent. A közel átlagosnak tekinthető körülmények létrejötte után tehát megalapozottnak tűnik a feltételezés, hogy a magyar gazdaság potenciális növekedési üteme jelenleg 1-1,5 százalék körüli, mindösszesen.
Lehetséges, ha nagyon akarják
De hogyan lesz ebből 4 százalékos gazdasági növekedés az idén, a kormány előirányzatának megfelelően? És egyáltalán lehet-e a potenciális növekedési ütem több mint kétszeresére emelni a tényleges növekedési ütemet? A kérdésekre a válasz az, hogy lehetséges, ha a kormányzat nagyon akarja ennek a célnak az elérését, és erősen a kezében tartja a keresletbővítő eszközök fölötti kontrollt. Mivel hamarosan választások elébe nézünk, s az EU-s források rendelkezésre állása az idő előrehaladtával egyre bizonytalanabbá válik, ezért csak az a biztos, amit gyorsan felhasználunk, így nem kétséges, hogy a forrásfelhasználási és élénkítési szándék komoly. Az pedig már többször is bebizonyosodott az elmúlt években, hogy az Orbán-kormány bizonyos vonatkozásban nagyon hatékony, a számára fontos, kiemelt céljait mindig képes megvalósítani. Az igazi kérdés tehát nem is az, hogy lesz-e 4 százalékos növekedés az idén, hanem az, hogy miként fogja ezt a kormány megvalósítani, még konkrétabban: mennyibe fog ez nekünk kerülni, mekkora áldozatokat kell hozni rövid és hosszú távon?
Az elmúlt másfél évtized adatai azt mutatják, hogy kumuláltan 27 százaléknyi GDP-növekedés valósult meg 2002–2015 között, s ehhez 70 százaléknyi GDP-arányos többletforrás-bevonásra (adósságnövekedés, EU-s források, magánnyugdíjpénztári megtakarítások) volt szükség. Átlagosan tehát minden 1 százalékos növekedés eléréséhez 2,5 százalékos pótlólagos forrásbevonást kellett végrehajtani. Ha ezt vesszük alapul, akkor a megcélzott növekedés eléréséhez hiányzó 2,5-3 százalékos növekedési többlet eléréséhez hozzávetőlegesen a GDP 6-7 százalékát kitevő többletforrás mozgósítására lesz szükség. Az uniós források gyorsított ütemű lehívása révén ez a többletforrás – úgy tűnik – biztosítva lesz. Ha időlegesen mégis fennakadások lennének a gyors forráslehívások ügymenetében, akkor az MNB valószínűleg átmeneti forrásokat biztosít majd a kormány számára. Amennyiben nem érik rendkívüli külső negatív sokkok a magyar gazdaságot, akkor nem kell számolni sem az államháztartási hiány elszaladásával, sem az adósság/GDP hányados növekedésével.
Húzd meg, ereszd meg!
A kormány további növekedési forrásként tartja számon a központi béremeléseket is: a 25 százalék körüli általános béremelkedéstől jelentős fogyasztásnövekedést és ezáltal termelésbővülést remélnek az illetékesek. A bérek emelkedése azonban automatikusan nem fogja növelni az aggregált keresletet, a bővítő hatás attól függ, hogy a jövedelem-újraelosztás következtében a nemzetgazdasági szintű fogyasztási és beruházási hajlandóság emelkedni fog-e, vagy sem. De a remélt multiplikátor-hatás még ebben a kedvező helyzetben sem feltétlenül indul be, mert ha a többletköltések nagy része nem hazai előállítású termékekre irányul, akkor csak az import fog bővülni, de a termelés nem, s mindez negatívan fogja érinteni a külkereskedelmi mérleget.
A növekedési ütem emelkedését elősegítheti még a szerkezetváltás, a technikai-technológiai fejlődés és a termelékenység emelkedése is. Ezeken a területeken az elmúlt években komoly változások, javulás – szemben a kormány állításával – nem volt megfigyelhető, sőt még annak jelei sem mutatkoztak, hogy lényeges változás hamarosan bekövetkezne. A reformintézkedések elmulasztása, a humántőke és a kutatás-fejlesztés területének elhanyagolása, a pályázati források nem termelő célú felhasználása, a verseny kiküszöbölése éppen az említett területeken okozott jelentős károkat. Hiú ábránd ugyanis azt gondolni, hogy az adminisztratív, politikai célú erőforrás-allokáció képes lesz elősegíteni a versenyképes gazdasági szerkezet kialakulását.
Továbbá azt sem lehet várni, hogy az ugyancsak szűk marokkal mért oktatási kiadások és a kutatás-fejlesztésre fordítható pénzek áttörést idéznének elő az innováció és a termelékenység területén. De még az sem várható el reálisan az adott körülmények között, hogy a jelentős béremelés elősegíti a termelékenység bővülését, mert kiszelektálja az alacsony hatékonyságú cégeket, és így a munkaerő átáramlik a magasabb termelékenységű cégekhez. Az ilyen típusú átrendeződés csak akkor tud megvalósulni, ha a munkaerő átlagos képzettségi szintje elég magas, továbbá ha hatékonyan működnek az átképzési központok, és ha a munkaerő elég rugalmas ahhoz, hogy az elmaradott régiókból átköltözzön a fejlettebbekbe.
Ezek a feltételek fájdalmasan hiányoznak 2017-ben Magyarországon, így viszont marad a régi nóta: a „húzd meg, ereszd meg” gazdaságpolitika ereszd meg szakasza, de amelyet nemsokára szükségképpen követni fog a húzd meg szakasz, még akkor is, ha ez utóbbit a kormány nagyon nem akarja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.