BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai technológiával hódítják meg az eget

Bár még az önvezető autó sincs kézzelfogható közelségben, a kínai Geely máris a fellegekben jár: a Volvo tulajdonosa felvásárolta az amerikai Terrafugiát, amely a levegőben és a földön egyaránt működőképes „kétéltűek” fejlesztésének egyik úttörője. A startup már tíz éve dolgozik a technológián, ezalatt számos prototípust is épített, hogy felkeltse az érdeklődők és a finanszírozó partnerek figyelmét. Eddig belső égésű motorokkal kísérleteztek, azonban ma már az elektromos hajtású TF-X kódnevű változatot is tesztelik. Mivel a levegőben a gördülési ellenállással nem kell számolniuk, így a TF-X akkumulátorai 800 kilométeres távolságra is elrepíthetik utasaikat. Leszállópálya sem kell, a TF-X ugyanis helyből emelkedik a magasba, s helyben száll le.

A Terrafugia fejlesztői álmokat hoznak a földi valóságba, forradalmian új megoldásokkal a jövő útját kövezik ki, s ebben ezentúl maximálisan számíthatnak a Geely nyújtotta technikai és anyagi háttérre – jelezte a felvásárlás kapcsán kiadott közleményében Li Su-Fu, a járműgyártó holding alapító-elnöke. A felvásárlás értékét nem közölték, annyit árultak el, hogy egyből megtriplázhatják a cégnél a fejlesztői gárda létszámát, és már 2019-ben piacérett repülő autóval állhatnak elő. A TF-X mintájára épülő, helyben fel- és leszálló családi repülőgép 2023-tól kerülhet forgalomba. A Geely földön járó részvényeseit annyira nem lelkesítették fel a tervek, ez mutatkozik meg az árfolyam közel 4 százalékos csökkenésében. Az Elektrek elemzői mindenesetre óvatosak, a technika valószínűleg gyorsabban fejlődik majd, mint a repülő autók mozgását szabályozó KRESZ, ahogyan az a drónok színre lépésekor is történt. A Reuters szakírója arra figyelmeztet, hogy a légi jármű elterjedési esélyei igencsak korlátozottak a Geely hazai piacán, mivel a hadsereg a légtérben semmilyen kontrollálatlan tárgyat nem tűr meg, s ezen a szokásán aligha változtat.

A témában azonban mások is mozognak, a Daimler például 30 millió eurós program keretében vizsgálja a repülő autóban rejlő lehetőségeket. Ahogy a fuvarmegosztó szolgáltatásáról ismert Uber is, amely a NASA-val írt alá együttműködési szerződést egy légitaxi-üzemeltető szoft­ver kifejlesztésére. Az alacsony magasságban, de a felhőkarcolók felett repülő légitaxi-szolgáltatás tesztjét Los Angelesben kezdenék 2020-tól.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.