BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Orient expressztől az Arany Sasig

Egy luxusvonatútról elsőre sokaknak az Orient expressz ugrik be, de a világon számos más vasútvonal kínál hasonlóan különleges élményeket, igaz, egy-egy ilyen útért akár több millió forintnak megfelelő összeget kell fizetnie az utazónak.

November elején mutatták be Agatha Christie klasszikusának legújabb filmváltozatát. Bár a Gyilkosság az Orient expresszen Kenneth Branagh rendezte verziója vegyes fogadtatásban részesült, annyi biztos, hogy a filmtől függetlenül egyedülálló élmény lehet a London–Velence útvonalon utazni a ma is közlekedő Orient expresszen. Olyannyira népszerű ez az út, hogy a CNN utazási rovata ezzel a viszonylattal kezdi a világ legfényűzőbb vonatútjairól szóló összeállítását.

A portál felidézi: a Venice Simplon-Orient Express Európa legszebb városain robog keresztül, Párizst, Innsbruckot, Veronát is érintve. A vonat belseje évtizedeken át megőrizte art deco stílusát. Az eredeti Orient expres­sz

egyébként Párizs és Isztambul között közlekedett, de később új viszonylatok is születtek. A múlt század elején az Orient expressz

neve egyet jelentett a luxussal, eleganciával és a kulináris élvezetekkel, a ma közlekedő expressz ezeknek a hagyományoknak adózva luxuskörülmények között szállítja utasait. A hagyományos London–Velence útvonalon túl indul Koppenhágából és Stockholmból is, évente egyszer pedig az eredeti Párizs–Isztambul útvonalat is megteszi – ilyenkor Bukarestben és Budapesten is megáll egy-egy éjszakára. Egy hagyományos London–Velence út fejenként 3300 dollárnál (873 ezer forint) kezdődik a CNN cikke szerint.

Az igazán rutinos utazók azt mondják: aki még nem utazott a Transzszibériai expresszel – amely a 9233 kilométeres útja során nem kevesebb, mint nyolc időzónán robog át –, nem is tudja, milyen egy igazi vonatút. A Golden Eagle, vagyis Arany Sas a Transzszibériai expressz

luxusváltozata 2007-ben indult első útjára fürdőszobás, hűtött-fűtött hálókocsikkal. A kéthetes út inkább emlékeztet egy luxus-óceánjárón való utazásra, mint vonatozásra. A Moszkvából Vlagyivosztokig közlekedő vonat érinti a Bajkál-tavat, és tesz egy kitérőt Ulánbátorba is. Egy út csaknem 16 ezer dollárba (4,2 millió forint) kerül.

A lista harmadik helyére egy Dél-Afrikát keresztülszelő vasútvonal került fel, a Blue Train, amely Pretoriából Fokvárosig közlekedik, az 1600 kilométeres utat 27 óra alatt teszi meg. Természetesen itt is fényűző körülmények között lehet utazni, a dupla ágyas luxuskabinokban például jakuzzi is van. A járat több mint hetven éve működik, egy utazás nagyjából ezer dollár (264 ezer forint) körül van.

Az összeállításból természetesen nem hiányozhat az óriási távolságairól is ismert Ausztrália sem, a The Ghan vasútvonal a kontinens északi és déli területét köti össze, északon Darwin, délen pedig Adelaide a végállomása. A vonal teljes hossza 2979 kilométer, ezt három nap alatt teszi meg a vonat. Három osztályt és négy jegykategóriát kínálnak az utazóknak, a Platinum kategóriára 2600 dollártól (688 ezer forint) lehet jegyet váltani.

Észak-Amerikából a Rocky Moun­taineer viszonylatot válogatta be a CNN, a vonat főleg kanadai városokat köt össze, az Egyesült Államokban Seattle-t érinti. Több útvonal közül választhat az utazó, az árak 1400 dollárnál (370 ezer forint) kezdődnek. Alig hét éve indult útjára a Maharadzsa expressz. A kelet Orient expresszének is nevezett vasútvonal India legdrágább útjait kínálja. A Delhiből Mumbaiba tartó út során a vonat a Tádzs Mahalhoz, a Kadzsuharo melletti templomokhoz, Rantambor vadvilági élőhelyeihez viszi utasait. A keleti kényelemért mélyen a zsebébe kell nyúlnia az utazónak: az India örökségeit bejáró egyhetes út például fejenként 6840 dollárba (1,8 millió forint) kerül.

A japánok is előálltak a saját Orient expresszükkel: a Kiusu Hét Csillaga két útvonalon kínál luxusutakat: a kétnapos utazás Fukuoka környékére viszi a látogatót, a négynapos túra a szigetország déli részét járja be. Az utakra akkora az érdeklődés, hogy az üzemeltető sorsolás útján választja ki a szerencsés – és tehetős – utasokat, akik minimum 2200 dollárt (582 ezer forint) fizetnek egy-egy utazásért.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.