Idén talán minden korábbinál nehezebb sorban állás nélkül lecserélni a nyári abroncsokat télire, mert nincs elegendő szerelő – mondta a Világgazdaságnak Tokaji Vilmos, a Continental Hungaria Kft. értékesítési vezetője. Ahhoz, hogy a vállalkozások meg tudják tartani – sok esetben külföldre induló – szakembereiket, béremelésekre van szükség, ez pedig az abroncsszerelés és -tárolás árának emelkedéséhez vezet – mondta az értékesítési vezető, akinek becslései szerint a húsz százalékot is elérheti az áremelkedések mértéke. A szolgáltatás színvonalától, minőségétől nagyban függ az ár, így nehéz átlagos tarifát meghatározni, de nagyságrendileg tízezer forint lehet az abroncsok átszerelésének a díja. Az alacsonyabb bérköltségek miatt vidéken a fővárosinál akár harminc százalékkal olcsóbban is lecserélhetik az abroncsokat.
Ahogyan a szolgáltatások, úgy az abroncsok átlagos ára is tág határok között mozog, a méret és a minőség függvényében. Az átlagautós számára körülbelül nyolcvan-, százezer forintba kerülhet a négy abroncs. Az elmúlt évben az alapanyagárak drágulása miatt a gumiabroncsok ára is emelkedett.
Bár a magyar fogyasztó a közvélekedés szerint rendkívül árérzékeny, elsősorban mégis a biztonságot és az ismert márkát keresi, és kevésbé hajlandó az ismeretlen gyártók termékeiért pénzt adni. Miután a prémiumtermékek mellett minden nagy gyártónak megvan az alacsonyabb árfekvésű terméke is, az ismert gyártóktól származó termékek piacán is széles a választék.
Magyarországon a jogszabály nem rendelkezik a téli gumik kötelező használatáról, de azt előírja, hogy 1,6 milliméteres profilmélységnél már le kell cserélni az abroncsokat. A szakemberek szerint a biztonságos közlekedéshez a télit négy, a nyárit három milliméteres profilmélységig ajánlott használni, míg tízévesnél idősebb abroncsot nem javasolt használni. Érdekes, hogy a gépjárművezetők 75 százaléka kötelezővé tenné a téli gumiabroncs használatát – derül ki az Apollo Vredestein Kft. felméréséből.
Az abroncsokat egyébként október közepén lenne a legcélszerűbb lecserélni, de az autósok – bízva a további jó időben –, ezt rendre elhalasztják, és a hideg beálltakor jelentkeznek a cserére. Ilyenkor már nehéz az átszerelésre közeli időpontot kapni, és sok esetben nem úszható meg a sorban állás sem. A többség viszont a havazást már nem várja meg, és tudatában van annak, hogy
7 °C alatt biztonságosabb a téli abroncs – jegyezte meg Tokaji.
Nem mindenkinek megoldás a négy évszakos abroncs
A négy évszakos abroncsok a magyar piacon nem igazán népszerűek, hozzávetőlegesen a piac két százalékát adják. Ezek a termékek a keveset autózó,
az autójuktól nem függő, főleg nagyvárosban közlekedő, kis teljesítményű autót vezető felhasználóknak jelenthetnek elfogadható kompromisszumot. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.