Történetének legnagyobb üzletét ütötte nyélbe szerdán Dubajban az Airbus: a páneurópai repülőgépgyártótól 430 utasszállítót rendelt csaknem 50 milliárd dollár értékben az amerikai Indigo Partners befektetési társaság. A Wizz Air maga is részese az óriásügyletnek, ugyanis az Indigo által megrendelt gépekből neki is jut három másik légitársaság, a coloradói székhelyű Frontier Airlines, a mexikói Volaris és a chilei JetSmart mellett. E négy légitársaságban és egy kanadai szuperfapadosban van az Indigónak meghatározó tulajdonrésze. Az aláírt memorandum értelmében 273 darab A320neo repülőt, míg a gépcsalád másik tagjából, az A321neóból 157 darabot oszthat majd szét tagjai között az Indigo. A leosztás már megtörtént, a Wizz Air 146, a Frontier 134, a Volaris 80, míg a JetSmart 70 géppel gyarapodik. Listaáron ezekért 49,5 milliárd dollárt kellene fizetni, de ilyen gigaüzletnél az Indigo jelentős kedvezményt csikarhat ki. A hírre az Airbus árfolyama 2,5 százalékos erősödéssel, a Boeingé félszázalékos eséssel reagált. Az Airbus ezzel már 37 százalékos pluszban jár az idén. Meglepő módon a Wizz Airnek az árfolyama is 0,8 százalékos mínuszba süllyedt a bejelentés után.
Az Indigo Partners június közepén ismeretlen befektetőknek eladta a Wizz Airben 2005 óta meglévő 18,7 százalékos részvénypakettjét, összesen 10,7 millió törzsrészvényt. A tranzakció okára azóta sem derült fény. Az arizonai székhelyű befektetési társaság kezében ezzel nem maradt szavazatra és osztalékfelvételre feljogosító részvény, viszont 24 millió részvényre váltható kötvénnyel ma is rendelkezik a cégben. A megrendelés az Airbus értékesítési vezetőjének, John Leahynek pályafutása csúcspontját jelenti, a nyugdíjba vonuló topmenedzser a cégnél töltött évtizedek alatt 16 ezer gépet adott el, és részese volt annak a folyamatnak, melynek során az Airbust a Boeing szintjére fejlesztették fel, duopóliumot létrehozva a világ repülőgépgyártásában. A 67 éves Leahy mellett az Indigót alapító Bill Franke is eddigi legnagyobb üzletét írhatta alá Dubajban. A 80 éves nagybefektető töretlenül hisz a cége által követett fapados légi közlekedési stratégia profitteremtő képességében.
A 220–240 utas szállítására alkalmas A320neo típus első példányait tavaly januárban állította forgalomba a Lufthansa, azóta 180 darabot szállított le megrendelőinek az Airbus. Az idén 200 darabot kellett volna átadniuk, de ez már nem teljesül, mivel a hajtóműveket gyártó Pratt & Whitney csúszásban van a szállításokkal.
A gigamegrendeléssel az Airbus megfordította az állást a Boeinggal a megrendelésekért vívott csatában, mivel amerikai riválisa „csak” egy 15,1 milliárdos ügyletet tudott felmutatni eddig a héten zajló Dubai Airshow-n. Tegnap azonban ezt 27 milliárdos üzlettel sikerült megtoldaniuk, miután 225 Boeing-737 MAX-ot rendelt tőlük a Flydubai. A 737-es az A320neo fő riválisának számít. A nyolc éve alapított arab fapados légitársaság csak Boeingokkal töltötte fel flottáját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.