T ízszer akkora forgalmat is hozhat a fekete péntek, mint egy hagyományosan erős akciós nap – mondta a Világgazdaságnak Rédey Iván, a Mall.hu ügyvezető igazgatója. Az e-kereskedelemben évről évre fontosabb az ünnepi szezon, amelyet a karácsonyi bevásárlás mellett a Black Fridayre időzített jelentős árengedmények is fűtenek. Míg korábban az éves webes forgalom ötöde, addig tavaly már közel a harmada bonyolódott le november–decemberben, az idén még nagyobb arány várható. A mostanin a Mall.hu több mint 500-féle terméket kínál, akár 70 százalékos árengedménnyel.
A legnépszerűbbek a tévék, az okostelefonok és a játékkonzolok lesznek a társaság szerint, de a háztartási gépek is kelendők, a botmixertől a mosógépig. A karácsonyi szezon közeledtével a hagyományos építő- és társasjátékok is keresettek, akárcsak a süteményformák vagy a kürtőskalács-készítő gép. Bár teljesen szezonon kívül esik, fekete pénteken grillsütőt is szívesen vesznek az emberek a Mall.hu szerint. A magyar piac nagy webáruházai közül az Alza indítja el a Black Friday-szezont, amely november 16-tól tíz napon át tart, az engedmények pedig 10 és 94 százalék között lesznek – közölte lapunkkal a társaság. A cseh és a szlovák piacon is meghatározó cég vásárlónként 36 ezer forintos átlagköltésről számolt be, és szintén a játékkonzolokat, a telefonokat és a laptopokat várja legkeresettebbeknek.
Az Alza új budapesti bemutatótermének raktárában több mint 6000 termék van, ezeket a vásárlók öt percen belül kézhez kapják. A kínálat további része a megrendelés utáni napon érhető el, de a Magyar Posta vagy a Trans-o-flex szállítási szolgáltatásait is igénybe veheti az ügyfél. A vállalat ma Magyarországon 130 ezer terméket forgalmaz, jövőre be szeretne kerülni az ország három legnagyobb elektronikai e-kereskedője közé.
Rédey Iván szerint normál időszakban az átvétel akár a megrendelés napján is megtörténhet az átvételi pontokon, de futárral is a legtöbb árucikket egy-két nap alatt szállítják. Fekete pénteken viszont az egész ország egyszerre szeretne hozzájutni az akciós termékekhez, de a szállítási kapacitást nem erre a csúcsterhelésre méretezték. A logisztikai szolgáltatóknál túl-
órázni tudnak, de futárból és járműből nem lesz több. Az ügyvezető szerint a vásárlók felé történő transzparens kommunikáció a legfontosabb, azaz ne ígérjünk olyat, amit fizikailag nem lehet betartani.
Becslések szerint a hazai online kereskedelem az idei év végére 360 milliárd forint fölé duzzad. A Mall.hu szerint a január–szeptemberi időszakban a hazai webshopok összesített forgalma 18-20 százalékkal volt több, mint tavaly, így részesedésük a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül 5,2-ről 6 százalékra nőtt, miközben Csehországban már közel 8 százalék. Ma már olyan, komplex és nagy méretű eszközöket is online vásárolunk, mint például a kerti kisház, a traktor vagy az infraszauna.
Az eNet felmérése szerint 13 ezer forintot költöttek a neten az online vásárlók egy-egy alkalommal tavaly, 1700 forinttal többet, mint 2015-ben. Az internetes vásárlás során az egyik fő elvárás az egyszerű kezelhetőség és az átláthatóság. Rédey Iván figyelmeztetett: a fekete pénteken néhány nem megbízható webáruház olyan ajánlatokkal csábítja a vásárlókat, amelyeket képtelen teljesíteni, a megrendelés után közlik is, hogy a kiválasztott termék elfogyott, helyette hasonló, de rosszabb minőségűt ajánlanak fel. E cselnek ma már egyre kevesebben dőlnek be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.