Kína és Európa versenyt fut a mesterséges intelligencia szabályozásának kidolgozásában. Ez a verseny döntheti el hosszú távon, hogy ki határozza meg a technológia fejlődési irányát illetve ütemét. A megközelítések eltérők és fennáll annak a veszély, hogy nem egységes szabályozási háttér alakul majd ki, hanem különböző megoldások, amit ellehetetlenítik a globális vállalatok működését és az innovációt.
A South China Morning Post arról ír, hogy idén márciusban Kínában már bevezetett egy szabályozást, ami az online reklámok mögött rejlő algoritmusokat hivatott megregulázni.
Egyeseknek meglepetés volt, hogy Kína még tavaly belefogott az MI-szabályozás kidolgozásába. Kína ezzel az első nagy gazdaság, amelyik foglalkozik ezzel a témával
– mondta a CNBC-nek Xiaomeng Lu, az Eurasia Group geotechnológiai csapatának igazgatója.
Kína most azon dolgozik, hogy frissítse és kibővítse a technológiai jogszabályait, az Európai Unió pedig most kezd bele saját jogszabályi hátterének kidolgozásába. Az EU ugyan le van maradva ezen a téren, de amit egyelőre a tudni lehet a terveiről, abból az látszik, hogy egy átfogóbb és szigorúbb szabályozáson dolgozik.
A kínai megközelítés, mint már írtuk az online reklámokat célozná meg. A vállalatoknak tájékoztatniuk kell a felhasználókat, ha valamilyen algoritmust használnak a reklámok és ajánlások megjelenítésénél. Ez lehetővé teszi, hogy a felhasználók adott esetben úgy döntsenek, hogy nem kérnek az ilyesfajta reklámokból. Az embereknek így nagyobb beleszólása lesz az általuk használt digitális szolgáltatásokba. Xiaomeng Lu szerint ezt a megközelítést az váltotta ki, hogy a kínai felügyelő hatóságnak számos trösztellene ügye volt az olyan nagy tech óriásokkal, mint az Alibaba, a Tencent vagy a ByteDance.
Kína példátlan sebességgel alkotta meg tavaly az MI-szabályozásának első változatát és várhatóan most is gyors jogalkotásra lehet számítani. Ez a sebessége pedig az élre repítheti, vagyis meg van rá az esély, hogy a jövőben Kína mutatja majd az utat a mesterséges intelligencia szabályozásában.
Az EU Kína után vetette magát az MI jog megalkotásának kérdésében. Az elmúlt hetekben már lezárultak a tárgyalások a digitális piacokról szóló jogszabályok és a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályokról.
A terv az, hogy egy olyan átfogó keretrendszert alkossanak meg a jogalkotók, ami kockázati szintek alapján kategorizálná a vállalatok online termékeit.
Ez a négy kockázati kategória a minimális, a korlátozott, a magas és az elfogadhatatlan lenne.
Az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztát betöltő Franciaország új jogosítványokkal ruházta fel a nemzeti hatóságokat, amivel még a piacra kerülés előtt lehet ellenőrizni az MI termékeket. Európában viszont még nincs teljes konszenzus az MI-szabályozás kapcsán. Az Európai Parlament például az arcfelismerő technológiák nyilvános helyeken történő használatát betiltaná, miközben az Európai Bizottság csak fokozottabb ellenőrzést írna elő az adatvédelem érdekében.
Xiaomeng Lu szerint az európai megközelítés megterhelőbb lesz a vállalatoknak, mivel a piac előtti értékelés nagyon lelassítja majd a folyamatokat. A kínai szabályozás a már piacon lévő termékeket vizsgálja és onnan szűri ki a jogsértő tartalmakat.
Szakértők attól tartanak, hogy az eltérő szabályozások miatt szakadás alakulhat ki a mesterséges intelligencia globális fejlődésében. Az eltérő jogszabályi háttér miatt más ütemben és más irányba fejlődhet az MI, ami hátrányos lehet a technológia alakulása szempontjából. Ráadásul a multinacionális cégek számára is akadályt jelentene, hiszen nem tudnak majd ugyan azokkal a digitális termékeikkel megjelenni a különböző piacokon.
Más elméletek szerint viszont az eltérő megközelítések és szabályozások nem hátráltatják majd a vállalati életet. A cégek megtalálhatják majd azokat a köztes megoldásokat, amikkel minden szabályozási környezetben működhetnek.
Ez viszont nem mondható el a technológia fejlődéséről, aminek mindenképpen egységes szabályozásra lenne szüksége. Az MI akkor léphet előre, ha a kutatók a világ különböző tájain ugyan azok mellett a feltételek mellett fedezhetik fel az új innovációkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.