A globális közvélemény, és a politikai döntéshozók egyre erősebben támadják a nagy olajcégeket, mondván az olajtársaságok felelősek a klímaváltozásért. Ennek a trendnek újabb félreérthetetlen jeleként a napokban
A döntés szerint a Shellnek 2030-ra 45 százalékkal kell csökkentenie szén-dioxid-kibocsátását, a 2019-es szinthez képest, míg az olajtársaság önként a 2016-os szinthez képest mindössze 20 százalék mérséklést vállalt.
De a kimondottan hosszú távú gondolkodás sem állt le a cégnél, ugyanis 2050-re 0 kibocsátású, abszolút zöld társasággá szeretnének válni. Nem csak a Shellnél áll a bál a légkört romboló gázok kibocsátása miatt. A héten egy Exxonnal kapcsolatos hír is sokkolta az energiaipar egészét.
Az utóbbi időben, a kitermelési kapacitásainak jelentős növelése miatt tetemes veszteségeket felhalmozó olajcég igazgatótanácsába olyan személyek is bekerültek, akik Darren Woods vezérigazgató elképzelésével szemben a társaság irányváltását sürgetik. Megfigyelők szerint immár csak egy zöld fordulat segítségével tudja Woods megőrizni az Exxon vonzerejét a befektetők szemében.
Ugyanakkor a jelentősen nagyobb szennyező húsipart – húsfogyasztást senki sem marasztalja el. A szakértő azt mondta, a hollandiai bírósági ítélet extrém, ugyanakkor a Shell által önként vállalt 2050-es határidőnek sincs sok hitele, ugyanis túl messze van. Egy dolog azonban biztos, a teljes karbonsemlegességhez globálisan nincs meg a megfelelő technológia, és az elektromos autózás terjedése ellenére is hosszútávon is szükség marad a belsőégésű motorokra.
Keveset beszélünk róla, de az acél, a cement, és a műtrágya-gyártás felelős az üvegházhatású gázok kibocsátásának ötödéért. És nemcsak a szükséges hő előállításában, hanem a gyártási folyamat több fázisában szükség van a szén égetésére.
Pletser Tamás szerint az olajcégek elítélése helyett az alapkutatásokra kellene többet költeni az országoknak,
A vásárlók, a túlfogyasztás okozza a környezet mértéktelen rombolását Pletser szerint, így ennek megváltoztatására lenne a legnagyobb szükség. Ez persze nehezen megy, és érthető okokból a politika sem áll bele. Ezt támasztja alá az is, hogy a globális olajigény 70 százalékáért felelős a közlekedés egésze, 20-25 százalékért a petrolkémia, és mindössze 5 százalék az egyéb kategória.
A petrolkémia, döntően műanyag termékek gyártása pedig egyre nő, 5-10 év múlva érhet csúcsra, de onnantól kezdve sem összeomlásra, legfeljebb lassú csökkenésre lehet számítani. Arról nem is beszélve, hogy a fejlődő országok energiaigényüket alapvetően a fosszílis energiaforrásokkal fedezik, tehát az Erste elemzője szerint egyértelmű, hogy nem lehet megszabadulni a fosszílis energiaforrásoktól még jó ideig.
A hírekre a befektetők is reagáltak, a Shell részvények árfolyama a nyitás előtt 1,1 százalékos mínuszban volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.