BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az olajlobbi árnyékot vethet a zöldítésre

Amíg bírósági ítéletben marasztalták el a Shellt, mert a vád szerint nem tett eleget a kibocsátáscsökkentésért, addig a Világgazdaságnak nyilatkozó elemző szerint nem az olajtársaságok, hanem a túlfogyasztás felelős a környezetszennyezésért a legnagyobb mértékben.

A globális közvélemény, és a politikai döntéshozók egyre erősebben támadják a nagy olajcégeket, mondván az olajtársaságok felelősek a klímaváltozásért. Ennek a trendnek újabb félreérthetetlen jeleként a napokban

egy hollandiai bíróság elítélte a Royal Dutch Shell-t, mert a vád szerint az olajóriás nem tett meg mindent az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséért.

A döntés szerint a Shellnek 2030-ra 45 százalékkal kell csökkentenie szén-dioxid-kibocsátását, a 2019-es szinthez képest, míg az olajtársaság önként a 2016-os szinthez képest mindössze 20 százalék mérséklést vállalt.

Fotó: Shutterstock

De a kimondottan hosszú távú gondolkodás sem állt le a cégnél, ugyanis 2050-re 0 kibocsátású, abszolút zöld társasággá szeretnének válni. Nem csak a Shellnél áll a bál a légkört romboló gázok kibocsátása miatt. A héten egy Exxonnal kapcsolatos hír is sokkolta az energiaipar egészét.

Az utóbbi időben, a kitermelési kapacitásainak jelentős növelése miatt tetemes veszteségeket felhalmozó olajcég igazgatótanácsába olyan személyek is bekerültek, akik Darren Woods vezérigazgató elképzelésével szemben a társaság irányváltását sürgetik. Megfigyelők szerint immár csak egy zöld fordulat segítségével tudja Woods megőrizni az Exxon vonzerejét a befektetők szemében.

Az Erste Befektetési Zrt. Olaj-, és gázipari szakértője, Pletser Tamás szerint sok esetben alaptalanul büntetik az olajóriásokat, ugyanis a közlekedés egésze mindössze a kibocsátás 20 százalékáért felelős.

Ugyanakkor a jelentősen nagyobb szennyező húsipart – húsfogyasztást senki sem marasztalja el. A szakértő azt mondta, a hollandiai bírósági ítélet extrém, ugyanakkor a Shell által önként vállalt 2050-es határidőnek sincs sok hitele, ugyanis túl messze van. Egy dolog azonban biztos, a teljes karbonsemlegességhez globálisan nincs meg a megfelelő technológia, és az elektromos autózás terjedése ellenére is hosszútávon is szükség marad a belsőégésű motorokra.

Keveset beszélünk róla, de az acél, a cement, és a műtrágya-gyártás felelős az üvegházhatású gázok kibocsátásának ötödéért. És nemcsak a szükséges hő előállításában, hanem a gyártási folyamat több fázisában szükség van a szén égetésére.

Pletser Tamás szerint az olajcégek elítélése helyett az alapkutatásokra kellene többet költeni az országoknak,

ugyanis ma globálisan évente mindössze 25 milliárd dollárt fordítanak energetikai alapkutatásokra, ami pedig a teljes struktúraváltáshoz elengedhetetlen.

A vásárlók, a túlfogyasztás okozza a környezet mértéktelen rombolását Pletser szerint, így ennek megváltoztatására lenne a legnagyobb szükség. Ez persze nehezen megy, és érthető okokból a politika sem áll bele. Ezt támasztja alá az is, hogy a globális olajigény 70 százalékáért felelős a közlekedés egésze, 20-25 százalékért a petrolkémia, és mindössze 5 százalék az egyéb kategória.

A petrolkémia, döntően műanyag termékek gyártása pedig egyre nő, 5-10 év múlva érhet csúcsra, de onnantól kezdve sem összeomlásra, legfeljebb lassú csökkenésre lehet számítani. Arról nem is beszélve, hogy a fejlődő országok energiaigényüket alapvetően a fosszílis energiaforrásokkal fedezik, tehát az Erste elemzője szerint egyértelmű, hogy nem lehet megszabadulni a fosszílis energiaforrásoktól még jó ideig.

Közben azonban az olajcégek is érzik, hogy tenniük kell valamit befektetőik megőrzéséért, így egyre hangosabban kommunikálják a „zöld” irányultságukat.

A hírekre a befektetők is reagáltak, a Shell részvények árfolyama a nyitás előtt 1,1 százalékos mínuszban volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.