Európában az olcsó repülő és drága vonatjegyek a környezetkárosítás felé terelik az embereket – állítja a Greenpeace. Szerintük a kormányok akkora adókedvezményeket adnak a légitársaságoknak, ami végül arra ösztönzi az utazókat, hogy inkább a sokkal károsabb repülőgépeket válasszák a vasút helyett.
A vonatjegyek átlagosan kétszer drágábbak, mintha ugyan azt az utat repülőgéppel teszi meg valaki
– olvasható a Greenpeace elemzésében. Az aktivisták 112 út jegyeit hasonlították össze 9 különböző napon. A vizsgálatok során azt találták, hogy Londonból Barcelonába eljutni 30-szor olcsóbb repülőgéppel, mint vonattal.
A 10 eurós repülőutak csak azért lehetségesek, mert a légitársaságokat elhalmozzák adókedvezményekkel. A bolygó és az emberek érdekében a kormányoknak el kell kezdeniük kialakítani egy olyan környezetet, amiben a vasút vonzóbb alternatíva lesz, mint a repülő
– mondta a Greenpeace klímaaktivistája, Lorelei Limousin.
A Guardian azt írt, hogy a repülés az egyik legszennyezőbb tevékenység, amit egy ember csinálhat, mivel nincs fenntartható alternatívája. A húsfogyasztást ki lehet váltani a növényi-alapú húsokkal, az autókat pedig az elektromos járművekkel, de a repülést nem lehet kevésbé környezetkárosító módon csinálni. Szakértők szerint azok az állítások, hogy a légitársaságok ellensúlyozzák a repülőgépek generálta károsanyag kibocsátást, nem igazak.
Egyre nagyobb szerepet kap a zöldiparA következő évtizedek egyik legnehezebb feladata a fenntartható gazdasági rendszerek kialakítása lesz, a természeti erőforrások és a környezet megóvásával, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentésével. Azok a gazdaságok, amelyek nem tartanak lépést az új irányzatokkal – köztük a zöldátállással és a fenntartható ipari termeléssel –, lemaradhatnak a globális versenyben. |
A Greenapeace felméréséből kiderült, hogy
a vizsgált 121 útvonalon 79 esetben drágább volt vonattal utazni, mint repülni.
Ugyan voltak olyan napok, amikor a vasút olcsóbb volt, mint a repülő, de átlagban a légi közlekedés lett a költséghatékonyabb.
Vasúton a legjobb útvonalaknak belföldön a Lisszabon–Porto és a Madrid–Barcelona utak tartoznak. Nemzetközi utazásnál a Berlin–Prága , Zürich–Bécs, valamint a Prága–Budapest vonalak számítanak. A vezető nemzetközi útvonalak közül egy sem érinti az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot, vagy Olaszországot.
Európában a légitársaságok nem fizetnek adót a kerozin után, illetve kedvezményeket kapnak az eladott jegyek után is. A kibocsátásukat csak Európán belüli repülésekre számítják fel, a CO2-kibocsátás megengedett szintjén belül. A Transport and Environment nevű zöld aktivistákból álló csoport július elején adott közzé egy tanulmányt, ami szerint
az európai kormányok 2022-ben 34,2 milliárd eurótól estek el a légiközlekedésnek nyújtott kedvezményes adózás miatt.
Szerintük ez az összeg 2025-ben 47,1 milliárd euróra nőhet.
A légiközlekedés felelős a globális szén-dioxid-szennyezés nagyjából 2,5 százalékáért, de a CO2-n kívül más gázokat is kibocsát, amik sokkal jobban szennyezik a bolygót.
A Greenpeace azt követlei a kormányoktól, hogy a földi tömegközlekedés népszerűsítése érdekében vezessenek be olcsó jegyeket, amivel egy ország minden tömegközlekedési eszközét lehetne használni. Ilyen jegyeket 2021-ben Ausztriában kezdtek el árulni, mindössze 3 euróért. Emellett azt is akarják az aktivisták, hogy a kormányok szüntessék meg a légitársaságok kedvezményes adózását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.