BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállt a termelői árak csökkenése a tejpiacon

Bejött a tejpiaci szereplők jóslata, és júliusban valóban nem csökkent tovább a nyers tej termelői ára.

Bejött a tejpiaci szereplők jóslata, és júliusban valóban nem csökkent tovább a nyers tej termelői ára, sőt a júniusihoz képest az átlagár 1 százalékkal, 91,14 forintra emelkedett. Januárban még 99,37 forint volt a kilogrammonkénti átlagár. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) jelentése szerint

a júliusi árnövekedés a fehérje- és a zsírtartalom kismértékű javulásának eredménye, ugyanis az alapár szinten maradt. A szakértők a következő egy-két hónapban nem számítanak jelentős ármozgásra.

A nyers tej kiviteli ára egy kilóra vetítve 103,32 forint volt júliusban, ami az előző havinál 8 százalékkal magasabb, míg az egy évvel korábbinál 1 százalékkal alacsonyabb. Bár a kiviteli ár 13 százalékkal haladta meg a termelői átlagárat, az AKI adatai szerint a nyers tej kiszállítása 24 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Júliusban a termelők és a kereskedők 38 százalékkal kevesebb, míg a feldolgozók 28 százalékkal több nyers tejet exportáltak, a termelők és a kereskedők nyerstej-kivitele pedig 82 százalékkal volt magasabb a feldolgozókénál.

A legtöbb feldolgozott termék átadási ára a nyerstej-áraknál lényegesen jobban emelkedett az elmúlt évben: a hazai előállítású adagolt vajé 22, a tejfölé 13, a 2,8 százalékos zsírtartalmú zacskós friss és dobozos tartós tejé egyaránt 4, a 2,8 százalékos zsírtartalmú dobozos friss tejé pedig 3 százalékkal. Ezzel szemben 1 százalékkal csökkent a tehéntúróé, 2, illetve 3 százalékkal pedig az 1,5 százalékos zsírtartalmú dobozos tartós tejé és a trappista sajté. A KSH adatai szerint ugyanakkor a trappista sajt áfa nélküli fogyasztói ára nem változott ugyanebben az összehasonlításban.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.