Idén tavasszal a mezőgazdasági vállalkozók mérsékelt, de az őszinél gyengébb optimizmussal tekintettek a következő fél évre, és ugyanígy ítélték meg a következő három évre várható folyamatokat is. A rövid távú agrárkonjunktúra index egy, a hosszú távú kitekintés indexe pedig két pontot gyengült, de mindkettő továbbra is pozitív tartományban maradt.
A rövidtávú agrárkonjunktúra index gyengülésének az üzleti környezet kedvezőtlenebb megítélése volt az oka, de az agrárkonjunktúra index továbbra is optimizmust jelez.
A világpiaci helyzet és az egyéb körülmények megítélése okozta a romlást. Sokat javult viszont a hitelhez jutás lehetőségének megítélése. A piaci várakozások lényegében nem változtak, sem a rövid távú kereslet, sem az árváltozások megítélése nem mozdult el érdemben.
A hosszú távú kitekintési index azt jelzi, hogy a mezőgazdaságban még mindig bizakodóan ítélték meg a kilátásokat a válaszadók, de növekvő aggodalmak övezték az uniós KAP-reformot, valamint az élelmiszeripari kilátásokat és a földhasználat csökkentését tervezték.
A válaszadók a vetésterület némi mérséklődésével, és az állatállomány zsugorodásával számoltak. A májusi esők előtt végzett felmérésben a válaszadók rossznak ítélték az időjárás hatását gazdálkodásukra.
A saját termelésű készletek megítélése nem változott érdemben, a foglalkoztatási kilátások romlottak és kissé csökkent azon válaszadók aránya, akik nem terveztek beruházást. A beruházások tervezett forrása leggyakrabban saját erő, ezt követően támogatás volt, de mindkettő aránya csökkent egy kicsit tavaly ősz óta. Mindemellett megnőtt a hitelek tervezett szerepe, mind a kedvezményes, mind a bankhiteleket tekintve.
A GKI az OTP Bank Agrárágazati Igazgatóságának megbízásából 2018 ősze óta közli fél évente agrárkonjunktúra indexét.
A GKI havonta publikált konjunktúra indexében ugyanis, – az Európai Unió módszertanának megfelelően – nem szerepel az agrárszektor, de Magyarországon az ágazat nemzetgazdasági jelentősége miatt a mutató fontos képet ad a mezőgazdaság aktuális helyzetről, valamint a szereplők helyzetmegítéléséről és várakozásairól.
Az első felmérés 2018 októberében, a második pedig 2019 áprilisában készült, több mint 300 vállalkozás telefonos és online megkeresése alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.