Továbbra is viszonylag stabil a tejpiaci helyzet, az idényhatások és a koronavírus-járvány okozta gazdasági, társadalmi problémák ellenére a tejtermelés, a -feldolgozás és a késztermék-értékesítés egyaránt működik
– közölte a Világgazdasággal Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Sikerült biztosítani a nyers tej és a tejtermékek exportját, a termeléshez szükséges anyagok Magyarországra szállítását, miközben az enyhe tél miatt korábban jelentkező tavaszi biológiai nyerstej-csúcs ellenére nem alakul ki jelentős nyerstej-felesleg. A forintgyengülés miatt növekedtek a költségek, s a keresleti piac várhatóan fennmarad, ezek a hatások az áremelés irányába hatnak – mondta Harcz Zoltán.
A terméktanács szerint a hazai piac stabilitását mutatja, hogy áprilisban márciushoz képest csak 1 százalékkal csökkent az országos átlagár.
Az is tény – fűzte hozzá Harcz Zoltán –, hogy „a tejágazatban jól ismert, problémás nagykereskedői körnél” megjelentek importált dömpingáras UHT-tejek és félkemény sajtok. A szervezet szerint a dömpingár hátterében kifejezetten piacromboló szándék, etikátlan piaci magatartás állhat. A magyarországi tejtermelési és tejtermék-előállítási körülmények nem térnek el olyan mértékben a környékbeli országok és az EU piacán tapasztalhatótól, hogy indokolt lenne ilyen megdöbbentő árkülönbség a tejtermékek árában.
A terméktanács szerint fontos, hogy
a veszélyhelyzet alatt a tisztességesen eljáró tejtermelők, feldolgozók és kereskedők a szervezettől támogatást kapjanak a piaci versenyben, illetve a fogyasztói igények kiszolgálásában.
A tejpiaci szereplőkkel folytatott egyeztetés eredményeként a szervezet elnöksége az etikus piaci magatartásról szóló ajánlást fogadott el. Mégpedig tartózkodás és ellenszavazat nélkül, ami azért is jelentős, mert a termelő, feldolgozó és kiskereskedő elnökségi tagok is egyöntetűen támogatták a javaslatot.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.