Az utolsó negyedévben új traktorból 18, pótkocsiból 20 százalékkal több fogyott, mint tavaly ilyenkor.
Az év utolsó hónapjaiban behozta évközi elmaradását a mezőgazdasági gépek piaca: a beszerzések őszi pótlásának eredményeként 2020-ban új traktorból 3 113, míg mezőgazdasági pótkocsiból 1 402 darabot helyeztek forgalomba Magyarországon.
Ezzel a traktoreladások száma elérte a tavalyi szintet (3 112) , és pótkocsiból is mindössze 2 százalékkal adtak el kevesebbet, mint egy évvel korábban (1 433).
„A koronavírus-járvány kitörése okozta bizonytalanság miatt idén elmaradt a nagy értékű gépbeszerzések tavaszi szezonban tapasztalható kiugrása: a gazdálkodók kivártak a beruházásokkal, sokan csak a gazdálkodás szempontjából elengedhetetlen termékekre korlátozták kiadásaikat” – mondta el Bolyki Bence, az Agroinform.hu ügyvezetője.
Mint fogalmazott:
Az őszi hónapokban azonban már nyoma sem látszott a korábbi lassulásnak, szeptembertől kezdve minden hónapban jelentős többlet mutatkozott a gépeladásokban az előző évhez képest, így a mezőgazdasági gépek piaca éves szinten képes volt megismételni egy évvel korábbi jó eredményeit.
A DataHouse által közzétett forgalomba helyezési adatok szerint az év utolsó negyedében 845 új traktort helyeztek forgalomba, 18 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Továbbra is a 8 tonnánál nagyobb traktortípusokból fogyott a legtöbb, így az év során a teljes eladások 56 százaléka ebben a szegmensben zajlott.
A márkák közötti versenyben a 22 százalékos eladási arányt produkáló John Deere mögött a New Holland végzett 9 százalékos piaci részesedéssel, őket követte a Claas 8 százalékkal.
Jelentős átrendeződésen van túl a traktorpiac: a néhány éve még piacvezető MTZ szinte eltűnt az új gépek közül, a belorusz cég traktorai ugyanis a környezetvédelmi előírások szigorodása miatt itthon már újonnan nem hozhatók forgalomba.
„Noha a koronavírus az agrárium számos területére gyakorolt negatív hatást, a mezőgazdasági gépek piaca a teljes év adatai szerint nem függ közvetlenül a pillanatnyi járványhelyzettől. Ugyanakkor a tömeges oltás nyomán normalizálódó gazdasági környezet várhatóan kedvezően érinti majd ezt a szegmenst is. Ezért 2021-ben mind a traktorok, mind a vontatmányok esetében néhány százalékos további növekedést várunk, ami szükséges is a versenyképesség, hatékonyság növeléséhez.”
– jelzi előre Bolyki Bence, hozzátéve:
A gépesítettség műszaki színvonalának ezzel a fejlődési ütemével a hazai mezőgazdaság közeledni tud a nyugat-európai országokban tapasztalható szinthez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.