A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) mint szakmaközi szervezet a boltok polcairól vásárolt minták alapján is elkezdte tesztelni a piacra kikerült termékeket, annak a gondolatnak a jegyében
– mondta a VG-nek Légli Ottó, a HNT elnöke –, hogy emelni kell a hazai borok a minőségét. Az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis a minőségjavításnak valóban kiemelt célnak kell lennie, mivel sajnos van olyan kiskereskedelmi lánc, amelynél a teljes borkínálat 6 százaléka minőségileg kifogásolható volt. Ezt az ellenőrzési módot egyébként üdvözlik az üzlethálózatok, mert nem mindegyiküknél kell érzékszervi bírálat ahhoz, hogy az adott bor bekerüljön a kínálatba.
Légli Ottó szerint ez is egy lépés ahhoz, hogy tisztuljon a piac. A legfontosabb rádöbbenteni az adott termelőt, hogy amit most letesz az asztalra, az korántsem biztos, hogy elegendő. Mindenkinek végig kell gondolnia a saját borászatának a szortimentjét és azt, hogy a borral hogyan tud élményt, élvezetet szerezni a fogyasztóknak.
Ellenkező esetben lesöpörnek minket
– mondta a HNT-elnök, hozzátéve, hogy itt nem feltétlenül a külföldi konkurenciáról van szó, hanem a főleg a fiatal fogyasztókat megnyerő, egyéb alkoholos italok gyártóiról.
A szüret után áremelési igények voltak az ágazatban, hiszen kisebb lett a termés, miközben jócskán emelkedtek a szőlészek és a borászok költségei.
Ezt olyan arányban sajnos nem tudjuk érvényesíteni, amilyen mértékben a borpiaci szereplőket sújtják a költségnövekedések
– mondta Légli Ottó. Azzal viszont meg kell barátkozni, hogy a végtermék, a bor ára szabja meg a szőlő árát.
Mint kiemelte, elindult a közösségi bormarketing, de a hazai borászatban egyéb fontos folyamatok is megkezdődtek.
Például egyre több termelő gondolkodik azon, hogy piaci értelemben jó helyen van-e, jó-e a portfóliója, mivel nagyon gyenge a jövedelmezőség, igen rosszak a számok.
Tavaly egyébként az országban átlagosnak mondható, közepes mennyiségű termést szüreteltek, 2,8 millió hektolitert. Nagy készletnyomás Légli Ottó szerint nem lesz a piacon, ám a Covid-helyzet miatt még mindig sok a bizonytalanság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.