A legfontosabb nemzetközi közvélemény-kutató cégek, szaklapok, borosportálok közül jó néhányan vázolták fel gondolataikat a várható piaci folyamatokról, fogyasztói attitűdökről, szükséges vagy lehetséges termelői reakciókról. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa az International Wine and Spirits Research alkoholos italok piacáról kiadott elemzéséből, a The Drinks Business, a Decanter, a SevenFifty Daily, a Wine Intelligence, az American AgCredit, a Silicon Valley Bank, a Sommeliers Choice Awards, a Bloomberg, a Thinking Outside the Bottle és a DCanter szakértőinek előrejelzéseiből válogatott.
A borpiaci elemzők alapvetően egyetértenek abban, hogy az idén két nagy témakör gyakorol hatást a borpiacra.
Az e-kereskedelem a fogyasztók életének szerves része marad, belesimul a mindennapokba – foglalta össze az előrejelzéseket a tanács.
Az alapanyaghiány minden bizonnyal továbbra is befolyásolja az ellátást, ami az egész kereskedelemre kihat, elkerülhetetlen áremelkedést és a megszokott márkák hiányát okozva.
A költségek kezelése nagy kihívás a bortermelőknek, a szállítási csúszások és a korlátozott készletek következtében pedig a fogyasztók valószínűleg kénytelenek lesznek más termék után nézni a jól megszokott helyett. Egyesek szerint 2022 megteremti a terepet a feltörekvő régiók és termelők számára, hogy új ismertséget és piaci részesedést szerezzenek, ha az általában vásárolt burgundi vagy napa cabernet nem elérhető.
A nagy mennyiségben előállított, hagyományos piacokra bevezetett borok mellett felüdülést hoznak a kisebb régiókban jelen levő termékek, amelyeket korábban alapvetően maguk a termelők értékesítettek, ezért csak szűk körben voltak hozzáférhetők. Mind több nagykereskedő karol fel hasonló borokat, a kereslet is egyre nő az ilyen természetes, nem nagyüzemi tételek iránt.
Ahogy a fiatalabb, határokat feszegető borászok generációja szerte a világon számos alternatív borkészítési megközelítést és technikát fedez fel, a régóta bejáratott, jellemzően szín szerinti stílusbesorolások kezdenek összemosódni. Az elmúlt években népszerűvé vált narancsborok, macerált fehérborok után megjelentek a fehér és a kék szőlő közös, egy tartályban történő erjesztésével készülő nedűk. Ezek a világos, friss borok sikeresen elmossák a határt a halvány vörösbor és a sötét rozé között. A fiatalabb generációknak a beskatulyázással szembeni ellenérzése különösen érdekessé teheti ezeket a reformszemlélettel készült tételeket, amelyeknek az előállításához idővel a szabályozásnak is teret kell engednie.
Tavaly a csúcsokat döntögették a pezsgőeladások, és úgy tűnik, ez az idén sem lesz másképp. A pezsgőfogyasztás egyre inkább elszakadni látszik a tényleges ünnepi alkalmaktól, vagy a járványidőszak után az emberek egyszerűen csak az apróbb jó dolgokat is ünnepként élik meg, és pezsgőt bontanak.
A könnyed, gyümölcsös italok iránti évek óta tapasztalható érdeklődés a pezsgés népszerűbbé válásával ötvözve a legjobb alap a rozék fogyasztásának kiterjesztéséhez.
Úgy tűnik, ez a bortípus elszakad végre a szezonalitástól, és egész évben fogyasztott termékké válik.
Ugyanez az irány azonban nem kedvez a testes vörösboroknak, amelyeket elsősorban az idősebb – bár nagy és megbízható keresletet generáló – generáció kedvel.
A fogyasztók egyre gyakrabban váltanak italt, és próbálnak ki teljesen újakat, manapság a kézműves sörök, a hard seltzerek és a japán whisky iránt mutatkozik a legnagyobb érdeklődés. A Covid harmadik hulláma alatt még a második alatt tapasztaltnál is lelkesebben fordultak az újdonságok felé.
A cégek már nem egyes fogyasztói csoportoknak készítenek termékeket, hanem olyan italokat kínálnak, amelyek bizonyos fogyasztási alkalmakhoz illenek. Ez a taktika elérhetővé teszi számukra a kiegészítő és a konkurens kategóriákat, míg kis ráfordítással sok információt kaphatnak az új termékekről és fogyasztási helyzetekről.
Kifejezetten erős trend a mértékletességre való törekvés. A Covid előtti hedonizmushoz sokan nem kívánnak visszatérni akkor sem, ha társasági életük fő színterei ismét a bárok és vendéglátóhelyek lesznek. Az egészségtudatosság már nemcsak arra terjed ki, hogy amit isznak, az miből készül, hanem arra is, hogy mennyi alkoholt visznek be vele a szervezetükbe.
Ahogy az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italok egyre hozzáférhetőbbek lesznek, az életstílus és a társadalmi normák részévé válnak, úgy jelennek meg a kifejezetten ilyen termékeket forgalmazó webshopok, üzletek és szórakozóhelyek is. A technológia fejlődésével egyre több és jó minőségű csökkentett alkoholtartalmú bor készül, amire a lezárások alatt kevesebb alkoholt fogyasztó közönség kifejezetten nyitott.
A fenntarthatóság szem előtt tartása évek óta erősödő trend. Az emberek már nemcsak bizonyos területeken, de szinte minden választásuknál előnyben részesítik a saját értékrendjükhöz illeszkedő piaci szereplőket.
Ebben a választási rendszerben a fenntarthatóság és a környezetvédelem minden eddiginél nagyobb szerephez jut, ahogy a klímaváltozás árnyékában felnövő fiatalabb generációk fogyasztási gyakorisága és vásárlóereje lassan túlnő elődeikén.
A fenntartható csomagolási megoldások az italiparban évek óta a vállalati és a társadalmi felelősségvállalás egyik legfontosabb területe. Elsősorban a fiatalabb generáció tagjai, de általánosságban egyre több fogyasztó keresi azokat a termékeket, amelyeknek a gyártói elköteleződtek a fenntartható gyakorlatok mellett. Bár a palackot a borfogyasztók érzelmileg sem szeretnék elengedni, egyre nyitottabbak az alternatív csomagolási formák iránt. A kaliforniai borászati intézet szerint a bor ökológiai lábnyomát 29 százalékban a palack teszi ki, és ha a tömegét is nézzük, a csomagolás máris a borelőállítás szén-dioxid-kibocsátásának feléért lesz felelős. A fogyasztók több mint fele általában mégis ezt a csomagolást tartja a legfenntarthatóbbnak, és csak minden harmadik véli úgy, hogy a bag-in-box fenntartható.
A helyi termékek és gyártóik fenntarthatósági szempontból is különösen fontos szerephez jutottak a járvány alatt. Az amerikai alkoholfogyasztók 48 százaléka mondja azt, hogy beszerzései döntését pozitívan befolyásolják az előállító fenntarthatósági és környezetvédelmi kezdeményezései. Ugyanez az arány Brazíliában 72, a kínai városi lakosság körében pedig 70 százalék. A helyi márkák joggal reménykedhetnek tehát abban, hogy a fenntarthatóság, a minőség és a közösségi értékek hangsúlyozásával hosszú távon megerősíthetik státuszukat.
A boriparban mind műszaki, mind értékesítési szempontból új termék-alkategóriák épülnek ki, amelyek könnyen elvihető, egyadagos formátumukkal és alacsony alkoholtartalmukkal a borokat boralapú habzó itallá változtatják. Az RTD italok előállításához kapcsolódó innováció a borral párosítva hozzájárulhat ennek a kategóriának a premizálódásához is, elsősorban a minőség növelésével. A fúzió ugyanakkor segíthet a fiatal, borfogyasztásra kevésbé nyitott generációk érdeklődésének a hagyományos borok felé terelésében is.
Az e-kereskedelem értéke a 2019. évi 12 százalékos emelkedés után 2020-ban 43 százalékkal nőtt a 16 kulcspiacon, teljes részesedése az off-trade piacon 2025-re elérheti a 6 százalékot. A részesedés növekedése egyben a kínálati oldal bővülését is magával vonja, és nemcsak előállítói oldalon, hanem az elektronikus értékesítési formák és módszerek tekintetében is. Az e-kereskedelemben a jövőben még fontosabb lesz a kínálat testreszabása, ezért azok a platformok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a lehető legtöbb adatot tudnak meg és használnak fel azért, hogy kínálatuk és szolgáltatásuk minél vonzóbb legyen, és kiemelje őket a többi hasonló portál közül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.