BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az export húzta fel a Gyulahús árbevételét

Árbevételét és eredményét is növelni tudta tavaly a Gyulahús Kft., amelynek az idei évben a 2021-esnél lényegesen szerényebb az eredményelvárása.

A 2020-as 7,66 milliárdról 8,32 milliárd forintra emelkedett tavaly a Gyulahús Kft. nettó árbevétele, az adózott eredmény a 2020-as 392 millióról 656 millió forintra nőtt – derül ki a Gyula város önkormányzatának tulajdonában álló cég beszámolójából. Az árbevétel nagyobbrészt a belföldi értékesítésből származott, amely 6,57 milliárd forintról 6,73 milliárd forintra emelkedett, a bővülés zöme azonban a félmilliárd forinttal több – 1,09 milliárdról 1,59 milliárdra növekvő – exportbevételből származott. Az Európai Unióban – ahol a cég 907 millió forintos árbevételt ért el – Csehország, Lengyelország és Szlovákia számított legnagyobb piacnak 591, 194 és 55 millió forintos exportértékkel, míg az unión kívül értékesített 684 millió forintnyi Gyulahús-termék zöme – 682 millió forint értékben – Nagy-Britanniában talált gazdára. 

2022.04.08. Gyula A jövő agráriuma címmel tartott üzemlátogatással egybekötött sajtótájékoztató Gyulahús üzemlátogatás Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap
Fotó: Imre György / Békés Megyei Hírlap

Az önkormányzat képviselő-testülete arról határozott, hogy 

a 655,97 millió forintos nyereséget eredménytartalékba helyezi. 

Az idei eredményterv szerényebb: a szintén a testület által elfogadott idei üzleti terv 192 millió forintos adózott nyereséget tartalmaz. 

A beszámolóban szerepel, hogy a Gyulahús Kft. törzstőkéje az elmúlt év folyamán 852,7 millió forintról 4,821 millió forintra emelkedett, miután a tulajdonos a Kétegyházi úti telephelyük összes ingatlanját apportálta 3,705 milliárd, valamint termelőberendezéseket 263,3 millió forintos értékben. 

Az apport révén befektetett eszközök kerültek a vállalathoz, ami nagymértékben átrendezte a vagyonstruktúrát. Jelentősen nőt a tartósan befektetett eszközök aránya (28,8 százalékról 59,61 százalékra), a saját tőke aránya (76,04 százalékról 84,08 százalékra), és a befektetett eszközök fedezettségének mutató is változtak (2,64 százalékról 1,41 százalékra). A pénzeszközök állományának emelkedése ellenére csökkent a készpénzlikviditás, mert a rövid lejáratú kötelezettségek nagyobb mértékben nőttek. A többi likviditási mutatóról ugyanez mondható el – áll a beszámolóban.

A Gyulahús átlagos statisztikai létszáma 331-ről 341 főre emelkedett. A költségeken belül a legnagyobb részt továbbra is az anyagköltség képviseli, részaránya 

– mivel tavaly a feldolgozók számára kedvezők voltak a húsalapanyag-árak – 

65,1 százalékról 60 százalékra csökkent. A személyi jellegű ráfordításoknak az összes költségen belüli aránya 19,3-ről 20,6 százalékra emelkedett, mert a személyi jellegű ráfordítások összege emelkedett, az anyagköltség részaránya pedig csökkent. 

Tavaly nem volt egyedi támogatás a Covid-járvány okozta problémák enyhítésére, ezen az ágon 2020-hoz képest 35,95 millió forintos elmaradás mutatkozik. A szakképzési hozzájárulás elszámolásából eredő egyenleg viszont pozitív – 14,14 millió forint –, szemben a tavalyi évvel, amikor a cég nettó befizető volt.

Mint ismert, korábban Gyula képviselő-testülete arról határozott, hogy eladja a kft. üzletrészeinek 49 százalékát. 

A tulajdonostárs bevonása a tervezett beruházás finanszírozásához szükséges, a Gyulahús ugyanis új üzem építését tervezi Kétegyházi úti telephelyen. 

A korábban nyilvánosságra hozott elképzelések szerint a társaság ide telepítené át a szárazárugyártást a városközponthoz közeli Béke sugárúti telephelyről. A beruházáshoz a cég a Vidékfejlesztési program Élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztése című pályázatán a maximális, 5 milliárd forintos támogatást igényelte. Az új üzem építési költségét a korábbi nyilatkozatok szerint 13 milliárd forintra becsülték, és azt közölték, hogy a beruházás révén pedig évi 4 ezer tonnára nőhet a Gyulahús szárazárugyártása. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.