BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beértek a fejlesztések a Master Goodnál

Jó évet zárt tavaly a Master Good cégcsoport, ami igaz a Master Good Kft.-re – amely a csirke elsődleges és továbbfeldolgozásáért felel a csoportban –, a csirkealapanyagot előállító Baromfi-Coop Kft.-re és a Sága Foods Zrt.-re is.

A Master Good Kft. 2021-ben az előző évi 83,5 milliárdról 106 milliárd forintra növelte árbevételét, adózott eredményét pedig megduplázta, így 7,2 milliárdot könyvelhetett el ezen a soron. (A Baromfi-Coop 1,3 milliárd, míg a Sága 579 millió forintos eredménnyel zárt 2021-ben.)

A Master Goodnál hatodik éve folyik egy nagyon intenzív kapacitásbővítő és technológiai fejlesztés, ami 2021-ben beért – kommentálta a VG-nek a tavalyi árbevétel- és eredménynövekedést Bárány László, a Master Good-csoport tulajdonosa. Az is fontos tényező volt a családi kézben lévő cégcsoportnál, hogy 2020-ban „megtanulták” kezelni a Covid-válság hatását a baromfitermék-forgalmazásra és a piaci igényekre, és bár tavaly több hullámban is jelen volt a koronavírus Magyarországon, az a fogyasztást nem befolyásolta.

A 2020-as év tapasztalataiból tanulva elég korán és elég bátran kezdtünk el gabonát vásárolni

– mondta Bárány László. Így szeptember közepéig megvettek 12-13 hónapra elegendő búzát, tonnánként még 75 ezer forint körüli átlagáron, majd kukoricából is korán és viszonylag jó áron, 93-94 ezer forintért vásároltak meg egy évre elegendő mennyiséget. Ezzel a gabonaár-emelkedés jelentős részét megspórolták, de nem tudták elkerülni a brutális energiaár-növekedést – közölte. 

A gázt nem kötötték le, így a korábbihoz képest 4,5-5-szörös áron kellett beszerezniük 2021 szeptember végén, október elején, és hasonlóan jártak az árammal is, amelyet 2,5-szeres áron vesznek. 

Beértek a fejlesztések a Master Goodnál
Fotó: Balázs Attila

 

Kiemelkedő szerepet játszott az eredményességben, hogy beértek a vágóüzemi melléktermékek feldolgozására irányuló fejlesztéseik, és – ahogy Bárány László fogalmazott – a cégcsoportban megvalósult a körforgásos gazdaság. 

Már hatodik éve folyamatosan saját csirketelepi beruházásokat hajtanak végre, és az élőcsirke-kibocsátásuk évi 8-10 millió darabbal növekszik. A 2020-as 183 ezer után tavaly 204 ezer tonna élő baromfit dolgoztak fel. 

Jó döntésnek bizonyult, hogy 50 százalékos támogatási intenzitással lehet baromfitelepeket építeni. Mi ezt komolyan vettük, és az új telepek 90 százalékát az építőanyagárak elszabadulása előtt megépítettük

– mondta Bárány László. 

Most 50-70 százalékkal drágábban épülnek az új telepek, de nem álltak le a fejlesztésekkel, mert szerinte egy alapvetően élőállat-feldolgozással foglalkozó cég sikere a rendelkezésre álló alapanyag mennyiségén és minőségén múlik. Az új telepeik világszínvonalúak: csirkeélősúly-kilogrammra vetítve 12-14 forinttal alacsonyabb fűtési és 3-4 forinttal kisebb villamosenergia-költséggel nevelik a csirkéket.

Az idei év ugyanakkor nagyon nehezen indult, október végétől, november elejétől „cipelik magukkal” a megemelkedett energiaköltségeket, január 1-jétől pedig a 20 százalékkal magasabb bérköltségeket. Áremelési igényeiket viszont jellemzően csak 2-4 hónappal később tudják érvényesíteni, mint ahogy a megemelkedett költségek rájuk szakadnak – mondta Bárány László. Ez meglátszik az idei hónapok eredményein is: az első negyedévben ugyan tudtak nyereséget termelni, de a korábbi évek hasonló időszakához képest van elmaradás, áprilisban és májusban viszont már növekvő eredménnyel gazdálkodtak. Ha nem történik katasztrofális esemény a piacokon, akkor elképzelhető, hogy meg tudják ismételni a 2021-es eredményt – állította. A legnagyobb bizonytalanságot most a háború és az amiatt fellépő gabonakrízis okozza. Egy esetleges további költségemelkedésre ugyanis már csak nagyon szűk mozgástérben reagálhatnának, hiszen az átadási árak emelésében elérték azt a szintet, ahol még 1-3 százalékkal talán emelhetnének, de annál többet már nem fogadna el a piac. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.