„A globális felmelegedés átrendezi az édesipart is. A legnagyobb nyertesei ennek értelemszerűen a jégkrémek, de a kekszek és ostyák fogyasztása is megemelkedett” – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az ostya és hozzá kapcsolódó termékkategóriák piaci helyzetéről rendezett sajtótájékoztatón. Ennek az lehet a magyarázata, hogy az ostyák és nápolyik könnyen tárolhatók és fogyaszthatók, akár utazás közben is. A termékkör jelentőségét érzékeltetve kiemelte, hogy globálisan ez 100 milliárd dolláros piacot jelent, az ostyák és a nápolyik eladása éves szinten pedig 3 százalékkal növekszik. Ez a termékkategória itthon sem nevezhető marginálisnak a maga 55 milliárd forintos éves forgalmával.
A legfontosabb fogyasztói trend jelenleg a tudatosság, amihez a gyártók is alkalmazkodnak, úgyhogy az ehhez passzoló termékeket a kekszek és az ostyák között is megtalálják az erre fogékonyak. Egy részük már teljes kiőrlésű lisztből készül, és megjelentek köztük a gluténmentes és a vegán változatok is.
Az édesség mindezekkel együtt része lehet a kiegyensúlyozott táplálkozásnak, a fogyasztókat pedig tudatosságuk megőrzéseben a gyártók a minicsomagolások bevezetésével segítik
– közölte.
A fogyasztói trendek változása mellett nagy kihívás az ágazatnak a július 1-jén bevezetett kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) címén fizetendő díj mértéke. Egyeztetést kértek a döntéshozóktól, és már túl is vannak a tárgyaláson, most abban bíznak, hogy ennek eredményeként csökkennek majd a fizetendő díjak. Ugyancsak tárgyalnak a népegészségügyi termékadó (neta) ügyében, ugyanis bizonyos termékkörökben halmozódik az adó.
Ismét ugrik az élelmiszerek ára? Százmilliárdos többletköltséget okoz a gyártói felelősség bevezetéseA nagy kérdés: mi jelenik meg ebből az élelmiszerárakban? |
A szövetség elnöke beszélt arról is, hogy a munkaerő-hiány az édesipari vállalkozások számára is minden szinten problémát okoz. Erre a modernizáció a megoldás, ez ügyben várják a pályázatokat, amelyek felgyorsíthatják az iparág ilyen irányú fejlesztéseit.
Érzékenyen érinti az édességgyártókat a kiskereskedelmi forgalom visszaesése is: tavaly az általuk gyártott termékeknél 10 százalék körüli volt a mennyiségi csökkenés, ami Sánta Sándor szerint most már inkább az átlaghoz közelít. Ez utóbbi a legfrissebb KSH-jelentés szerint májusban naptárhatástól megtisztítva 12,3 százalék volt. A szövetség elnöke úgy véli,
a második fél évben sem fordul a trend az édességeknél, és ebben a termékcsoportban további kiskereskedelmi forgalomcsökkenés várható.
Ennek oka például a cukor árának tavaly negyedik negyedévben beindult emelkedése, aminek áthúzódó hatása érezhető lesz.
A snack- és csokoládépiac eközben kifejezetten perspektivikus – derült ki Nagyidai Krisztinának, a Mondelez Hungária Kft. márkamenedzserének előadásából. A nassolás ugyanis a tudatos táplálkozás térhódítása idején sem múló divat, a hazai fogyasztók több mint 70 százaléka gyakorolja – ráadásul átlagban napi kétszer –, és ez sokszor a napi étkezés szerepét is átveszi. A cég termékfejlesztéseiben ezért szem előtt tartják a „helyes nassolás” elveit is.
A Mondelez az általános szűkülésben növelni is tudta piacait az első négy hónapban, az ostyaszeletszegmensben pedig további növekedési lehetőséget látnak. Itt egyébként 2022-ben értékben és mennyiségben is növekedni tudtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.