Meggyőződésünk, hogy a magyar méhészeti ágazatnak a hazai mézfogyasztáson keresztül úgy tudunk segíteni, ha piacot biztosítunk, ehhez pedig a tudatos magyar fogyasztókat szeretnénk megszólítani – mondta a napraforgóméz fogyasztását ösztönző kampányról szóló sajtóeseményen Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára.
Mint hozzátette, ez a teljes agrárágazat számára is fontos, hiszen a méhek által végzett beporzás révén a méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán. Az agrártárca ezért is szervezője – közösen az Agrármarketing Centrummal (AMC) és az Országos Magyar Méhészeti Egyesülettel (OMME) – a mézfogyasztást népszerűsítő kampánynak. Az államtitkár elmondta, hogy az egész kontinensen mézpiaci válsággal nézünk szembe, aminek az Európán kívülről érkező termékek az elsődleges okai. A magyar agrárkormányzat hisz a fogyasztók tájékoztatásában, ezért is küzdenek azért, hogy az Európai Unióban változzanak a mézjelölési szabályok. Ma ugyanis a címkéken csupán azt az információt kötelező feltüntetni, hogy az adott méztermék az unión belülről vagy a közösségen kívülről származik. Magyarország ebben előrébb jár, hiszen augusztustól – egy hat hónapos átmeneti időszak után – már valamennyi származási országot fel kell tüntetni a címkén.
Magyarország a mézágazat támogatásában is az élen jár:
A méhészek méhcsaládonként 1000 forint beporzási támogatást, valamint az EU-ban Európában egyedülálló módon állatjóléti támogatást vehetnek igénybe.
Az utóbbi címén 4300 méhésznek 6,4 milliárd forintot fizetnek ki. Feldman elmondása szerint most azon dolgoznak, hogy ez a pénz még az idén eljuthasson a jogosultakhoz.
Elmondta a miniszter, mi nem a méhészkedésA piacot a minőségi, de drágább méz helyett elárasztja az Ázsiából érkező olcsó műméz, valamint a szintén olcsó ukrán méz. |
A mézre fókuszáló, közel egy hónapos fogyasztásösztönző kampányt hagyományosan az őszi az időszakban tartják, amikor az influenzaszezon indul, és a fogyasztóknak még inkább szükségük van az egészséges, immunrendszert támogató élelmiszerre – mondta Ondré Péter, az AMC ügyvezetője. A méz jótékony hatásait sokan ismerik, sokan tudják, hogy növeli a szervezet ellenálló képességét, gyulladáscsökkentő és baktériumölő hatásán kívül pedig számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, de speciálisan a napraforgóméz egyedi tulajdonságairól talán kevesebbet tudnak, mint ahogyan arról is, hogy a hazai méhészet különlegességét a mintegy negyvenféle, kevésbé ismert fajtaméz is adja. A hazai, 20 ezer tonnát meghaladó méztermésből 10 ezer tonna fogy el itthon, és általában 15 ezer tonnás exporttal számolnak – mondta az ügyvezető.
Az utóbbi az elmúlt években már nem teljesült. Ahogyan azt Bross Péter, az OMME elnöke a Világgazdaságnak elmondta:
2021-ről 2022-re 40 százalékkal csökkent az export, aminek az oka elsősorban az unióba szabadon áramló ukrán méz térfoglalása.
A magyar mézet ugyanis az importőr mézletöltők nagy arányban arra használták, hogy a kínaival keverjék, erre pedig most már itt van az ukrán áru.
Bross Péter a sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy idén első alkalommal került a televíziókba reklámfilm a mézről, most speciálisan az össztermés körülbelül felét kitevő napraforgómézről, aminek a sikerét jelzi, hogy az OMME az egy hete futó kampány kezdete óta sok megkeresést kap laikusoktól, vagyis potenciális fogyasztóktól. A napraforgómézről az OMME-elnök elmondta, hogy ennek a legmagasabb az E-vitamin-tartalma, és specialitása az is, hogy hamar kristályosodik. Ez eltér a fogyasztókban a mézről kialakult élő hagyományos képtől, pedig ez egy természetes folyamat, és ebben az esetben a méz valódiságát is jelzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.