A Rögös túrót mint hagyományos különleges élelmiszert 2019-ben elismerte és felvette nyilvántartásába az Európai Unió – emlékeztetett közleményében a Tej Terméktanács. A szakmai szervezet pedig 2022 januárjában indított kétéves marketingkampányt a termék ismertségének növelése érdekében. Mint felhívták a figyelmet: a kutatás jelentőségét növeli, hogy az elmúlt két évben a tejágazatot kívülről érő gazdasági hatások a túrófogyasztást negatívan befolyásolták, hiszen a túró a tejtermék kategóriában az elsők között van azok közül, amelyek „könnyen kimaradnak a vásárlói kosárból”. A statisztikákban már az is meglátszik, ha húsvétkor vagy karácsonykor kevesebb túrós sütemény készül az otthonokban.
A hivatalos adatok szerint 2023-ra 10 százaléknál nagyobb mértékben esett a túrók belföldön értékesített mennyisége, amit az előállítási költségek jelentős emelkedése indukált. Ugyanakkor minden második kilogramm tehéntúró immár az EU által is elismert Rögös túróként kerül értékesítésre. A kutatás alapján megállapítható, hogy a túróvásárlást az elmúlt egy évben is elsősorban az ártényezők és az akciók mozgatták. Jellemzően ott és akkor vásárolnak túrót a fogyasztók, ahol és amikor akciós. A márkahűség csak minimális mértékben jellemző, miközben jól érzékelhető a sajátmárkás termékek iránti nyitottság.
A terméktanács értékelése szerint a kutatási eredmények ugyan biztató jövőt mutatnak, de az elmúlt egy év fogyasztási tendenciái még a csökkenésről szólnak. A túrófogyasztók között még sokkal többen (36 százaléknyian) voltak azok, akik úgy nyilatkoztak, hogy csökkent a fogyasztásuk az elmúlt egy évben, mint azok, akiknek nőtt (ez a csoport 15 százalékot tett ki), amit elsősorban a túró drágulásával indokoltak a vásárlók. Ugyanakkor
pozitív tendencia, hogy míg 2022-ben még minden második túróvásárló fogyasztáscsökkentésről számolt be, tavaly ezt már csak minden harmadik tette.
A jövőt pedig még optimistábban látják: korábban még minden harmadik vásárló úgy vélte, hogy csökkenni fog a fogyasztása a jövőben (és ezt a számok vissza is igazolták), most viszont már csak 12 százalék prognosztizált fogyasztáscsökkentést, miközben 16 százalék fogyasztásnövelést tervez. Ez pedig annak is köszönhető, hogy, figyelve az árakra, érzékelték a túró árának normalizálódását is.
A kampány kedvezően hatott a vásárlói tudatosságra, a Rögös túróval kapcsolatos ismeretekre, és a kommunikáció üzenete is jobban elérte a fogyasztókat. A Rögös túró elnevezés még inkább tudatosult, ismertsége erősen emelkedett, és sokkal többekben ébresztett pozitív gondolatokat. Magasra pozicionált termék a kategóriában, javultak a fogyasztói ismeretek abban a tekintetben, hogy miből készül, hol gyártják és hol kapható a Rögös túró. Leginkább a termék magyarságának érzete erősödött. Míg a 2022. évi beszélgetések során a nosztalgia és a gyermekkor volt a legdominánsabb érzet a Rögös túróval kapcsolatban, addig tavaly a „nagyon magyar”, „csak a miénk” érzéseket hívta elő leginkább. A számok is azt igazolták vissza, hogy a vásárlók úgy vélik, hogy a Rögös túró hungarikum, csak Magyarországon kapható és csak Magyarországon gyártják. Így az az információ, hogy gyakorlatilag az egész Kárpát-medencében készül, sokaknak újdonságként szolgált.
A kutatás fontos témája volt a különböző minőségrendszerek ismertségének, valamint a Tej Terméktanács védjegyének, a Tejszív logó ismertségének vizsgálata is.
A Tejszív logóval a vásárlók többsége már találkozott, és kedvező jelentéstartalommal ruházták fel: magyar tejterméket jelez számukra, ezáltal bizalmat kelt bennük.
Az is kiderült az adatokból, hogy a vásárlók előnyben részesítik a magyar tejtermékeket. Természetesen nemcsak a magyar eredet alapján hozzák meg a döntést, hogy melyik tejtermék kerül a kosarukba, de minden megkülönböztető címke, logó és felirat közül annak értékelték a legmagasabbra a vásárlási döntés befolyásoló hatását, ha az jelenik meg egy terméken, hogy magyar.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.