BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öngól lenne nem használni a robotfűnyírókat a stadionokban

A vásárlók egyre inkább a prémium, automatizált megoldásokat keresik a kertápolásban is. Az okosszenzorok és adatvezérelt rendszerek révén olyan precíz és időtakarékos megoldások is elérhetők a kertekben, melyek csökkentik az emberi munka igényét.

A kerti robotok az otthoni kényelmen túl megoldást nyújthatnak a munkaerő- és az eszközpark hiányára is – derült ki a Husqvarna sajtótájékoztatóján. A vállalat szakértőkkel járta körbe a kerti robotizáció jövőjét, miközben Magyarországon is bemutatta legújabb innovációját, a CEORA™ robotfűnyírót, amely 45 perc alatt vágta le a Groupama Aréna félpályáját.

robot fűnyíró
stadion
A robotfűnyíró szenzoraival képes kikerülni az elé kerülő tárgyakat / Fotó: Zováthi Domokos / Világgazdaság

Az intelligens kertészkedés trendjei

A kerti robotika fejlődése illeszkedik az automatizáció trendjébe, amely a korábban emberi beavatkozást igénylő, fáradságos házimunkákat könnyíti meg. A jövő mindennapi élete a gyárakban már jól látható trendeket követi: szenzorokat helyezünk el, amelyek otthonon belüli minihálózatként kommunikálnak a kerti gépekkel – fejtette ki Kánai András jövőkutató és kommunikációs szakember. Hozzátette, hogy a munka így sokkal pontosabbá válik, miközben az emberi részvétel, beavatkozás redukálódik:

könnyebbé teszi a házimunkát és időt takarít meg a felhasználók számára. 

Hozzátette, hogy megfigyelhető egy innovációs mozgás a vállalatitól a fogyasztói világ felé: ilyen például az automatikus öntözés, amely először „nagyban” mutatkozott be, de hamar utat talált a magánkerti felhasználás felé is. 

A jövőkutató úgy látja, hogy a kertápolásban is egyre nagyobb szerepet kapnak az adatalapú megoldások, mint például a növényfigyelő rendszerek és a mesterséges intelligencia algoritmusok. Ezek az algoritmusok képesek időben jelezni a növénybetegségek tüneteit, így megelőzhetővé válik a komolyabb károsodás. Emellett a különféle kerttervező szoftverek és webes alkalmazások is egyre elterjedtebbek lesznek, amelyek megkönnyítik a kertészkedést anélkül, hogy mérnöki tudásra lenne szükség. 

Az okoskerteké a jövő?

Az okoskertek koncepciója az intelligens technológiai megoldások integrációját jelenti a kertészkedésben. Az okoskertekben használt eszközök valós időben gyűjtik és elemzik az adatokat, optimalizálva a növénygondozást. Az ilyen rendszerek nemcsak időt és energiát takarítanak meg, hanem csökkentik a víz- és energiafelhasználást is, hozzájárulva a környezetvédelemhez. A digitalizált kertek tehát nemcsak a jelen, hanem a jövő kertészkedésének alapjait is lefektetik, lehetővé téve a precíz és hatékony növénygondozást.

A jövőkutató szerint a városi lakosok számára kiemelten fontos lesz a klímavédelemmel összefüggő kérdések kezelése, mint például a vízpazarlás és – felhasználás, valamint az energiafelhasználás. A technológia ezeken a területeken fog segíteni egyre pontosabb optimalizációval.

Kánai András felhívta a figyelmet, hogy valószínűleg gondolkodásmód-váltásra is szükség lesz, hogy a szenzorokkal felszerelt, mobilról is irányítható kerti rendszerek elterjedhessenek, és ne csak egy szűk, technológiailag fogékony réteg használja. 

Az otthoni kényelmen túl ezek a technológiák megoldást nyújtanak a munkaerőhiány és az eszközpark hiánya okozta kihívásokra is, így

a vállalatok és fenntartók kevesebb erőforrással is hatékonyan tudják karbantartani a zöld területeket.

Nőtt a kereslet az intelligens, prémium kategóriás robotfűnyírók iránt

A Husqvarna saját robotfűnyíró kínálatának, az Automower családnak az értékesítése Magyarországon az évek során folyamatosan emelkedett, az elmúlt két évben pedig rendkívül gyors ütemű növekedés volt tapasztalható. Az ebből a termékkategóriából származó bevételek hat év alatt több mint tízszeresére emelkedtek és 2023-ban elérték az 1,7 milliárd forintot (2017-ben 170 millió forint értékben adott el a vállalat). 2023-ban közel 2300 darab robotfűnyíró talált gazdára itthon, idén pedig több mint 3000 darabot terveznek eladni.

Az európai trendekhez igazodva a vásárlók egyre inkább a prémium, automatizált megoldásokat részesítik előnyben, különösen az intelligens gyepápolási technológiák terén. Az Automower robotfűnyírók értékesítése a legerősebb termékkategóriává vált, és az előzetes várakozások szerint 2026-ra az ebből származó bevétel elérheti a 3,2 milliárd forintot – mondta el Volonics Zoltán, a Husqvarna értékesítési vezetője.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.