Hamarosan hetven éve lesz, hogy először került fel egy Mercedesre az azóta legendássá vált SL típusjelzés. A versenyautóként és szupersportkocsiként indult modell igazi luxuskabrióvá változott az évtizedek során, de az új generációnál a gyártó igyekezett visszatérni a gyökerekhez. A teljes fejlesztést az affalterbachi leányvállalat végezte.
A Mercedes nem győzi hangsúlyozni a korszakalkotó W194-essel való szellemi rokonságot, a hűtőrácson például ugyanúgy 14 pálca díszeleg, mint az 1952-es 300 SL-en. Vagyis a sportosság került előtérbe, ennek megfelelően pedig az új SL már csak az AMG almárka alá sorolva lesz kapható. A változások valóban drámaiak a közvetlen elődhöz viszonyítva, hiszen a testes, kétüléses, kemény tetős luxuskabriót egy vászontetős, 2 + 2 üléses sportautó váltja le, amiből gyorsan egyértelmű lesz: a Mercedes a Porsche 911-es célközönségére hajt.
Hogy a 4,71 méter hosszú SL igazi sportautó legyen, teljesen új vázszerkezetet alkottak a mérnökök, méghozzá alumínium, acél, magnézium és műanyag felhasználásával. Bizonyos anyagokat speciális MIG-hegesztéssel, lézerhegesztéssel, szegecseléssel, forrasztással és ragasztással állítanak össze egy elemmé.
A meglehetősen munkaidő-igényes technika a merevség tekintetében hoz igazi előrelépést, hiszen a modell csavarodási merevsége 18 százalékkal magasabb a korábbinál, de még az AMG GT Roadsterét is felülmúlja. A kemény tetőről vászonsapkára váltás nemcsak az optikát befolyásolja alapvetően, hanem a súlypontnak is jót tett, önmagában ezzel 18 kilogrammot spóroltak. A tető mozgatása egyébként 15 másodpercig tart, a nyitás-zárás menet közben 60 kilométer per órás tempóig is végezhető.
Az új SL a forgalmazás kezdetekor 4,0 literes, V8-as biturbó motorral lesz kapható, az 55-ös jelzésű verzió 476 lóerőt és 700 newtonmétert, a 63-as 585 lóerőt és 800 newtonmétert állít csatasorba. Bár ezek a számok ismerősek más AMG-kből, az M177-es gyári kódnéven emlegetett erőforráson valójában számos változást hajtottak végre: aktív forgattyúsház-szellőztetéssel és új olajteknővel látták el, emellett a részecskeszűrő és a katalizátor méretét megnövelték, hogy több levegő áramolhasson át rajtuk. A legfontosabb változás azonban az, hogy az SL-t – története során először – összkerékhajtással vértezték fel, egyebek között ez és a korábbi, hagyományos automatikus váltónál sokkal gyorsabban kapcsoló, duplakuplungos erőátvitel teszi lehetővé, hogy a 63-as verzió esetében a 0–100 kilométer per órás sprint 3,6 másodpercig tart.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Mercedes négykerék-kormányzást is bevet, nyugodtan előrevetíthetjük, hogy az agilitás terén érdemi az előrelépés.
Már csak azért is, mert már karbon-kerámia fékrendszer is elérhető, és egészen különleges felfüggesztést készítettek. A első futómű egy speciális, öt lengőkaros rendszert használ, és itt van a 63-as változathoz alapáron adott AMG Active Ride Control, amely a lengéscsillapítók segítségével végzett hidraulikus karosszéria-oldaldőlésszabályozással váltja ki a hagyományos stabilizátorrudakat.
Ahogyan a lemezek alatti rész, úgy a belső tér is sokat változott, az egész autó hangulata erősen technokrata. Bár az SL-ek egyik hagyományos ismertetőjegyét, a kerek légbeömlőket megtartották, a digitális világ beköszöntével nagy méretű álló kijelző uralja a középkonzolt, amelynek érdekessége, hogy a dőlésszöge állítható – ilyet még az S-osztály sem tud.
Miközben a légsálfunkció a komfortot szolgálja, a versenypályára érve a telemetria-képernyőn akár negyven különböző paramétert is nyomon követhetünk. Sőt, mivel néhány jelentős versenypályát „ismer” az autó, akár az is lehetséges, hogy a spa-francorchamps-i aszfaltcsíkon úgy menjünk körbe, hogy a head up display mutatja az ideális ívet és a fékezési pontokat.
Márciusban lesz hetven éve, hogy a Mercedes bemutatta az első SL, azaz Super Leicht (szuperkönnyű) modellt. A W194-es gyári kódnéven futó modellel tért vissza a Mercedes a második világháború után a versenypályákra, a többi között Le Mans-ban, a Nürburgringen, Bernben és a mexikói Panamericán is bezsebelte az elsőséget. Három évvel a puritán gép debütálása után, 1955-ben rántották le a leplet a W198-as 300 SL Coupéról, amely az utcai sportautók netovábbja volt. Az első, kereskedelmi forgalomban kapható SL fő piaca az Egyesült Államok volt, a teljes gyártási volumen 80 százalékát ott értékesítették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.