Luca de Meo, a Renault olasz vezére egy évvel ezelőtt hirdette ki a Renaulution elnevezésű mestertervet, amelyben egy egészen új jövőképet vázoltak fel. A piaci részesedés növelése helyett a jövedelmezőség kerül fókuszba, egészen pontosan 2023-ig 3 százalékra növelik az árrést, míg a fejlesztési kiadásokat a bevétel 10 százalékáról 8 százalékra csökkentik. Az elektromos autók térnyerésébe vetett hitet pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a douai, a ruitzi és a maubeuge-i gyár összehangolt együttműködéséből születik meg Európa legnagyobb villanyautó-gyártó bázisa, a Renault ElectriCity. A három részből álló egység a tervek szerint 2025-től akár évi 400 ezer elektromos autó előállítására lesz képes. A projekt léptékeit érzékelteti, hogy csak a douai üzembe 550 millió eurót invesztáltak, hogy megkezdődhessen legújabb elektromos modelljük, a Megane E-Tech Electric gyártása.
Bár a Renault a jól ismert nevet adta az újdonságnak az elektromos hajtásra utaló utótaggal, aligha találunk közös metszéspontot az eddigi és a továbbra is gyártásban lévő, belső égésű motoros Megane-okkal. A jövevény ugyanis az ismert Megane-oknál kisebb (4199 milliméteres) szabadidő-autó, amely már az első találkozásunkkor egyértelművé tette, hogy egy egészen más jármű, mint névrokona. Az autóba beülve jó értelemben sokkoló volt a minőségérzet, a csúcsverzió az egészen különleges, lézervágott betéteivel, a finom bőrülésekkel és a high-tech kijelzőkkel is egy másik polcra helyezi a többi Renault-hoz képest – kíváncsi vagyok, milyen az alapverzió, amelynek teljes kárpitozása újrahasznosított anyagból készül. Ami pedig az összképet illeti, úgy otthonos a belső, hogy közben minden porcikájában modern! Aztán amikor beültem hátra, felmerült bennem a kérdés: a dedikált villanyautók a műszaki felépítésük miatt szinte kivétel nélkül tágasak, akkor mégis hogyan lehet ennyire passzentos az új Renault? És miért nem fér el a hátul ülők lábfeje az első ülések alatt? Négy átlagos termetű felnőttnek persze ideális lehet, de az egyértelmű, hogy a helykihasználás maximalizálása nem volt fontos szempont.
Pedig a technikai bázis tényleg bámulatosan kis helyet foglal: az LG-vel közösen fejlesztett, 400 voltos akkucsomag 1,96 méter hosszú, 1,45 méter széles és mindössze 11 centiméter magas – az utóbbi érték új rekord a sorozatgyártású villanyautók mezőnyében. Az eddigi elektromos Renault-khoz képest az akku kémiája is más, a kobalt részarányának csökkentésével és a nikkel növelésével az energiasűrűség 20 százalékkal magasabb a Zoéhoz viszonyítva. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a kisebb, 40 kilowattos teleppel 300, míg a 60 kilowattórással 450 kilométernyi távolságot lehet megtenni két töltés között.
Az utóbbi verzió egyébként egy egészen más autó benyomását kelti, hiszen nem csak sokkal erősebb – 131 helyett 218 lóerős az első tengelyt hajtó villanymotor –, hanem jóval nehezebb is. Az akkucsomag 290 helyett 394 kilogrammos az EV60-as jelű verzióban, és a próba alapján határozottan érződik, hogy nem egy könnyű autó a Megane E-Tech Electric. Ettől függetlenül a gyorsulás és a nyomatékhullám valóban lenyűgöző, és azért is dicséret illeti a Renault-t, hogy ennyire direkt kormányművet építenek az újdonságba. Sok más villanyautóval ellentétben egyáltalán nincs hajtási befolyás a volánon, és, dacára a kis gördülési ellenállású abroncsoknak, a vezető szemszögéből úgy tűnik, hogy a 218 lóerő és a 300 newtonméter azonnalisága sem okoz problémát az erő útra vitelében.
A kuncsaftoknak egy ideig még várniuk kell az újdonsággal való személyes találkozásra, ugyanis az első példányok az előrejelzések szerint csak szeptemberben érkeznek a kereskedésekbe. A magyar importőr 150 darabos gyártási mennyiséget kötött le az idei évre, ami mutatja, hogy a modell ebből a szempontból is tökéletesen rímel a Renaulution tervre. A 13,1 millió forinttól rendelhető újdonság aligha épít az eddigi Megane-ügyfelek bázisára, sokkal inkább egy új vevőkör megszerzésére számíthatunk.
A Zoé már elég régóta van ahhoz a piacon, hogy a Renault-nak pontos adatai legyenek az akkumulátorok avulásáról, a gyáriak szerint átlagosan évente 2 százalékos kapacitáscsökkenéssel lehet számolni. Ahogy a népszerű Mini esetében, úgy a Megane-nál is teljes mértékben újrahasznosíthatónak tervezték az akkumulátorcsomagot, amelyre 8 éves (160 ezer kilométeres) garanciát vállalnak. Ha a Megane akkukapacitása a gyári érték 70 százaléka alá esne, a Renault a garanciális időszak alatt kicseréli a teljes telepet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.