Végérvényesen kipukkadt a korábbi megrendelések által generált lufi a magyar újautó-piacon, miután a Black Friday-akciókkal teli november az idei év legrosszabb értékesítési volumenét produkálta. A Datahouse kimutatásai alapján a januári 8313-as darabszám volt eddig a leggyengébb láncszem, most ezt sikerült alulmúlni a 8305-tel. De itt még nincs vége! Tavaly ugyanilyenkor 1200-zal több új járművet helyeztek nálunk forgalomba, ehhez képest mintegy 13 százalékos a mínusz, míg éves viszonylatban 4. Tizenegy hónap alatt 99 743 új személygépkocsi talált gazdára itthon, miközben 2022 ugyanezen periódusában ez a szám még 103 538 volt, vagyis majdnem 3800 új autó tűnt el a hazai utakról 12 hónap alatt.
Egymás után harmadik éve csökkennek az eladások itthon, ami azt jelenti, hogy egyre kisebb a kereslet az egyre drágább új kocsik iránt. Piaci szereplők szerint ez a folyamat több tényezőnek tudható be:
Beszédes adat az is, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) megállapította, 2023 különböző hónapjaiban 4,7–23,9 százalékkal voltak magasabbak az újautó-árak, mint egy évvel korábban.
A novemberi verseny győztese a Suzuki lett 1416 értékesített példánnyal, mellyel több mint 17 százalékos részesedést szakított ki magának a piacból az elmúlt hónapban. Az esztergomi gyártóbázissal rendelkező japán márka az összetettben (is) feljött a második helyre a Toyota mögött, megelőzve a Skodát.
A cseh vállalattal kapcsolatban a Duna Autó Zrt. igazgatóságának elnöke, Simon Péter korábban a Világgazdaságnak elmondta, hogy azokkal a Skoda-modellekkel töltötték fel a készleteiket, amelyeket még két évvel ezelőtt, 2021-ben hívtak le. Ez azt jelenti, hogy – amint azt fentebb írtuk – idén nem lehetett egyértelműen elkülöníteni a régi szerződéseket az újaktól, ráadásul a magánvásárlók is eltűntek a piacról.
Noha a modellrangsor elején nem történt változás, az éllovas Skoda Octavia előnye minimálisra csökkent a Suzuki S-Cross-szal szemben. Január és október között előbbi 260 autóval állt jobban ázsiai riválisánál, a jelenlegi fórja viszont már csupán 33 darab. A másik Suzuki, a Vitara eközben kibérelte magának a dobogó legalsó fokát, míg a negyedik pozícióért a Kia Ceed és a Toyota Corolla vív nagy csatát.
A Total Car megjegyzi, hogy az első háromban ugyan nincs Toyota, de mégis masszív fölényben van a top 10-ben, ráadásul a tizenegyedik legkedveltebb itthoni típus is a japán márkáé (RAV4).
Az európai piacon az autóipar rendkívül sikeres évet zárt – hangzott el a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) exkluzív vezetői találkozóján nemrégiben. Az elmúlt 10 hónapban a kontinensen több mint 16 százalékkal emelkedtek az újautó-értékesítések.
Eközben Magyarországon megközelítőleg 500 ezer személyautó, illetve több mint 2 millió motor gyártása várható 2023-ban.
A szakemberek remélik, hogy a csökkenő kamatok és infláció mellett a magyar piac is fejlődésnek indul jövőre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.