Továbbra is tarja a lendületet a belföldi használtautó-piac, amelyen az elmúlt hónapban mintegy 72 ezer személygépkocsi cserélt gazdát – tudatta a Világgazdasággal a JóAutók.hu. A portál azt írja, a novemberi adat 7,3 százalékkal felülmúlja a tavaly ilyenkor regisztrált 67  100-as értéket a Datahouse kimutatása alapján. Kiemelték: a hazai használtautó-piac eredményei idén is jól alakultak, ami elsősorban a második fél évben felpörgő adásvételeknek köszönhető. Szerintük 2-3 ezres eltéréssel megismétlődhet a 2022-es 825 ezres rekordérték.

LOFI9682
Egyre több a használt kocsi a magyar utakon.
Fotó: Löffler Péter / Dunántúli Napló

Túl drágák az új autók a magyaroknak

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója megerősítette, 2023 sem az új autókat értékesítő márkakereskedők, sem a használtautó-importőrök számára nem lesz gyümölcsöző év: az előbbi piacon 3-4, míg az utóbbin 16-17 százalékos visszaesés várható tavalyhoz képest. „A belföldi használtautó-piacon ugyanakkor az előző évivel megegyező forgalmat tapasztalhatunk” – közölte. Kiemelte, hogy bár a kedvezőtlen gazdasági környezetben összességében csökkent a kereslet, ám e szegmensben két tényező is segítette a forgalom szinten tartását:

  • egyrészt a forgalomban lévő autók száma évről évre egyre nő, 
  • másfelől idén részben ide áramlottak át azok a vásárlók, akik romló jövedelmi viszonyaik miatt lemondtak az újautó-vásárlásról.

A rendelkezésre álló adatok alapján kijelenthető, hogy az év egészét tekintve a használtautó-átírások száma jó eséllyel a 820–830 ezres sávon belül alakul majd, ami azt jelenti, hogy a piac megismétli a 2022-ben beállított rekordértéket. 

 

Miközben a használtautó-piacon 2023 első tizenegy hónapjában gazdát cserélő 761 ezer személyautó mennyisége 0,9 százalékkal elmaradt az előző év hasonló időszakában regisztrált 768 ezres értéktől, az importált használt kocsik száma ugyanebben a periódusban 98 500 darab volt, ami 16,9 százalékkal múlja alul az egy évvel korábban mért 118 600-as értéket. 

Kritikus a helyzet: a magyarok egyre öregebb, sokszor már veszélyes állapotú autókkal járnak

Egyre idősebb kocsik szelik a magyar utakat, legalábbis erről árulkodik a Központi Statisztikai Hivatal korábbi statisztikája. Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója szerint az még hagyján, hogy az itthoni személygépjárművek átlagos kora 15,6 évre nőtt, de ezeknek az autóknak a tulajdonosai – az eladásra készülve – a végén már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járgányokkal van tele az ország.