„A belföldi használtautó-piacon továbbra sem várunk visszaesést a jelenlegi, rekordközeli volumenről: az éves szinten 820-830 ezres adásvétel könnyen fennmaradhat, sőt, a piac aktivizálódásával akár tovább növekedhet is idén, miután a forgalomban lévő járművek száma is évről évre egyre nő. A használtautó-importban az elmúlt két év visszaesését követően megindulhat egy lassú konszolidáció, a 2023-as 105 600-as eredményről a 115-120 ezres intervallumba kapaszkodhat a behozott személygépkocsik száma” – mondta a Világgazdaságnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
Az előzetes adatok alapján a magyar használtautó-piacon mintegy 821 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2023-ban. Ez az érték 0,5 százalékkal marad el az előző évi rekordértéktől: 2022-ben 825 ezer volt a belföldi átírások száma.
A Datahouse által közzétett adatokból kiderül, az elmúlt évben hat márka biztosította a teljes forgalom felét az itthoni használt kocsik között.
Halász rámutatott: a használt személyautók átlagéletkora immár a 16 évet közelíti Magyarországon, ráadásul a tavalyi adásvételeknek körülbelül a 34 százalékát legalább a 20 éves példányok tették ki. Érdekesség, hogy decemberben már majdnem 4,2 millió kocsi rótta a hazai utakat, pedig egy évtizede még alig 3 millióan voltak.
„Véleményünk szerint az elmúlt évek trendjei idén sem fognak változni: a top háromban a Volkswagen, az Opel és a Ford lesz, a modellek esetében pedig a VW Golf, az Opel Astra és a Ford Focus elsőségével számolunk. Ezek mellett továbbra is népszerűek maradnak a német prémium márkák is, mint az Audi, a BMW és a Mercedes. A távol-keleti gyártók közül a Toyota, a Hyundai és a Kia lesz a legkeresettebb” – jegyezte meg a JóAutók.hu vezetője.
Halász Bertalan kitért azokra a kiadásokra, amelyek a vevőt terhelik külföldről történő autóvásárlás esetén.
„Amennyiben a kocsi a saját lábán jön Magyarországra, akkor szükség van az ideiglenes Zoll-rendszámra, valamint a hozzá tartozó biztosításra. Hazaérkezést követően pedig le kell műszakiztatni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. A sikeres vizsga után a következő lépés a regisztrációs adó befizetése, majd az eredetvizsga. Ezt követően az új tulajdonosnak kötelező biztosítást kell kötnie, és a folyamat legutolsó része a jármű átírása” – magyarázta.
A szakember egy példával szemléltette a költségeket:
Tegyük fel, hogy Németországban vásárolunk autót, ebben az esetben:
Az összkerék-meghajtásúak 4000 forinttal többe kerülnek – mutat rá Halász Bertalan, hozzátéve, a regisztrációs díj pedig függ az első forgalomba helyezéstől, a hengerűrtartalomtól és a környezetvédelmi besorolástól.
Az átírás részét képezi
Amennyiben pedig nem egy Európai Uniós országból történik a jármű beszerzése, vámmal is számolnunk kell – nyomatékosítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.