BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százezreket fizetünk a használt autók behozataláért – tarolnak a német márkák

Az elmúlt évek trendjei idén sem változnak a magyar használtautó-piacon, ezért a szakértő a Volkswagen, Opel kettős dominanciájával számol, a modelleknél pedig a VW Golféval és az Opel Astráéval. Halász Bertalan rámutatott: a használt személyautók átlagéletkora immár a 16 évet közelíti Magyarországon, ráadásul a tavalyi adásvételeknek körülbelül a 34 százalékát legalább a 20 éves példányok tették ki. Külföldről kocsit behozni pedig egyre drágább mulatság, miután már azért is külön kell fizetni, ha saját lábán utaztatjuk a kiválasztott járművet.

„A belföldi használtautó-piacon továbbra sem várunk visszaesést a jelenlegi, rekordközeli volumenről: az éves szinten 820-830 ezres adásvétel könnyen fennmaradhat, sőt, a piac aktivizálódásával akár tovább növekedhet is idén, miután a forgalomban lévő járművek száma is évről évre egyre nő. A használtautó-importban az elmúlt két év visszaesését követően megindulhat egy lassú konszolidáció, a 2023-as 105  600-as eredményről a 115-120 ezres intervallumba kapaszkodhat a behozott személygépkocsik száma” – mondta a Világgazdaságnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

a20200419_Autokereskedes_jarmu_hasznaltauto_fg_fmh (3)20200419 Székesfehérvár Autókereskedés, használtautó, gépjármű. Fotós: Fehér Gábor FG Fejér Megyei HÍrlap20200419 Székesfehérvár IllusztrációAutókereskedés, használt autó, gépjármű eladásFotó: Fehér Gábor FGFejér Megyei Hírlap
 A használt személyautók átlagéletkora immár a 16 évet közelíti Magyarországon – a hazai piacot az Opel, Volkswagen, Suzuki hármas uralja
Fotó: Fehér Gábor

Melyek voltak a legkedveltebb márkák 2023-ban a magyar használtautó-piacon?

Az előzetes adatok alapján a magyar használtautó-piacon mintegy 821 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2023-ban. Ez az érték 0,5 százalékkal marad el az előző évi rekordértéktől: 2022-ben 825 ezer volt a belföldi átírások száma. 

A Datahouse által közzétett adatokból kiderül, az elmúlt évben hat márka biztosította a teljes forgalom felét az itthoni használt kocsik között. 

  1. A bajnok Opel 90 ezer értékesített darabbal 11 százalékos, miközben
  2. a 2019 óta folyamatosan ezüstérmes Volkswagen 10,3,
  3. a Suzuki 8,5, 
  4. a Ford 7,8,
  5. a BMW 6,3,
  6. a Skoda pedig 5,3 százalékos részesedést hasított ki magának az éves volumenből. 

Halász rámutatott: a használt személyautók átlagéletkora immár a 16 évet közelíti Magyarországon, ráadásul a tavalyi adásvételeknek körülbelül a 34 százalékát legalább a 20 éves példányok tették ki. Érdekesség, hogy decemberben már majdnem 4,2 millió kocsi rótta a hazai utakat, pedig egy évtizede még alig 3 millióan voltak. 

„Véleményünk szerint az elmúlt évek trendjei idén sem fognak változni: a top háromban a Volkswagen, az Opel és a Ford lesz, a modellek esetében pedig a VW Golf, az Opel Astra és a Ford Focus elsőségével számolunk. Ezek mellett továbbra is népszerűek maradnak a német prémium márkák is, mint az Audi, a BMW és a Mercedes. A távol-keleti gyártók közül a Toyota, a Hyundai és a Kia lesz a legkeresettebb” – jegyezte meg a JóAutók.hu vezetője.

 

Külföldről hozna be autót? – ezekkel a költségekkel kell számolnia

Halász Bertalan kitért azokra a kiadásokra, amelyek a vevőt terhelik külföldről történő autóvásárlás esetén.

„Amennyiben a kocsi a saját lábán jön Magyarországra, akkor szükség van az ideiglenes Zoll-rendszámra, valamint a hozzá tartozó biztosításra. Hazaérkezést követően pedig le kell műszakiztatni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. A sikeres vizsga után a következő lépés a regisztrációs adó befizetése, majd az eredetvizsga. Ezt követően az új tulajdonosnak kötelező biztosítást kell kötnie, és a folyamat legutolsó része a jármű átírása” – magyarázta.

A szakember egy példával szemléltette a költségeket: 

Tegyük fel, hogy Németországban vásárolunk autót, ebben az esetben:

  • a tréler körülbelül 180 000–240 000 forint, míg
  • az ideiglenes Zoll-rendszám tartománytól függően 159–179 euró (60 718–68 355 forint),
  • a műszaki vizsga érvényes külföldi műszakival rendelkező kocsi esetén 8000, ennek hiányában 40 000 forint.

Az összkerék-meghajtásúak 4000 forinttal többe kerülnek – mutat rá Halász Bertalan, hozzátéve, a regisztrációs díj pedig függ az első forgalomba helyezéstől, a hengerűrtartalomtól és a környezetvédelmi besorolástól. 

Az átírás részét képezi 

  • a vagyonszerzési illeték (teljesítménytől és gyártási évtől függ), 
  • az eredetvizsga (17 000, 18 500 vagy 20 000 forint köbcentimétertől függően), 
  • a törzskönyv (6000 forint), továbbá 
  • a forgalmi engedély (szintén 6000 forint) megfizetése. 

Amennyiben pedig nem egy Európai Uniós országból történik a jármű beszerzése, vámmal is számolnunk kell – nyomatékosítja. 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.