BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Charging station for electric cars

Tarolnak az elektromos autók globálisan – pedig Európában nem is támogatják őket

Idén negyedével több elektromos járművet értékesíthetnek világszerte, mint tavaly. Az elektromos autók piaca a legjobban Kínában pörög, mégpedig azért, mert ott már olcsóbbak a hagyományos társaiknál. Európában is van növekedés, ám azt valamelyest visszatartja az állami támogatások elmaradása.

Erőteljesen növekedhet idén az elektromos autók piaca, mindazonáltal a megfizethetőség és a töltési infrastruktúra kulcsfontosságú lesz a jövőbeli emelkedés szempontjából – derült ki a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) kedden kiadott előrejelzéséből.

Charging station for electric cars
Kínában már olcsóbb az elektromos autó, mint a hagyományos.
Európában nem támogatják az elektromos autók értékesítését, ami visszaveti az ilyen járművek elterjedését /Fotó: Shutterstock

"A kicsi árrések, az akkumulátorokhoz szükséges fémárak ingadozása, a magas infláció és a fogyasztásösztönzők fokozatos megszüntetése egyes országokban aggodalmat keltett az iparág növekedési ütemével kapcsolatban, ám ennek ellenére a globális értékesítési adatok erősek maradtak" – közölte az energiafelügyelet az Elektromos járművek globális kilátásai című kiadványában.

Az idei első negyedévben az eladások 25 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakáét. A növekedési ütem megegyezett az egy évvel korábbival, ám mivel nagyobb volt az eladások bázisa, idén több járművet értékesítettek, mint a tavalyi első három hónapban. Másképp fogalmazva

az első negyedévben annyi autót adtak el, mint 2020 egészében.

Az elektromos autók eladásai idén elérhetik a 17 milliót, ami 3 millióval haladhatja meg a tavalyi értéket. Ezekből a járművekből várhatóan 10 milliót Kínában értékesítenek. Az ügynökség szerint az eladott autók 18 százaléka elektromos lesz a világon.

Az árak azonban régiónként nagy eltéréseket mutatnak, ami tükröződik az értékesítési arányokban:

a járművek 11 százalékát az Egyesült Államokban, 25 százalékát Európában, 45 százalékát pedig Kínában adhatják el 2024-ben.

A hagyományos járművekhez viszonyított megfizethetőség továbbra is kulcsfontosságú az ágazat növekedésében. Kínában a tavaly eladott elektromos autók közel kétharmada már olcsóbb volt a robbanómotorosokhoz képest. Az európai gazdaságpolitikai azonban pont az ellenkező irányba mozog. Az ügynökség szerint „Európában gyengék a személyautó-eladások kilátásai a támogatások fokozatos megszüntetése miatt” – idézett a Reuters.

Habár "az elektromos autók általában egyre olcsóbbak, mivel csökkennek az akkumulátorárak, fokozódik a verseny, és az autógyártók elérnek méretgazdaságosságot", az infláció miatt egyes esetekben stagnáltak az árak, de általában enyhén emelkedtek 2018 és 2022 között.

Az IEA szerint kardinális, hogy a töltőhálózatok kiépítettségi szintjét 2035-ig hatszorosára emeljék a megfelelő kiszolgálás érdekében.

Gyülekeznek a felhők az elektromos autóipar felett

Felmerül a kérdés, ha a jövőben a kormányzati támogatásokat megvonják, hogyan fog alakulni az elektromosautó-vásárlások száma.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.