Hasonlóan látják az elektromos autózás jövőjét a Magyarországon tevékenykedő nagy autógyártók, illetve az Allianz friss globális kutatása. Vitathatatlan, hogy a jövő a zöldátállás, ennek részeként pedig az e-autózás irányába mutat, ugyanakkor számos kihívás is ágaskodik: ilyen a lassuló kereslet, a magas gyártási költségek, a szabályozási bizonytalanságok, a szakemberhiány és persze a geopolitikai feszültségek.
A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség járműipari konferenciáján Michael Breme, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke megismételte, hogy az idei az utolsó esztendő, amikor belső égésű motorral hajtott járművek gördülnek le a gyártósorról Győrben. Ezzel mintegy aláhúzta, amit Joó István, a HIPA vezérigazgatója, befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztos mondott, hogy minden nehézség dacára az új nagy technológiai hullám az elektromos autózásra való átállás.
Michael Breme persze hozzátette, hogy ennek hasznosságáról meg kell győzni az embereket, ami nem könnyű, ha számba vesszük a szektort érintő összes akadályt.
Itt jön képbe az Allianz tanulmánya, a Global Auto Outlook. Ebben rögzítik, hogy a szakértői becslés szerint a fogyasztói kiadásokat visszafogják Európában és Kínában is. Ennek következtében a tavalyi erőteljes fellendülés után idén lassulni fog az autóeladások dinamikája:
a 2023-as 11,3 százalékos növekedést jelentő 88 millió értékesített autó után 2024-ben mindössze 1,9 százalékos bővülést várnak.
Mindeközben bizonytalan a világpiaci környezet, fokozódik a verseny, csökken az árképzési erő és zsugorodik az árrés. Kihívást jelentenek még a túlkapacitás, az akkumulátorgyártás, illetve -fejlesztés kérdései, és egyre erősödő bizonytalansági tényező az őszi amerikai elnökválasztás is.
Mit lehet kiolvasni a sorok közül?
A globális jelentés emlékeztetett, hogy Kína szinte berobbant az e-autózásba, hiszen 2019 és 2023 között majdnem a nyolcszorosára növelte a termelését és eladását. A korai piacra lépés költségelőnnyel járt, az alacsony munkaerőköltséghez ráadásul méretgazdaságosság is társult, akárcsak kormányzati támogatás. Mindezek révén Kína egyértelműen domináns szereplő az iparágban, miközben a hagyományos autógyártás oszlopa, Németország lemaradt, magával rántva az európai gazdaságot is.
Az elemzés szerint az autóipar gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai k+f kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban. A meglévő erősségeikre összpontosító,
közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára,
ráadásul az is nehézséget okozott, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók gyártása még mindig 27 százalékkal többe kerül.
Így jutunk el oda, hogy Magyarországon a tradicionális német autógyártók, illetve az új hullámos kínaiak is jelen vannak, amire Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is kitért a véleménycikkében.
Nálunk a DataHouse adatai szerint a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az előző év azonos időszakához viszonyítva 2024 áprilisára a következőképp alakultak az arányok:
Nyilvánvaló tehát az irány, ugyanakkor a HIPA-konferencián Henry Zhang, a BYD Europe Commercial Vehicle Business Center és a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is megjegyezte, hogy az új meghajtású üzletágban akadnak még gyerekbetegségek, kevés a specializált szakember, ezért a nevelés és oktatás kulcsfontosságú.
Joó István követendő példaként említette az Audi és a Széchenyi István Egyetem partnerségét Győrben, Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban pedig a konferencián, illetve a cég jelentésében is kitért a k+f, valamint az egyetemi együttműködések fontosságára. Az utóbbiak keretében a Bosch erősíteni tudja a kutatásait, a hallgatók pedig már egyetemi éveik alatt bekapcsolódhatnak ipari fejlesztésekbe.
A technológiai fejlődés óriási ütemben gyorsul a világon, a legújabb és legmodernebb megoldások alkalmazása teljesen új távlatokat nyit meg az iparban, a közlekedésben és a háztartásokban egyaránt
– vélte Szászi István. Véleményét csak aláhúzza, hogy a Bosch szerint 2030-ra az összes új autó 70 százaléka lesz tisztán elektromos Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.